Toyota tienvoudig hybride-miljonair
10 miljoen hybrides wereldwijd, 119.000 in Nederland
Toyota kwam, zag en overwon met hybride aangedreven auto’s. In 1997 was het merk de eerste met een hybride, de Prius. Na een aarzelende start ging de verkoop pakweg tien jaar geleden in een steeds hogere versnelling. Inmiddels staat de teller wereldwijd op meer dan 10 miljoen en in Nederland op 119.000 (104.500 Toyota en 14.500 Lexus modellen).
Toyota zweert nog altijd bij hybride en dan een combinatie van benzine-elektrische aandrijving. Het is volgens de producent ‘een duurzame richting voor het reduceren van het broeikaseffect en het terugdringen van luchtvervuilende emissies. Dit laatste speelt vaak een rol in grote steden, waar regelmatig drastische maatregelen worden genomen om emissies terug te dringen door schonere (hybride) auto’s te stimuleren en minder schone auto’s te weren.’
Inmiddels leveren Toyota en Lexus samen 33 verschillende hybride modellen. Het is daarmee de producent met het grootste aanbod aan hybrides.
Minder uitstoot en minder brandstof
De ruim 10 miljoen hybride auto’s van Toyota Motor Corporation hebben naar schatting geleid tot een besparing van 77 miljoen ton CO2 in vergelijking tot de emissie van hetzelfde aantal gelijkwaardige benzineauto’s. De brandstofbesparing bedraagt circa 29 miljard liter.
Prius inmiddels een icoon
In 1997 bracht Toyota zijn eerste Full Hybrid op de markt, de Prius. Inmiddels wereldwijd hét hybride icoon. Vanaf dat moment heeft Toyota deze technologie doorgezet naar vele andere modellen, zoals de Yaris, Auris en C-HR. Ook de huidige, vierde generatie Prius is ontwikkeld met de focus op minder emissies. Maar tegelijkertijd stond rijplezier hoog in het vaandel, zoals blijkt uit zijn lage zwaartepunt en double wishbone wielophanging achter. Het meer dynamische weggedrag is grotendeels te danken aan het nieuwe TNGA (Toyota New Global Architecture) platform.