achtergrondafbeelding

Toyota Yaris GRMN: alle details

Schreeuwend duur en supersnel

17 jul 2017, 12:37  •  Autonieuws  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Toyota heeft alle details van de Yaris GRMN vrijgegeven. We kunnen daardoor alle specificaties noemen, maar nog belangrijker: de prijs. En die is fors!

De prijs

Om dan ook maar meteen die prijs te noemen: vanaf 46.490 euro! Ter vergelijking: een Toyota GT86 heb je vanaf 48.125 euro. Toch lijkt die prijs van bijna 47 mille voor een Yaris een reële prijs, want de Yaris GRMN is bijzonder en heel zeldzaam. Toyota haalt er namelijk maar 400 van naar Europa. GRMN staat voor GAZOO Racing Masters of Nürburgring.

Snel handelen!

Wie een exemplaar wenst te hebben, moet snel handelen, want op=op. Op 27 juli opent Toyota om klokslag 18:00 uur het online reserveringsformulier. Degenen die zich hebben aangemeld voor de digitale nieuwsbrief krijgen 24 uur eerder exclusieve toegang tot het reserveringssysteem. Voor hen gaat het reserveringssysteem dus al op 26 juli om 18:00 uur open.

De motor

Goed: dan de motor. Toyota lepelt voorin een 1,8-liter (1.798 cc) viercilinder VVT-iE benzinemotor met supercharger van Magnusson Eaton. De krachtbron heeft een vermogen van 156 kW (212 pk) en een koppel van 249 Nm (vanaf 5.000 toeren per minuut). De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/u en de 0-100-sprint duurt 6,3 tot 6,5 seconden.

Eigenschappen

Naast al die power is de 1.135 kilogram zware Toyota GRMN direct herkenbaar. Zo is de wielophanging met 24 millimeter verlaagd ten opzichte van een reguliere Yaris. De driedeurs Yaris GRMN staat op 17-inch BBS-lichtmetaal met brede Bridgestone Potenza-banden in de maat 205/45R17. Geventileerde remschijven vóór, Sachs Performance-schokbrekers, Toyota GAZOO Racing-striping, sportstoelen, aluminium sportpedalen, een GT86-sportstuur, diffuser achter, een centraal geplaatste uitlaatpijp en grote dakspoiler maken het (peperdure) feestje compleet. Hieronder alle specificaties!

Alle specificaties

Motor: 1.8 Dual VVT-iE
Cilinders: 4 in lijn
Supercharger: Magnusson Eaton rotortype supercharger
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Boring x slag (mm): 80.5 x 88.3
Compressieverhouding: 10.0 : 1
Max. vermogen (kW/pk @tpm): 156 /212 @ 6.800
Max. koppel (Nm @ tpm): 249 @ 5.000 tpm.
Emissienorm: Euro 6(b)
Transmissie: Handgeschakelde zesbak
Verhouding gewicht per pk (kg): 5,35
Topsnelheid (km/u): 230 (elektronisch begrensd)
Acc. 0 – 100 km/u: 6,3 – 6,5 seconden
Gecombineerd: 7,5 l/100 km
Inhoud brandstoftank: 42 liter
CO2-emissie: 170 g/km

Chassis

Wielophanging vóór: Onafhankelijk McPherson-veersysteem met stabilisatorstang, veerconstante 34,6 N/mm, schokdempers Sachs Performance, stabilisatorstang diameter 26 mm
Wielophanging achter:  Schroefveren met torderend achteraslichaam, veerconstante 34,2 N/mm, schokdempers Sachs Performance,
Draaicirkel: 10,2/11,0 meter
Remmen vóór: geventileerde, gegroefde schijf (275 x 25), remklauw met 4 zuigers
Achter: Massieve schijf (278 x 9), Remklauw met enkele zuiger
Banden: Bridgestone Potenza RE050 205/45R17

Afmetingen (mm)

Lengte: 3.945
Breedte: 1.695
Hoogte: 1.510
Wielbasis: 2.510
Grondspeling: 24 mm verlaagd
Cw-waarde (Luchtweerstandscoëfficiënt): 0,312

Gewichten (kg)

Onbeladen gewicht: 1.135
Massa rijklaar: 1.210
Massa ledig voertuig: 1.110
Maximaal toelaatbare massa: 1.545

Share Tweet Share Share E-Mail