Top 10 goedkoopste elektrische auto’s
EV’s worden steeds beter betaalbaar
Er komen steeds meer (relatief) betaalbare elektrische auto’s op de markt. Zeker in 2025 staan ons een hoop interessante introducties te verwachten. We zetten de tien goedkoopste elektrische auto’s van de Nederlandse markt op een rij.
Een veelgenoemd bezwaar van elektrische auto’s is dat ze duurder zijn dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor. Dat is nog steeds wel zo, maar het verschil wordt wel steeds kleiner. Enerzijds door toenemende belasting (bpm) op brandstofauto’s, maar ook doordat er eindelijk steeds meer (relatief) betaalbare elektrische auto’s op de markt komen. Wat dat betreft is 2025 misschien wel hét jaar van de betaalbare EV, want diverse fabrikanten introduceren een nieuw instapmodel. We zetten de top tien goedkoopste elektrische auto’s op de Nederlandse markt op een rij.
Overigens is het belangrijk om te weten dat fabrikanten de prijzen van auto’s van tijd tot tijd aanpassen. Onderstaande top tien was actueel op het moment van publicatie, maar prijzen kunnen inmiddels zijn veranderd. Ook kunnen er inmiddels nieuwe betaalbare elektrische auto’s zijn geïntroduceerd.
10. Opel Frontera Electric – vanaf 30.499 euro
De lijst begint met de Opel Frontera, die sinds 2024 is te bestellen. De nieuwe Frontera is geen terreinwagen zoals vroeger, maar een compact model dat het midden houdt tussen een MPV en SUV. Hij biedt ruim plaats aan vijf personen en tot 460 liter bagageruimte. De elektromotor levert 83 kW (113 pk) en de actieradius bedraagt 305 km (WLTP). Met zijn vanafprijs is hij zelfs (net aan) voordeliger dan de kleinere Opel Corsa Electric en Opel Mokka Electric.
9. Fiat 500e – vanaf 28.900 euro
Onder de 30.000-eurogrens vinden we als eerste de iconische Fiat 500e. In de basisuitvoering beschikt hij over 70 kW (95 pk) en een 24 kWh batterij die goed is voor een actieradius van 190 km (WLTP). Ten opzichte van zijn formaat en prestaties is de 500e nog steeds wel vrij prijzig, maar dat maakt hij grotendeels goed met een aansprekende retro vormgeving. Uitvoering met een krachtiger motor en een actieradius tot 321 km (WLTP) zijn er ook, maar die kosten meer.
8. Renault 5 – vanaf 27.990 euro
De Renault 5 is terug en hoe! Met een vormgeving die duidelijk verwijst naar het origineel en tegelijkertijd ook heel modern oogt is de compacte hatchback overtuigend terug van weggeweest. De comeback werd bekroond met het winnen van de Auto van het Jaar 2025-verkiezing. Instapmodel Evolution biedt een vermogen van 90 kW (120 pk) en een actieradius van 312 km. Een nog voordeliger uitvoering vanaf ca. 25.000 euro (en met wat minder krachtige motor) volgt later dit jaar.
7. Nissan Leaf – vanaf 26.367 euro
Tussen de compacte modellen in deze lijst vinden we ineens een C-segment hatchback, in de vorm van de Nissan Leaf. Dat is te verklaren doordat het huidige model alweer sinds 2017 op de markt is en op korte termijn vervangen zal worden. Je kunt nu dus nog even voordelig je slag slaan. Het (op dit moment) basismodel beschikt over 110 kW (150 pk) en een actieradius van 270 km (WLTP). Qua techniek is hij inmiddels door concurrenten voorbijgestreefd, maar voor wie op zoek is naar een ruime en voordelige EV is hij nog steeds interessant.
6. Fiat Grande Panda – vanaf 25.990 euro
In 2024 maakten we kennis met een nieuwe modelgeneratie Fiat Panda. Die is wel iets groter en wordt als Fiat Grande Panda gewoon naast het ‘oude’ model geleverd. De nieuwe Grande Panda is er ook met volledig elektrische aandrijving en die versie staat uiteraard in deze lijst. Je beschikt met de elektrische versie over 83 kW (113 pk) en een voor dit segment ruime actieradius van 302 km (WLTP). Ook de bagageruimte is gezien de compacte buitenmaten vrij ruim: 361 liter.
5. Citroën ë-C3 – vanaf 24.300 euro
In 2024 begon ook de Citroën C3 aan een nieuwe modelgeneratie. Het is nog steeds een compacte hatchback in het B-segment, maar wel met een wat hogere bouw. Er is ook een volledig elektrische versie, die beschikt over 83 kW (113 pk) en een actieradius van 324 km (WLTP). Inderdaad, vrijwel identieke cijfers ten opzichte van de Fiat Grande Panda, want beide modellen zijn technisch identiek. Wel biedt de Citroën (ë-)C3 ook een grotere versie, de Citroën (ë-)C3 Aircross, die als EV leverbaar is vanaf 27.400 euro.
4. Hyundai Inster – vanaf 24.295 euro
Sinds eind 2024 doet ook Hyundai mee in het compacte EV-segment, met de Hyundai Inster. Dat is een altijd volledig elektrisch aangedreven, hoog model hatchback. Qua positionering zit hij een beetje tussen het A- en B-segment in. Je zou kunnen zeggen: compacte afmetingen, maar volwassen prestaties. Het basismodel beschikt over 71 kW (97 pk) en heeft al een actieradius van 327 km (WLTP). Voor een bescheiden meerprijs is er een krachtiger versie die zelfs 370 km ver komt (WLTP). Best indrukwekkend in dit segment.
3. Dongfeng Box – vanaf 23.499 euro
Ondanks de importheffingen op Chinese auto’s zijn er nog steeds voordelige Chinese EV’s. Sinds 2024 is bijvoorbeeld de Dongfeng Box te bestellen, een compacte vijfdeurs hatchback in ook weer het B-segment. Altijd volledig elektrisch aangedreven, waarbij het basismodel is voorzien van een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor en een 31 kWh-batterij die goed is voor 230 km actieradius (WLTP). Een versie met grotere batterij en tot 310 km actieradius (WLTP) is er ook, maar die kost natuurlijk wat meer.
2. Leapmotor T03 – vanaf 19.950 euro
Ook op de tweede plaats van deze top tien vinden we een Chinees: de Leapmotor T03. Wel is Leapmotor in Europa actief via het Amerikaans-Europese Stellantis-concern. De T03 is de eerste echte A-segmentauto in deze lijst en – bijzonder in dit segment – altijd voorzien van volledig elektrische aandrijving. Je krijgt altijd een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor en een 37 kWh batterij die goed is voor een actieradius van 265 km (WLTP).
1. Dacia Spring – vanaf 18.900 euro
Bij introductie in 2021 was de Dacia Spring met stip de voordeligste elektrische auto op de Nederlandse markt en die positie heeft hij nog altijd niet losgelaten. Sterker nog, bij de ingrijpende facelift in 2024 werd hij nog eens in prijs verlaagd. Daarmee is het niet alleen de goedkoopste elektrische auto in Nederland, maar zelfs in het algemeen een van de goedkoopste auto’s die je nieuw kunt kopen. Alleen Dacia’s eigen Sandero verslaat hem (nipt) op dat gebied. Het basismodel van de Spring beschikt over 33 kW (44 pk) en een actieradius van 220 km (WLTP).