Autotest – Ford Fiesta Active (2018)
Een Ford Fiesta met opgeruigde looks
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De vraag naar SUV’s neemt wereldwijd hard toe. Ford speelt daar slim op in door de nieuwe Ford Fiesta te voorzien van SUV-looks. De naam luidt Ford Fiesta Active. Is de uitvoering het overwegen waard?
Active-uitbreiding
De Ford Fiesta Active is het eerste loot aan de Active-stamboom. Ford heeft de tweede al voorgesteld: de Ka+ Active. Het is twijfelachtig of die auto naar Nederland komt. Op speciaal verzoek zou levering mogelijk moeten zijn. In de loop van 2019 komen de Focus Active en Focus Wagon Active naar Nederland. En wie weet volgen er nog meer Active-modellen. Laten we niet te hard van stapel lopen: nu staat de Fiesta Active in de spotlights.
“Je pikt een Fiesta Active er direct uit op straat.”
Ford Fiesta Active motor
Stel dat je een Ford Fiesta Active wilt kopen, weet dan dat je altijd een 1.0 EcoBoost driecilinder turbobenzinemotor krijgt met 74 kW (100 pk). Je hebt wel keuze uit transmissies: een handgeschakelde of automatische zesbak. We beginnen bij de motor, want is dit een fijne krachtbron?
AutoRAI TV: Hoe interessant is de Ford Fiesta Active (2018)?
Solide
Daar kunnen we gelukkig heel kort over zijn: de driecilinder is dat zeer zeker. De benzinemotor heeft een fijne vermogensopbouw, een solide loop en een prettige sound. Onderin mis je wellicht wat koppel, maar in het dagelijkse verkeer doet de motor goed en vrij stil zijn werk. Er zit zelfs een sportief randje aan als je het tempo opvoert.
“Of alle toevoegingen leiden tot een pakkend ontwerp is aan jou om te oordelen.”
Direct herkenbaar
Je pikt een Fiesta Active er direct uit op straat. Zaken als lichtmetalen 17-inchwielen, een speciale vóór- en achterbumper en grille en een bodykit met zwarte en aluminiumkleurige accenten onderscheiden hem van de gewone vijfdeurs Fiesta hatchback. Een ander uniek kenmerk is de extra bodemvrijheid (+19 mm) – handig bij instappen – en de 10 mm grotere spoorbreedte. Ford spreekt over een hogere zitpositie. Daarmee doelt Ford niet op een hoger geplaatste stoel – dat is namelijk niet het geval – maar puur op de verhoogde wielophanging waardoor je dus feitelijk hoger zit en meer overzicht hebt. Of alle toevoegingen leiden tot een pakkend ontwerp is aan jou om te oordelen. Onderscheidend is de Fiesta Active zeer zeker.
Lux Yellow
Een leuke kleur is Lux Yellow, een optionele tint die Ford speciaal voor de Fiesta Active heeft ontwikkeld. Leuk is dat Ford de stoelbekleding heeft afgewerkt met accenten in Lux Yellow en ook de biezen en stiksels zijn uitgevoerd in deze kleur. Op het dashboard, de voorportieren en de vloermatten zijn eveneens details in Lux Yellow te vinden.
Ford Fiesta Active interieur
Zeer fraai is de standaard zwarte hemelbekleding. Het stuur, de handrem en de versnellingspooknop zijn altijd met leder afgewerkt. Verder is de Fiesta Active voorzien van onder meer automatische airconditioning, licht- en regensensors en het SYNC3-connectiviteitssysteem met 8-inch touchscreen en B&O Play. SYNC3 is eenvoudig te bedienen door middel van spraaksturing en de touchscreen. De smartphone kan met bluetooth of via een van de twee USB-aansluitingen (optioneel) worden verbonden. Ondersteuning van Apple Car Play en Android Auto is mogelijk.
Selectable Drive Mode
De Fiesta Active is de eerste Fiesta die standaard wordt geleverd met Selectable Drive Mode. Er is keuze uit drie modi: Normal voor dagelijks gebruik, Eco voor de focus op efficiency bij accelereren en Slippery voor gebruik op glad wegdek. In deze laatste modus grijpen stabiliteitscontrole en tractiecontrole sneller in. Dit zorgt voor minder wielspin bij optrekken en in bochten en voor meer controle op onder- en overstuur. Mischien handig voor in de winter of in de regen, maar bij normaal (droog) weer kun je deze modus volstrekt negeren. Een stukje off-roaden in de Fiesta Active kan prima, zoals eigenlijk ook met een gewone Fiesta kan. Wel zal de Fiesta Active door de hogere wielophanging wat verder komen. De vraag is hoeveel kopers daadwerkelijk de blubber zullen opzoeken. In de eerste plaats koop je een Fiesta Active vanwege zijn looks.
Ford Fiesta Active prijzen
De prijzen? Ford vraagt voor de Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100 pk met handgeschakelde zesbak 23.075 euro. De versie met automaat is er vanaf 25.075 euro, een meerprijs van twee mille. Een Fiesta zónder Active-uitdossing met dezelfde benzinemotor kost minimaal 22.025 euro.
Zet Fiesta Active de EcoSport buitenspel?
Zet deze Fiesta Active de compacte SUV EcoSport met deze prijsstelling niet buitenspel? Qua rijden is de Fiesta echt de betere auto, maar de zitpositie in de EcoSport is fors hoger. Dat laatste kan een bepalende factor zijn in de keuze. Het prijsverschil tussen de Fiesta Active 100 pk en Ford EcoSport 100 pk is klein. De EcoSport is er vanaf 22.500 euro, maar heeft dan nog wel wat aankleding nodig. De Fiesta Active heeft een rijke standaarduitrusting. Proefrijden in beide auto’s is het enige advies om de knoop door te hakken.
SUV-achtige toevoegingen
In de Fiesta Active komen in ieder geval dezelfde kwaliteiten naar voren als in de reguliere Fiesta hatchback: een zeer fijn stuur- en rijgedrag, een comfortabel en toch wat speels onderstel, genoeg ruimte en een fraaie afwerking. Aan die kwaliteiten doen zelfs SUV-achtige toevoegingen geen afbreuk. De Fiesta blijft een van de beter rijdende auto’s in zijn segment, met óf zonder Active-pakket.