Deze 5 cabrio’s koop je voor een appel en een ei
Voordeliger in aanschaf als de codes geel van het KNMI niet van de lucht zijn
Wanneer een cabrio kopen? Juist in de winter! Vergelijk het maar met kerstversiering. Duurder vóór kerst dan wanneer de Kerstman weg is en de mussen van het dak vallen. Maar met de dure decembermaand net achter de rug zit je waarschijnlijk niet te wachten op grote investeringen. Dus hier heb je 5 cabrio’s die je niet de kop kosten. Doen we gewoon voor je.
1 – Mazda MX-5
Sinds 1989 op de markt. En van meet af aan een succes. Mede omdat het wagentje niet kapot te krijgen is – ondergetekende rijdt er een en ziet de Mazda-dealer alleen tijdens de apk. Maar ook omdat-ie met z’n achterwielaandrijving zo waanzinnig lekker sportief rijdt. Met het korte pookje schiet je snel van versnelling naar versnelling. En omdat de MX-5 zo licht is en lekker stuurt, heeft-ie weinig vermogen nodig om rijplezier te geven. Puur genieten! Prijs: voor nog geen 3.000 euro kun je al een gebruikte MX-5 vinden. Vooral de tweede generatie (NB) is nu goedkoop in aanschaf. Goede, originele exemplaren van de eerste generatie (NA) beginnen inmiddels wat in prijs te stijgen. Tip: zoek een NB S-VT met 1.8 benzinemotor; heb je mooi 107 kW/146 pk tot je beschikking. Ook tof: de 10th Anniversary Edition, blauw, chroomkleurige wieltjes, 103 kW/140 pk en een 6-bak! Let op: bij de dorpels voor de achterwielen wil de MX-5 nog wel eens roesten. Dit geldt voor de NA en NB, bij de derde generatie NC loste Mazda het euvel op. Bij de NB kan ook roestvorming ontstaan bij de draagbalken van de motor.
2 – Fiat Barchetta
Wat Mazda kan, kunnen wij beter, moet Fiat halverwege de jaren 90 gedacht hebben. En opeens was daar de Barchetta. Een roadster waarvan het design doet denken aan dat van een bootje, vandaar de naam – barchetta is Italiaans voor ‘kleine boot’. Er is één motor, een 1.8 benzinemotor met 96 kW/131 pk. Die staat garant voor felle acceleraties, ook bij lage toeren. Je ervaart meer comfort dan in een MX-5, maar hij is daardoor minder puur als rijdersauto – de Barchetta heeft sowieso voorwielaandrijving. Prijs: wij vonden een Barchetta voor nog geen 1.000 euro – Mama miracoli! Voor iets meer zekerheid is een Barchetta van 2.000-2.500 euro wellicht wel verstandiger. Tip: kies een geel of oranje exemplaar, staat lekker zomers. En neem het model vóór de facelift; dan heb je dat foeilelijke derde remlicht niet op het kofferklepje. Let op: de Barchetta kampt met elektronicaprobleempjes – het blijft immers een Italiaanse auto uit de jaren 90. Kijk dus niet gek op als je elektrisch bedienbare raampje opeens niet naar beneden of omhooggaat – zolang de kap maar opengaat.
3 – BMW Z3
Weet je nog? Toen BMW nog leuke, betaalbare roadsters maakte? Zoals de Z3. Sommigen roepen meteen ‘kappersauto’, maar hallo, niemand minder dan Brits geheim agent James Bond had er een in de film Goldeneye. De stoere actiefilm betekende het publieksdebuut van de Z3. Een puur sportwagentje met de motor voorin en achterwielaandrijving. Het rijgedrag kan wellicht wat spannender, maar een beetje comfort is wel zo prettig als je door Beieren toert. Het design is een knipoog naar dat van klassieke BMW-roadsters. De koelsleuven op het voorspatbord vind je ook op de inmiddels onbetaalbare BMW 507. Prijs: voor nog geen 4.000 euro vind je er wel een. Het kan nog goedkoper, maar of je daarmee nou een Bondgirl oppikt, we betwijfelen het. Tip: vergeet de 1.8 met 85 kW/115 pk – de Z3 is wat zwaarder dan de eerdergenoemde cabrio’s. Begin met zoeken bij de 1.9 met 103 kW/140 pk. Of neem meteen een 6-cilinder met dikkere ‘wide body’. Let op: check of het plastic achterruitje in een goede staat is; het is in slechte staat en bij lage temperaturen – onder 5 graden Celsius – nogal breekbaar. Vervangen is niet goedkoop. En je wil niet met ducttape rondrijden.
4 – Volkswagen Golf Cabriolet
Een Golf Cabrio is geinig. Maar wel het model op basis van de eerste generatie. Dat werd vanwege de rolbeugel ook wel liefkozend ‘aardbeienmandje’ genoemd – ach, gossie. De kap ligt in open toestand óp de carrosserie, net als bij de Kever Cabrio. Staat lekker nostalgisch. Sportief is het Golfje beslist niet, maar met maximaal 72 kW/98 pk is het prima toeren door glooiend landschap. En je kan drie passagiers mee laten genieten! Prijs: je blijft lachen met prijzen die beginnen bij pak hem beet 2.500-2.750 euro – als je tenminste een beetje zekerheid wilt. Tip: kijk eens in Duitsland. Het eerste Golfje Cabrio was in de jaren 90 daar mateloos populair als 2de auto. Scheelt vaak kilometers. Bovendien vind je hier toffe actiemodellen waaronder de chique Classic Line en sportievere Sport Line met zwarte spaakwielen van BBS (zie foto). Let op: het wemelt werkelijk van de gebruikte Golfjes Cabrio. Probeer maar eens een originele te vinden. Té brede banden, té dikke uitlaten, andere achterlichten en koplampen; je kunt het zo gek niet bedenken of het zit erop. Doe ons – en de rest van de wereld – een lol en koop alsjeblieft een exemplaar dat nog origineel is. Bedankt.
5 – Saab Cabrio
Een wijze man uit onze vriendenkring zegt altijd: een auto kan niet groot genoeg zijn. En zo is het. Dus wat dacht je van een Saab Cabrio? Genoeg plek voor 4 volwassenen en hun bagage. En omdat-ie Zweedse winters moest doorstaan, is de kap zo goed geïsoleerd dat je je afvraagt waarom Saab überhaupt een versie met stalen dak maakte. Reken op een uiterst comfortabel weggedrag waarbij je heerlijk relaxed over het asfalt zoeft. En hoe oud-ie ook is, een originele Saab Cabrio blijft chique om te zien en straalt ‘oud geld’ uit. Prijs: de goedkoopste die wij zagen, kostte 450 euro. Een 900 2.3 zonder apk, maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Liever met apk? We vonden er een voor 950 euro, mét leder! Een beetje zithoek bij Ikea is duurder. Tip: schaf meteen zo’n Saab/Ferrari-sticker aan die je wel eens op Saabs ziet. Het steigerende paardje van Ferrari is hierbij vervangen door een steigerend eland. Supertof! Let op: check de voorveren van de Saab 9-3 goed, die schijnen nogal snel te breken. Beter nog: laat ze meteen vervangen door een verlaagde verenset van Saab-tuner Hirsch. Dan is de zojuist genoemde sticker helemaal op zijn plaats.