AutoRAI in Miniatuur: Achterwielaandrijving of voorwielaandrijving?
De omgekeerde wereld
Sommige mensen hebben moeite met links en rechts en sommige miniatuurautofabrikanten hebben moeite met voor- en achterwielaandrijving. In deze aflevering van AutoRAI in Miniatuur leggen we een Volvo 66 met voorwielaandrijving en een Citroën Traction Avant met achterwielaandrijving voorzichtig op hun dak.
Prachtig en betaalbaar
Als autoliefhebber en oud-berijder van een Volvo 66 ben ik maar wát blij dat de Spaanse miniatuurautofabrikant Auto Pilen van mijn auto in 1976 een prachtig en betaalbaar miniatuur had uitgebracht. Perfecte verhoudingen, mooi ranke raamstijlen, het kenmerkende blokjesdashboard en zelfs de zogenoemde ‘nonnenkappen’ – de stoelen met geïntegreerde hoofdsteun – zijn perfect weergegeven. De deurtjes kunnen zelfs open. Perfect model dus?
LEES MEER VAN AUTORAI IN MINIATUUR!
Variomatic-voorwielaandrijving
Nou, eigenlijk toch net niet. De essentie van de Volvo 66 – de directe afstammeling van de Nederlandse DAF 66 – was de Variomatic. Dat is de automatische, traploze transmissie die de achterwielen door middel van rubberen riemen en poelies aandreef. De Variomatic debuteerde al in 1959 in de DAF 600.
“Auto Pilen had de carrosserie perfect voor elkaar. Jammer dat ze de Variomatic tussen de vóórwielen plaatsten…”
Gedetailleerd bodemplaatje
Maar dan blijkt maar weer hoe ver Eindhoven van Spanje ligt. De Spanjaarden van Auto Pilen hadden de carrosserie perfect voor elkaar, dus moeten ze gedacht hebben: ‘Daar moet een mooi gedetailleerd bodemplaatje in. Ja, mét die rare Variomatic!’ Wat jammer dan dat ze die aanbrachten tussen de vóórwielen…
LEES MEER VAN AUTORAI IN MINIATUUR!
Voorwielaandrijving op zijn Frans
Iets later, in de jaren tachtig, presenteerde Matchbox in de serie Dinky Collection de Citroën 15 Six. Dinky Toys was inmiddels over de kop gegaan en de merknaam was bij concurrent Matchbox terechtgekomen. De 15 Six was de nazaat van de Citroën 7 CV, die in 1934 de eerste in serie geproduceerde auto met voorwielaandrijving was. Dat was zó uniek, dat de auto bekender is onder de naam Traction Avant (‘voorwielaandrijving’ op zijn Frans) dan onder zijn officiële benaming.
Bodemplaat met weinig details
De zwarte Citroën 15 Six van Dinky Collection is ook een prachtig model, maar… de Engelse modellenmakers voorzagen hem van áchterwielaandrijving. De cardanas vanaf het motorblok naar de achteras is duidelijk te zien. Verder heeft de bodemplaat weinig details. Een nieuwere versie van de Traction heeft een betere bodemplaat.
“De Citroën was de eerste auto met voorwielaandrijving. Hij is bekender onder de naam Traction Avant (‘voorwielaandrijving’) dan onder zijn officiële naam”
Grote prestaties, voor kleine prijsjes
Zo zie je maar, miniatuurautofabrikanten zijn tot grote prestaties in staat, zelfs voor kleine prijsjes. Zowel de Volvo van Auto Pilen als de Traction Avant van Dinky Collection kostte destijds rond de vijftien gulden. Nu vind je de Volvo heel soms nog voor al gauw dertig euro, de Traction Avant van Dinky Collection hoeft niet meer dan tien euro te kosten.