
Aantal personenauto’s in Nederland groeit stevig
BPM blijft groot probleem
![]() |
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |

Het aantal personenauto’s in Nederland is bijna 10 procent gegroeid in 8 jaar tijd, zo blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s, editie 2021. De instroom is de afgelopen jaren groter geweest dan de uitstroom. Hierdoor is het wagenpark per saldo toegenomen van ruim 7,9 miljoen personenauto’s eind 2012 tot ruim 8,7 miljoen eind 2020.
Populaire segmenten
Hoewel de stijging niet zo groot is als in de voorgaande jaren (in 2020 28% lager dan in 2019), is het wagenpark in 2020 niettemin met ongeveer 95.000 personenauto’s toegenomen. Het C-segment is het grootst, gevolgd door segmenten B en A. Met name in het B- en C-segment is een relatief grote stijging van het aandeel SUV/MPV zichtbaar.
Import van occasions
De groei van het wagenpark wordt in steeds grotere mate bepaald door de import van occasions. In 2013 was het aandeel occasion import bijna 18%, dit aandeel is gestegen tot ruim 39% in 2020.
LEES OOK: Private lease groeit explosief in Nederland
BPM groot probleem
Ook in het afgelopen Covid-19 jaar was de occasion import onverminderd hoog. De reden? Vrij eenvoudig: BPM maakt nieuwe auto’s in Nederland extreem duur en dus winkelen mensen in het buitenland, waar auto’s een stuk voordeliger zijn. Om de Nederlandse economie te steunen, moet BPM worden afgeschaft. Alleen dan los je dit probleem op. Anders neemt het aandeel van geïmporteerde occasions alleen maar toe.
Gemiddelde leeftijd
Door de te hoge BPM neemt de gemiddelde leeftijd van personenauto’s in Nederland ook toe. Eind 2013 was de gemiddelde leeftijd bijna 9,4 jaar en deze is toegenomen tot 10,3 jaar eind 2020 (inclusief oldtimers was eind 2020 de gemiddelde leeftijd 11,2 jaar).
Ten opzichte van andere Europese landen behoort de gemiddelde leeftijd van het Nederlandse wagenpark tot de middenmoot. Maar in vergelijking met omringende landen en landen met een vergelijkbare welvaart loopt Nederland sterk achter. Vooral zakelijke rijders rijden in jonge auto’s, terwijl particulieren veel meer oudere personenauto’s rijden.
Gemiddelde leeftijd auto per land:
Luxemburg 6,5 jaar
Oostenrijk 8,3 jaar
Denemarken 8,8 jaar
België 9.1 jaar
Duitsland 9,6 jaar
Nederland 11,2 jaar
Verdubbeling van BEV-wagenpark
Opvallend is de min of meer verdubbeling van het BEV-wagenpark in 2019 en 2020 ten opzichte van de voorgaande jaren. Eind 2020 bevonden zich bijna 172.000 BEV’s in het Nederlandse wagenpark. Dat komt neer op een aandeel van 2%. BEV’s worden vooral door zakelijke gebruikers gereden. Met name in de kleinere segmenten is het aanbod sterk toegenomen. Het aanbod in het A-, B- en C-segment is van 18 beschikbare modellen in 2019 toegenomen naar 33 in 2020.
Gewichten BEV’s
BEV’s zijn gemiddeld 500 kg zwaarder dan conventioneel aangedreven personenauto’s, zonder rekening te houden met de vergelijkbaarheid van de gemiddelde benzineauto en BEV. Op basis van het middensegment zijn BEV’s circa 400 kg zwaarder dan een vergelijkbare middensegment benzineauto.
Benzine en BEV
Het aandeel benzine neemt nog toe. Diesels verliezen steeds meer marktaandeel. De PHEV’s (Plug-in hybride elektrisch voertuig) vertonen na een periode van daling weer een stijgende lijn.
LEES OOK: Laadinfrastructuur: hoe staan we ervoor in Nederland?