Autotest – BMW M850i Coupé (2019), marathonloper in maatpak
Laag, breed en uitgerust met een krachtige V8
Door De Redactie. |
Volgens BMW combineert de 8 Serie Coupé luxe met maximale prestaties. Is de M850i Coupé een comfortabele grand tourer of een rasechte sportauto? We nemen de proef op de som.
Van 6 Serie naar 8 Serie
8 Serie? Maar dat was toch ooit de 6 Serie? Dat klopt. In 1976 introduceerde BMW de 6 Serie die maar liefst 13 jaar in de showroom stond. In 1989 werd hij opgevolgd door de 8 Serie. Die was een stuk luxer en duurder en daarom niet bedoeld als opvolger van de 6 Serie. Als gevolg van tegenvallende verkoopresultaten verdween de supercoupé in 1999 uit de showroom.
Sinds 2018
In 2003 stofte BMW de naam 6 Serie opnieuw af. De naam sierde op een luxueuze coupé, cabriolet en gran coupé. Die generatie bleef tot 2018 in productie en werd opgevolgd door een soortgelijk model, maar dan met een andere naam: 8 Serie. Nu dient de 8 Serie dus wel als opvolger van de 6 Serie.
Laag en breed uiterlijk
BMW ziet de 8 Serie als een luxe reisauto die het opneemt tegen bijvoorbeeld de Lexus LC, Mercedes-Benz S-Klasse Coupé en Bentley Continental GT. De eerste aanblik van de M850i maakt dat direct duidelijk. De coupé is 4,85 meter lang en 1,90 meter breed.
Het lage en brede uiterlijk wordt nog eens extra benadrukt door de brede grille en samengeknepen koplampen. Zelfs in een ingetogen bruine of grijze carrosseriekleur oogt de 8 Serie alsof hij elk moment kan aanvallen.
3,7 seconden naar 100 km/u
Wij rijden met de M850i, Dit is de – op de M8 na – krachtigste variant van de 8 Serie. Deze motorvariant moet niks weten van elektromotoren of accupakketten. Nee, voor de aandrijving zorgt een 4,4-liter V8 turbobenzinemotor met 390 kW (590 pk) en 750 Nm koppel. Meer dan genoeg vermogen om de 1.965 kilogram zware M850i in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te laten sprinten. Dankzij xDrive-vierwielaandrijving gebeurt dat heel beschaafd en tegelijkertijd supersnel.
Sonic Blue
Één ding is zeker: met dit exemplaar kun je niet incognito de weg op. De carrosseriekleur Sonic Speed Blue benadrukt het design van de M850i des te meer. Het M Sport-pakket, de 20-inch lichtmetalen wielen en carbon exterieuraccenten maken het sportieve uiterlijk compleet.
Glazen pookknop
Zo sportief als dat het uiterlijk is, zo ingetogen is het interieur. De brede portieren zwaaien open en bieden een gemakkelijke instap. Het interieur ademt luxe door de aanwezigheid van leder, alcantara en aluminium.
De uitgebreid verstelbare stoelen omarmen je en dankzij het Burmester-audiosysteem begeef je je in een mobiele concertzaal. De smaakgevoelige glazen versnellingshendel associeer je eerder met Rolls-Royce. Het geeft duidelijk weer welke sfeer BMW wenst te creëren aan boord van de nieuwe 8 Serie. Slechts enkele M-details herinneren aan de krachtpatser onder de motorkap.
Meesturende achteras
Dat gemoedelijke karakter verandert wanneer je de startknop op de middenconsole indrukt. Alle vlinderkleppen in het uitlaatsysteem staan wijd open en met een brul komt de V8-motor tot leven. Lichtjes het gaspedaal toucheren en de 8 Serie begint te rijden. Onderweg valt pas op hoe groot de 8 Serie is.
Vanuit de lage zitpositie kijk je uit over de langgerekte motorkap. Meerdere keren moeten we controleren of we geen paaltje schampen of de dorpels raken. Een kwestie van wennen. Eveneens wennen is de meesturende achteras. Bij lage bochtensnelheden manoeuvreert de 8 Serie de bocht om alsof hij op rails rijdt.
Uitlaat klinkt als een machinegeweer
Op de snelweg valt pas op hoe rustig de 8 Serie rijdt door het complete gebrek aan windgeruis. De adaptieve vering vangt elke oneffenheid in het wegdek keurig op. Ook de V8-motor gedraagt zich voorbeeldig. Bij een snelheid van 100 km/u draait het blok slechts 1.500 toeren per minuut.
Dat verandert allemaal zodra je de rijmodus ‘Sport’ selecteert. De auto stuurt zwaarder, maakt gretig toeren en het uitlaatsysteem klinkt als een machinegeweer. Elke dot gas wordt opgevrolijkt door een salvo aan knallen. Misschien asociaal, maar oh zo verleidelijk in tunnels.
De acceleratie is verbluffend. Dankzij de vierwielaandrijving kun je gretig van bocht naar bocht sturen. Maar de M850i kan nooit zijn gewicht en afmetingen verbloemen. De enorme stappen die hij tijdens de acceleratie zet zijn echter verslavend.
Beierse muscle car
Dankzij zijn comfortabele onderstel en smeuïge V8-motor ontpopt de M850i zich tot een comfortabele reisauto. Met deze grand tourer kun je rustig in één keer naar een oord als Saint-Tropez toeren. De bagageruimte en het interieur zijn daarbij ruim genoeg om al je tenue de ville-kleding mee te nemen.
Tegelijkertijd is de M850i een echte Beierse muscle car die je keer op keer doet verbazen en tijdens het accelereren passagiers naar adem doet happen. Die combinatie maakt van deze BMW een niet te versmaden reisauto. Een M8 is haast overbodig.