Volvo toont geen enkele auto op LA Autoshow
Nieuwe strategie om producten onder de aandacht te brengen.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Volvo is een van de opvallendste aanwezigen op de autoshow van Los Angeles. Of moeten we afwezigen zeggen? Op de stand van het Zweedse merk staat namelijk geen enkele auto. In plaats daarvan worden connectiviteitsdiensten uitgelicht. Ook wil het merk met bezoekers in gesprek gaan over de veranderende rol van de auto in de toekomst.
Nieuwe manieren
Volvo worstelt al langer met al die autoshows die jaarlijks gehouden worden. Het kost te veel geld en het levert te weinig op. Ook zijn er grote veranderingen gaande in de autowereld.
“Door de voortdurende veranderingen in de auto-industrie ontstaat een nieuw publiek voor Volvo en daarmee ook nieuwe manieren om producten onder de aandacht te brengen”, zei Volvo-topman Björn Annwall eerder dit jaar.
Volvo focust zich daarom steeds minder op traditionele autoshows. Zo was het merk vorige maand afwezig op de autoshow van Parijs en het heeft ook al afgezegd voor de Autosalon van Genève in maart, misschien wel de belangrijkste autoshow ter wereld.
De Volvo XC40 werd onthuld op de Milan Fashion Week, de nieuwe Volvo V60 op de oprit van een huis in Stockholm. De nieuwe S60 werd gepresenteerd tijdens de inauguratie van een nieuwe fabriek. Allemaal anders dan anders. En op de autoshow van Los Angeles is het merk dus wél aanwezig, maar zónder auto’s.
ZIE OOK: VIDEO: waarom de Volvo XC40 is uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2018’
Merk ervaren belangrijker
“Tegenwoordig is het belangrijker hoe een consument een automerk ervaart dan de hoeveelheid chroom en leder en het motorvermogen van de modellen”, is te lezen in het persbericht. Daarom toont Volvo ditmaal geen auto’s op de stand, maar worden verschillende connectiviteitsdiensten zoals ‘in-car delivery’ uitgelicht. Evenals de abonnementsdienst Care by Volvo en de visie op autodelen en autonoom rijden.
Volvo is duidelijk zoekende naar een nieuwe manieren om producten onder de aandacht te brengen. Andere automerken zullen de stand van Volvo nauwlettend in de gaten houden, om te zien of dit concept al dan niet werkt. En als blijkt dat de betalende bezoeker de Volvo-stand negeert omdat er geen auto’s te zien zijn, wordt de volgende autoshow weer op een andere manier aangepakt.
LEES OOK: Volvo lanceert nieuwe V60 Cross Country, komt begin 2019