![Een groene Hyundai Bayon staat geparkeerd in een geplaveide woonstraat. Het aanzicht toont de achterkant en de linkerkant van het voertuig. Gebouwen en bomen omzomen de straat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-002-640x480.jpg)
Autotest – Hyundai Bayon (2021) – EXCLUSIEF
Is deze B-segment SUV het overwegen waard?
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
En opnieuw introduceert Hyundai een SUV. Het is deze keer de nieuwe Hyundai Bayon, als B-segment-SUV het kleinste lid van Hyundai’s SUV-familie. Hij is een fractie kleiner ten opzichte van de Kona, maar is haast net zo praktisch. Is deze nieuwe Hyundai Bayon het overwegen waard?
Die naam vraagt om wat uitleg
Hyundai is zo Koreaans als panchan, je weet wel: de Koreaanse benaming voor de verschillende bijgerechten die een maaltijd vergezellen. Toch is de naam Bayon bijzonder Europees. De naam van de Bayon is namelijk geïnspireerd op de vakantiehotspot Bayonne, de hoofdstad van Frans Baskenland en een van de mooiste bestemmingen in het zuidwesten van Frankrijk. Wat dat betreft houdt Hyundai dus een traditie in leven door een SUV te benoemen naar een vakantieplaats. Hetzelfde geldt voor de Kona, Tucson en Santa Fe.
![Twee Hyundai SUV's, een blauwe en een groene Bayon, stonden naast elkaar geparkeerd op een parkeerplaats met andere voertuigen. Een modern kantoorgebouw vormt het decor terwijl beide SUV's hun Nederlandse kentekenplaten tonen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0027-640x480.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon SUV staat geparkeerd op een stenen oprit naast een grasveld, met bomen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0019-360x270.jpg)
![Een levendig groene Hyundai Bayon staat geparkeerd op een bakstenen oppervlak, met een hoge boom op de achtergrond. Het kenteken, L-973-LR, is duidelijk zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0018-360x270.jpg)
Hyundai Bayon te extreem?
Net als vakantiebestemming Bayonne – dat zich typeert zo statige huizen met kleurrijke luiken – schreeuwt de Bayon best om wat aandacht. Subtiel is deze B-segment SUV namelijk niet vormgegeven. Hyundai past scherpe lijnen in het platform. Een fantasierijke auto dus, die Bayon, waarbij met name het front en de achterkant aardig opvallen. Te extreem? Dat moet je natuurlijk zelf bepalen, onderscheidend is de Bayon wel. En dat moet ook wel, want de concurrentie in het B-segment is moordend en dus moet je als autofabrikant iets doen om op te vallen. Dat is Hyundai met de Bayon zeker gelukt, helemaal in de door ons gereden testauto in de kleur Mangrove Green. Uiteraard zijn er nog veel meer kleuren leverbaar, zoals blauw, rood, turquoise en meer. Best hippe kleuren dus.
Test Hyundai Bayon (2021), het overwegen waard? – REVIEW – AutoRAI TV
Afmetingen Hyundai Bayon
En hoe groot is zo’n Bayon dan? De Hyundai Bayon heeft een lengte van 4.180 mm, een breedte van 1.775 mm en een hoogte van 1.500 mm. De wielbasis komt uit op 2.580 mm. Ter vergelijking: een Hyundai Kona is 4.205 mm lang en heeft een wielbasis van 2.600 mm. Minimale verschillen dus. Aan de andere kant: de Kona is er als hybride, plug-in hybride en als BEV, daar waar de Bayon louter met mild-hybride benzinemotoren wordt geleverd. Er is dus wel degelijk onderscheid tussen de Bayon en Kona.
Is de Bayon een beetje ruim?
Voor het B-segment is de Hyundai Bayon best een ruime auto. Met name achterin kun je als volwassen persoon van 1,85 meter nog best goed zitten. Je hebt genoeg knie- en hoofdruimte en ook de zitbank staat in een fijne hoek. Je hebt wel maar een USB-laadpunt en er ontbreekt een armsteun. De bagageruimte meet 321 liter en kan worden vergroot door de rugleuningen van de achterbank neer te klappen. Er ontstaat dan een haast vlakke laadvloer en 1.205 liter bagageruimte. In de video gaan we hier dieper op in.
“Net als vakantiebestemming Bayonne schreeuwt de Bayon best om wat aandacht.”
Interieur Hyundai Bayon
Het interieur van de Hyundai Bayon kun je kennen van een ander Hyundai-model. Juist: de Hyundai i20. Sterker nog: het dashboard lijkt een op een te zijn overgenomen. Niet erg, want het dashboard oogt origineel en anders dan anders. Misschien wel wat druk door de vele lijnen, maar aan de andere kant versterkt dat wel het ruimtegevoel aan boord omdat de breedte wordt geaccentueerd. De afwerking is conform het B-segment. Doorgaans harde kunststoffen dus, maar niet van het goedkope soort. Netjes dus. Wellicht had Hyundai wel wat meer kleur kunnen toepassen in het interieur, want alles oogt wel erg grijs en zwart. On the other side: dat is dan weer wel rustig voor het oog.
![Een groene Bayon-auto met een zichtbaar geel kenteken rijdt op een verharde weg, met bomen en een bewolkte lucht op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-007-640x480.jpg)
![Close-up van een Hyundai Bayon die over een landelijke weg rijdt met een fietspad, huizen en velden zichtbaar op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-0010-360x270.jpg)
![Een blauwgroen Bayon-SUV staat geparkeerd op een verharde weg naast een witte balustrade en groen, met een gebouw en een vliegende vogel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-009-360x270.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon is van achteren vastgelegd op een verharde weg, omgeven door groen en bomen. Op het kenteken van de auto staat "L-973-LR.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-006-640x480.jpg)
![Een groene auto rijdt op een landelijke weg omzoomd door bomen en gras nabij Bayon. Er staan twee mensen langs de weg met een wegwijzer.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-005-360x270.jpg)
![Close-up van de zijkant van een groene Bayon-auto die op een weg met een fietspad rijdt. Twee mensen lopen langs de weg, weg van de camera. Op de achtergrond staan huizen en bomen langs de weg.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-004-360x270.jpg)
![Een persoon bestuurt een Hyundai Bayon op een landelijke weg, met het navigatiesysteem zichtbaar op het dashboard. Huizen en groen zijn buiten het raam te zien.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-008-640x480.jpg)
![Een blauwgroen SUV, waarschijnlijk een Bayon-model, staat geparkeerd op een stenen weg nabij een bord met het opschrift "Sassemheim" in een buitenwijk met bomen en struiken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-003-360x270.jpg)
![Een Bayon-dashboard toont een snelheidsmeter, toerenteller, brandstofmeter en digitaal kompas. Rechts is gedeeltelijk een navigatiescherm zichtbaar als de auto in de Drive-modus (D) staat. De kilometerteller geeft 1110 km aan.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-rijdend-FOTO-001-360x270.jpg)
Diverse voorzieningen
In de Bayon levert Hyundai alles wat je in een B-segment SUV mag verwachten. Afhankelijk van de uitvoering heb je een 8-inch of 10,25 touchscreen. Ons advies: kies voor een versie met het grotere display. Is toch net wat mooier. Bovendien hebben iets duurdere versies ook het 10,25-inch volledig digitaal instrumentenpaneel en dat maakt de auto toch net wat meer af. Aan ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is gedacht. Er is zelfs sfeerverlichting aanwezig in de voetenruimtes van de voorpassagier, in de portierpanelen, in de handgreep-zones van de voorportieren en in de opbergruimte onder de middenconsole. Hyundai levert verder een Bose Premium audio waaruit een goed geluid klinkt.
Telefoon ook draadloos op te laden?
Ja, ook dat kan. In de middenconsole tref je onder de aparte bedieningsunit van de airconditioning een inductielader om smartphones draadloos op te laden. Net daarboven heb je nog twee USB-punten. Ook fijn om te hebben. De Bayon is ook slim, want je kunt je smartphone verbinden met het Bluelink-systeem zodat je met een app op afstand informatie kunt inzien, maar ook je Google- of Apple-agenda kan synchroniseren met het infotainmentsysteem van de auto.
De bestuurdersstoel
De stoelen voorin zitten prettig en bieden voldoende zijdelingse steun. De zittingen zijn gelukkig niet al te kort. De verstelbaarheid van de bestuurdersstoel is goed voor elkaar, je kunt hoger en veel lager zitten. De stuurkolom is zowel in hoogte als diepte te verstellen zodat je eigenlijk altijd wel een goede zitpositie kunt vinden.
“Het onderstel heeft een prettige demping, niet te hard, niet te zacht.”
Veiligheidssystemen Hyundai Bayon
Hyundai geeft de nieuwe Bayon een uitgebreide veiligheidsuitrusting mee. Zaken als een actieve rijstrookassistent, adaptieve cruise control, snelheidsbordenherkenning, grootlichtassistent, vermoeidheidsherkenning, dodehoekbewaking en een parkeerassistent zijn allemaal verkrijgbaar. de Hyundai Bayon heeft zelfs een botspreventiesysteem met voetganger- en fietserherkenning en voor kruisend verkeer. Die kruisend-verkeer-functie is bijzonder handig tijdens achteruit rijden, want zo worden aanrijdingen voorkomen.
De actieve rijstrookassistent
Lane Keeping Assist of actieve rijbaanassistentie is op de snelweg een prima systeem omdat je in dat geval vaak weinig stuurt. In de stad of in dorpen schakelen wij dit systeem liever uit, omdat op die manier de weerstand in het stuurwiel verdwijnt. Met het systeem ingeschakeld ’trekt’ er voor je gevoel iemand aan het stuur als je lichtjes stuurt. Met het systeem uitgeschakeld – eenvoudig te regelen met een knopje op het stuurwiel – stuurt de auto veel beter. Het stuurgedrag is sowieso in orde, maar je merkt aan alles dat Hyundai heeft gekozen voor comfort boven sportiviteit. Het onderstel heeft een prettige demping, niet te hard, niet te zacht. Rolgeluiden hoor je wel, maar dat is normaal in het B-segment. Extra geluidsisolatie kost natuurlijk ook extra geld voor een autofabrikant.
![Twee Hyundai-auto's, waaronder een strakke Bayon, staan geparkeerd op een parkeerplaats bij een caravan en wat struiken. Beide auto's hebben Nederlands kenteken. De auto aan de linkerkant is blauw en de auto aan de rechterkant is groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0028-640x480.jpg)
![Achteraanzicht van het interieur van een Bayon, waarbij de achterbank is neergeklapt om een vlakke laadruimte te creëren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0025-360x270.jpg)
![Close-up van een lichtgroene Bayon-auto met moderne koplampen, geparkeerd op een rode bakstenen stoep met groen gebladerte op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-003-360x270.jpg)
![De afbeelding toont de ruime kofferbak van een Hyundai Bayon met neergeklapte stoelen, een interieur met donkere vloerbedekking en vier metalen ankerpunten op de vloer.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0024-640x480.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon-crossover geparkeerd op een verhard terrein met balustrades en een bewolkte lucht op de achtergrond. Op het kenteken staat "L-973-LR".](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0026-360x270.jpg)
![Close-up van de USB-oplaadpoort op de achterbank van een Hyundai Bayon, gelegen aan de achterkant van de voorpassagiersstoel.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0023-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van de achterbank van de Hyundai Bayon, met grijze stoffen stoelen, veilige veiligheidsgordels en een donkere vloerbedekking.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0022-640x480.jpg)
![Een Bayon met open motorkap onthult een turbomotor. Er zijn diverse motoronderdelen en vloeistofreservoirs zichtbaar. De auto staat geparkeerd op een stenen ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0020-360x270.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon met een Europees kenteken "L-973-LR" staat geparkeerd op een rode bakstenen ondergrond nabij een kasseistrook.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-002-360x270.jpg)
![Close-up van de achterkant van een Hyundai Bayon-auto, met het kenmerkende Hyundai-logo en de achterruitwisser. De achtergrond omvat een verhard gebied en wat weelderig groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0016-640x480.jpg)
![Zitgedeelte achterin van een Bayon met zwarte stoffen stoelen en een lichtgrijs exterieur. De rugleuning en zitkussens zijn voorzien van stiksels in ruitpatroon. De deuren staan open, waardoor zichtbare deurgrepen en opbergvakken zichtbaar zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0021-360x270.jpg)
![Close-up van het achterembleem van een auto met de tekst 'Bayon'. De afbeelding benadrukt het merkembleem van het voertuig en een deel van het achterlicht.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0015-360x270.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon SUV staat geparkeerd op een verhard pad met groen op de achtergrond, met prominente achter- en zijaanzichten en een modern achterlichtontwerp.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0012-640x480.jpg)
![Een levendige groene Bayon-auto geparkeerd op een oprit van rode baksteen, met weelderige bomen die een schilderachtige achtergrond creëren.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-001-360x270.jpg)
![Een close-up van de achterkant van een groen Hyundai Bayon-voertuig, met het kenteken van het automerk en een deel van een gele Europese kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0014-360x270.jpg)
![Een close-up van een groene Hyundai Bayon geparkeerd op een bakstenen oppervlak, met het voorste gedeelte, de grille en een deel van het voorwiel. De auto heeft Nederlands kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-005-640x480.jpg)
![Close-up van het achterste gedeelte van een groene Hyundai Bayon met een zichtbaar achterlicht en een gedeeltelijk verborgen Nederlands kenteken. Het voertuig staat geparkeerd op een geplaveide ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0013-360x270.jpg)
![Een groene Hyundai Bayon SUV staat geparkeerd op een geplaveide parkeerplaats in de buurt van weelderig groen. Op het kenteken staat "L-973-LR.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-0010-360x270.jpg)
![Een groene compacte SUV, de Hyundai Bayon, staat geparkeerd op een verhard terrein met bomen op de achtergrond. Het voertuig beschikt over een zwarte grille, scherpe koplampen en een zichtbare kentekenplaat.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-008-640x480.jpg)
![Close-up van het zijpaneel van een Bayon met een 48V-embleem, wat duidt op een elektrisch systeem van 48 volt. De auto staat geparkeerd op een stenen ondergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-006-360x270.jpg)
![Close-up van de grille en bumper van een grijze Hyundai Bayon, met een kentekenplaat in Europese stijl met de registratie "L-973-LR." De auto staat geparkeerd op een stenen stoep.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2021/06/Hyundai-Bayon-test-2021-FOTO-004-360x270.jpg)
Motoren Hyundai Bayon
Het aanbod motoren van de Hyundai Bayon is overzichtelijk. Er is keuze uit een 1.0 T-GDi met 100 pk of eentje met 120 pk. Er is altijd sprake van 48-volt mild hybrid-technologie, vandaar de 48V-aanduiding op de zijschermen. Het systeem bestaat uit een 48-volt accu, een Mild Hybrid Starter Generator (MHSG) en een LDC-omvormer (Low Voltage DC/DC). De MHSG-unit wekt kinetische energie op uit de recuperatie en slaat die op in het 48V accusysteem, waar deze kan worden gebruikt om de 12V boordnetspanning te stabiliseren en zo brandstof te besparen. Ook maakt dit systeem zeilen (coasten) mogelijk: door de auto uit te laten rollen, ontkoppelt de transmissie van de aandrijflijn.
Handbak of automaat?
De 100 pk sterke 1,0-liter T-GDi-motor wordt uitsluitend in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak (6iMT) geleverd. Deze handbak – aanwezig in onze testauto – schakelt trefzeker en direct. Wel pakt de koppeling wat laat op waardoor je in beginsel even moeten wennen aan het aangrijppunt. De 120 pk sterke benzinemotor heeft altijd een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (7DCT).
“De 100 pk sterke driecilinder pakt gretig op en heeft een soepele loop.”
100 pk voldoende?
De versie met automaat biedt natuurlijk meer comfort, maar aan de 100 pk sterke benzinemotor heb je in het doorgaans vlakke Nederland meer dan genoeg. Dat komt ook omdat de Bayon niet heel zwaar is. De 100 pk-versie weegt 1.095 kilogram (ledig) en mag 1.110 kilogram geremd trekken, gelijk aan de 120 pk-versie met automaat. De driecilinder pakt gretig op en heeft een soepele loop. En met een beetje rustig rijden haal je eenvoudig 1 op 20. Kortom: echt klagen heb je niet.
Conclusie test Hyundai Bayon
De zoveelste B-segment SUV, maar onder de streep wel een doordachte auto die daadwerkelijk iets toevoegt aan het segment. De Hyundai Bayon valt lekker op, rijdt comfortabel, is ruimer dan je denkt en heeft – afhankelijk van de uitvoering – alles wat je maar kan wensen. Kortom: de nieuwe Hyundai Bayon is zeker het overwegen waard, als het design je aanspreekt natuurlijk.
Prijzen Hyundai Bayon
Vergeet even de instapper (i-Motion) van 21.695 euro en ga minimaal voor de 100 pk Comfort (23.695 euro). Dan heb je in ieder geval 16-inch lichtmetalen wielen en een 10,25-inch digitaal instrumentencluster. Spaar wat ons betreft liever nog een maandje door en kies de Comfort Smart. Die heeft het 10,25-inch touchscreen en kost 24.695 euro. De Premium en Premium Sky kosten respectievelijk 26.695 en 27.885 euro. De 120 pk sterke benzineversie start bij 25.795 euro voor de Comfort en kost 29.985 als Premium Sky.
“Zeker het overwegen waard, als het design je aanspreekt natuurlijk.”