achtergrondafbeelding
AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn

AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn

Nederlandse miniaturenfabrikant maakte hele serie Nederlandse Volvo’s

6 jan 2018, 9:00  •  Autonieuws, Klassiekers, Lifestyle & Fun  •  Door
AutoRAI.nl
AutoRAI.nl
  1. Autonieuws
  2. AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn

De Volvo 400-serie was een echt Nederlandse auto: ontwikkeld en geproduceerd in ons land. En laten deze miniatuurtjes óók een Nederlands product zijn. Deze Volvo-miniaturen zijn een rijtje nationale trots.

Nationale trots

Soms loop je ervan over – nationale trots. Een beetje eng, maar het gebeurt. Zolang het om miniatuurautootjes gaat, kan het echter weinig kwaad. Dus ben ik trots op het rijtje Nederlandse Volvo’s 400 in mijn vitrine.

ALLE AFLEVERINGEN VAN AUTORAI IN MINIATUUR

DAF wordt Volvo

Halverwege de jaren zeventig nam Volvo Cars het Nederlandse DAF Personenauto’s over. Het eerste resultaat van de overname was de Volvo 343 – mwah… Die werd vanaf 1985 opgevolgd door de 400-serie. Een deel van het vroegere ontwikkelingsteam van DAF had ook aan deze auto’s gewerkt en de Volvo werd ook geproduceerd in de voormalige DAF-fabriek in Born. Hier in Nederland dus. Hoe leuk is het ook dat de (gedeeltelijk) Nederlandse miniatuurautofabrikant Doorkey/AHC/Pilen de hele serie in miniatuur op de markt heeft gebracht.

“Het miniatuur van de 480 ziet er – naar de maatstaven van destijds zéker – heel goed uit.”

AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn

Zevenmijlslaarzen

Het is hier niet de plek om de hele modelgeschiedenis uiteen te zetten, maar ik doe het toch, met Zevenmijlslaarzen: de Volvo 480 verscheen in 1985 en was geïnspireerd op de 1800 ES. Twee jaar later verscheen de 440 – de middenklasser met een hatchback en een klein kontje. In 1989 bracht Volvo ook de 460 op de markt, eigenlijk dezelfde auto als de 440, maar met vier deuren en een grotere kont.

480

De 480 is de eerste van deze serie miniaturen en hij geeft de heel bijzondere vormgeving uitstekend weer. Het miniatuur ziet er – naar de maatstaven van destijds zéker – heel goed uit. Hij kan lichtjes veren en de koplampen zijn beweegbaar. De deuren kunnen zowaar open, maar de achterklep en de motorkap gelukkig niet. De wielen zijn simpel maar ogen wel realistisch en de bandjes zijn van zacht plastic. De achterlichtjes zijn met transparant rood plastic netjes ingezet. Een móói model, zowel de echte als het miniatuur.

“Op het korte kontje van de 440 staat een klein spoilertje – dit is dus een Turbo. Inderdaad, hij heeft ook sportwielen.”

440

Eigenlijk doet de Volvo 440 van deze miniatuurautofabrikant niet onder voor zijn broertje. Het is een zeer strak model. Het simpele, lichtgrijze interieur biedt een leuk inkijkje. Op het korte kontje staat een klein spoilertje – dit is dus een 440 Turbo. Inderdaad, hij heeft ook sportwielen. Er is ook een gewone 440 overigens.

460

Om de een of andere reden oogt de 460 in het echt toch minder strak dan zijn broertjes en warempel, ik vind dat ook van het model. Er zit wat meer ‘chroom’ aan en mede door de grote kont is het een wat oubolliger model dan de 440. Maar hij klópt dus wel.

“De 460 is een wat oubolliger model dan de 440, ook in model. Maar hij klópt dus wel.”

Verrassing

Bij de voorbereiding van dit stukje ontdekte ik – hoera voor internet – dat Doorkey/AHC/Pilen óók de 480 Cabriolet heeft gemaakt. Natuurlijk komt hij grotendeels overeen met de dichte 480, maar de grap van deze cabriolet is dat ie is voorzien van het kapje. Miniaturen van cabriolets met de kap dicht zie je niet vaak. En voor het bewegen van de koplampen is een palletje in de bodem aangebracht dat in de eerste 480 ontbreekt. Een leuke nieuwe aanwinst voor mijn rijtje nationale trots dus. AutoRAI in Miniatuur: Volvo 400-serie is om trots op te zijn

Wat een gek…

Helaas hebben deze modellen weleens last van metaalmoeheid, dus pas op als je er een via internet aanschaft. Een metaalmoe model zwelt langzaam op en valt vervolgens in kleine brokjes uit elkaar. Zonde natuurlijk. Als je goed zoekt op de NAMAC-beurs, dan kom je ongetwijfeld meerdere exemplaren van de 480, de 440 en de 460 tegen, in allerlei uitvieringen en diverse staten van onderhoud, dus je kunt ze meteen checken op metaalmoeheid. De prijzen variëren overigens enorm, van zo’n tien, vijftien euro tot wel 65 euro voor een zo goed als nieuwe 480 Cabriolet. LEES OOK: AutoRAI in Miniatuur: Internationaal bakkie

“De fraaie 480 Cabriolet is voorzien van het kapje. Miniaturen van cabriolets met de kap dicht zie je niet vaak.”

Share Tweet Share Share E-Mail

Hallo! Deze website maakt gebruik van cookies

Je kunt hier aangeven welke cookies we mogen plaatsen. De noodzakelijke (functionele) en statistiek-cookies verzamelen geen persoonsgegevens en helpen ons de site te verbeteren. Die staan dus altijd aan. Voor een perfect werkende website – dus inclusief embedded content als video’s – kun je het beste alle vakjes aanvinken. Hoe dan ook: veel plezier! Lees onze volledige privacyverklaring hier.