Autotest – Kia Stinger 2.2 CRDi (2018)
"Float like a Cadillac, Stinger like a Beemer"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een Kia met de looks van een Maserati. Enkele jaren geleden zou je dubbel liggen van het lachen; anno 2018 is het niets dan de waarheid. De Kia Stinger is in onze optiek een beauty en met deze 2.2 CRDi-dieselmotor echt geen verkeerde keuze. Sterker nog: we begrijpen volkomen waarom je voor deze Stinger zou kiezen.
Kia Stinger 2.2 CRDi
We biechten het direct maar op: deze Kia Stinger 2.2 CRDi maakte veel indruk. Het is weliswaar de instapper van de Stinger-range, maar ook de aantrekkelijkste versie van de Kia Stinger in Nederland. Hij is er voor prijzen vanaf 59.995 euro. Dat is een smak geld, maar opties zijn er niet. Zo’n Kia Stinger is altijd full-option: lederen bekleding, een glazen schuifdak, head-updisplay en een 8-inch full map navigatiesysteem is allemaal standaard. Dat is een fijne gedachte.
“Zo’n Kia Stinger is altijd full-option.”
BMW 4 Serie Gran Coupé en Audi A5 Sportback
De prestaties van de Kia Stinger mogen er ook zijn, want deze 2.2 CRDi heeft 200 pk (147 kW), 440 Nm trekkracht, sprint in 7,6 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 230 km/u. Uitstekende cijfers. In het vaarwater van deze Kia Stinger 2.2 CRDi zitten auto’s als de BMW 4 Serie Gran Coupé en de Audi A5 Sportback.
Om wat preciezer te zijn, moeten we kijken naar de BMW 420dA Steptronic Edition met 190 pk (140 kW) en 400 Nm. Deze kost je minimaal 53.941 euro: minder dan de Stinger, maar vink wat opties aan en de BMW-prijs overtreft die van de Kia. De Audi A5 Sportback 2.0 TDI ultra met eveneens 190 pk vermogen kost op z’n minst 51.665 euro. Maar ook hier geldt: opties maken hem duur(der). De Stinger 2.2 CRDi is een totaalpakket met kwaliteiten die je niet van een Kia verwacht.
AutoRAI TV: Kia Stinger 2.2 CRDI (2018)
Achterwielaandrijving
Deze dieselversie prikkelt bijvoorbeeld ook de verlangens van de stuurman, want met achterwielaandrijving (in een Kia!) is overstuur naar wens oproepbaar. Je merkt tijdens overstuur wel dat de Stinger wat zwaarlijvig is – ook niet zo heel gek met een leeggewicht van 1.678 kilogram. Toch kun je hem uitstekend onder controle houden. Overigens zijn alleen de 2.2 CRDi en de 2.0 Turbo (188 kW/255 pk) voorzien van achterwielaandrijving. De Kia Stinger GT met 370 pk (272 kW) sterke biturbo V6 heeft AWD. Daarmee is de koppelrijke dieselvariant, de instapper dus, misschien wel de leukst rijdende Stinger van allemaal.
“De Stinger 2.2 CRDi is een totaalpakket met kwaliteiten die je niet van een Kia verwacht.”
Gemiddelde testverbruik
De goede balans en controle is te danken aan onder meer het fantastische onderstel. Dempers en vering zijn dik in orde. In combinatie met de fijne, direct en wat zware besturing resulteert dat in bakken vertrouwen. Deze Kia Stinger is een kilometervreter. Het gemiddelde testverbruik kwam uit op 1 op 17,3. Geen slechte waarde gezien het gewicht van de Stinger en een prima cijfer voor leaserijders. Wie met een steviger voet rijdt, komt niet verder dan 1 op 13.
“Deze dieselversie prikkelt ook de verlangens van de stuurman, want hij heeft achterwielaandrijving!”
Partner in crime
Ook de achttrapsautomaat is een ontzettend fijn ding. Direct, alert, soepel, de ideale partner in crime voor de viercilinder turbodieselmotor. Cruisen en filerijden is met deze automaat geen straf. Overigens is het wel jammer dat adaptieve cruisecontrol (ACC) niet uitschakelbaar is. Zelfs met de kortste volgafstand is de ACC te agressief met afremmen. Dat rijdt onrustig, niet alleen voor je eigen beleving, maar ook voor auto’s achter je. Wij rijden onze snelwegkilometers daarom met de snelheidsbegrenzer ingeschakeld.
Té veilig?
De marges van de veiligheidssystemen in de Kia Stinger zijn sowieso op veilig afgesteld. Misschien wel té veilig. Geregeld klinken er piepjes en waarschuwingssignalen omdat de auto vindt dat er gevaarlijke situaties dreigen terwijl er in werkelijkheid ruimte genoeg is voor een manoeuvre. Dat zorgt soms voor wat onrust. Toch is dit ook een kwestie van wennen.
“De verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en de stuurkolom is uitstekend.”
Praktisch
Behalve fraai is de Stinger ook een heel praktische auto. De kofferbak is bijzonder ruim en op de achterbank is het aangenaam zitten. Achterin in- en uitstappen is wat lastiger, doordat de daklijn afloopt. Echt storend is dit echter niet. Als je eenmaal zit, dan kun je het uren uithouden. Vooral achter het stuur, want de verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en de stuurkolom is uitstekend. Wel mag de stoel wat meer zijdelingse steun bieden.
Gelikt
Het interieur is een feest om naar te kijken. Het materiaalgebruik is van hoog niveau. Vrijwel alle materialen zijn zacht en voelen solide aan. Je merkt duidelijk dat Kia moeite heeft gedaan om op diverse manieren een goede indruk achter te laten. De pook van de achttrapsautomaat bijvoorbeeld ziet er zeer gelikt uit en ligt lekker in de hand. Idem voor het compacte stuurwiel.
“Accepteren dat een automerk een niveau heeft bereikt dat kan tippen aan dat van gevestigde merken uit Duitsland, dát vinden we in het algemeen lastig.”
iDrive-achtige draaiknop
Wat ontbreekt, is een iDrive-achtige draaiknop om het infotainmentsysteem mee te bedienen. Tijdens het rijden met je vinger een toets op het touchscreen bereiken is soms wat lastig. Een draaiselectieknop werkt intuïtiever en sneller. Toch verdient het infotainmentsysteem een groot compliment, want de menustructuren zijn duidelijk. Superhandig is dat je na het starten van de auto direct een schermpje krijgt met vorige bestemmingen. Vaak is de volgende bestemming er eentje die er al in staat en dan is het fijn dat je met slechts één aanraking de navigatie kunt starten. Simpel maar doeltreffend. Bij het starten klinkt overigens de onmiskenbare Kia-riedel. En bij het uitschakelen van de motor klinkt de droevige variant, alsof de Stinger afscheid nemen verschrikkelijk vindt.
“Wie had dit ooit kunnen en durven verwachten van een merk dat ons in het verleden een Sephia en Opirus voorschotelde?”
Trots
Zo’n Kia-sound tijdens het starten is een uiting van trots. Kia is namelijk trots op de Stinger. Terecht, want met een auto met dit design, die door vrijwel iedereen wordt nagekeken, mag je pronken. Ondanks al die trots realiseert Kia maar al te goed dat de Stinger-verkoopaantallen beperkt zullen blijven. In onze ogen is dat onterecht, want deze diesel is een interessant alternatief voor leaserijders met een budget voor een BMW 4 Serie Gran Coupé of Audi A5 Sportback.
“De marges van de veiligheidssystemen in de Kia Stinger zijn op veilig afgesteld. Misschien wel té veilig.”
Conservatief
We zijn in Nederland best conservatief als het om autokeuzes gaat. Een groot deel van de kopers zweert bij auto’s uit Duitsland. Accepteren dat een automerk een niveau heeft bereikt dat kan tippen aan dat van gevestigde merken uit Duitsland, dát vinden we in het algemeen lastig. Toch heeft Kia dat niveau met de Stinger bereikt. Voor deze Kia laat je serieus een BMW 4 Serie Gran Coupé of Audi A5 Sportback – hoe goed die auto’s ook zijn – staan. De Stinger is een uitstekende keuze voor de zakelijk rijder. Altijd full-option. Onder de streep goedkoper dan concurrenten. Bijzonder ruim, praktisch en een visitekaartje voor het bedrijf.
360-view interieur Kia Stinger:
Het is en blijft… een Kia. Toch?
Toch is er een probleem, want een Kia vergelijken met een BMW of Audi , dat gaat toch wel wat te ver? Het is en blijft… een Kia. Als we die gedachte nou eens laten varen? Een rit in de Kia Stinger is namelijk een openbaring. Kia behoort met deze auto tot de top en is in sommige opzichten – zoals het ruimte-aanbod, de garantievoorwaarden en het gebruiksgemak – misschien wel de betere keuze. Wie had dat ooit kunnen en durven verwachten van een merk dat ons in het verleden een Sephia en Opirus voorschotelde? Nee, Kia heeft zijn zaakjes tegenwoordig heel goed op orde. Een blik op het huidige modellengamma – met de Picanto, de Rio, de Stonic, de Sportage en de Optima – zegt genoeg. De Stinger is op een paar minpuntjes na het beste visitekaartje van de Koreanen tot nu toe en rijdt zo soepel als een Cadillac en zo scherp als een BMW. Daarom introduceren we een nieuw gezegde: “Float like a Cadillac, Stinger like a Beemer.” De Stinger verdient het.
“De Stinger is het beste visitekaartje van de Koreanen tot nu toe.”