De Dacia Spring (Electric) kwam in 2021 op de markt. De auto vult het Dacia-aanbod aan de onderkant aan en is bovendien het allereerste volledig elektrische model van het merk. De historie van de auto gaat echter al wat verder terug. De Dacia Spring is namelijk de Europese versie van de Renault City K-ZE, die in 2019 werd geïntroduceerd in China. Dat model is op zijn beurt weer gebaseerd op de Renault Kwid uit 2015. Dat is een benzinemodel, dat oorspronkelijk was bedoeld voor India en Brazilië.
Aanpassingen aan Dacia Spring voor Europa
Ten opzichte van de andere genoemde modellen is de Europese Dacia Spring Electric wel op een aantal punten aangepast. Vooral op het gebied van passieve en actieve veiligheid. Zo heeft de Dacia extra verstevigingen in het chassis en extra airbags en veiligheidssystemen. Wat de specificaties betreft is de Dacia Spring Electric vooral bedoeld voor gebruik in stedelijk verkeer. De elektromotor levert 33 kW (45 pk) en de 0-100-sprint duurt maar liefst 19,1 seconden. De actieradius van 230 kilometer (WLTP) zou in de stad echter haalbaar moeten zijn. In 2023 kwam er een iets krachtiger versie met 48 kW (65 pk) bij.
Facelift voor Dacia Spring
In 2024 onderging de Dacia Spring een ingrijpende facelift. De aandrijflijn is ongewijzigd, maar de auto heeft nu wel vehicle-to-load-technologie. Dat houdt in dat je met de auto andere apparaten van stroom kunt voorzien. Het belangrijkste nieuws is echter het volledig nieuwe interieur, dat zowel qua materialen als voorzieningen helemaal bij de tijd is gebracht. Ook nieuw is een (kleine) frunk, een opbergruimte onder de voorklep, bijvoorbeeld voor het opbergen van de laadkabel.
Dacia Spring is de goedkoopste
Bij introductie was de Dacia Spring Electric de goedkoopste volledig elektrische auto op de Europese markt. Dat wil zeggen, als we voor het gemak de snelste versie van de Renault Twizy niet meerekenen, want voor de wet is dat ook een personenauto. Nog altijd is de Dacia Spring Electric een interessant alternatief voor wie volledig elektrisch wil rijden, maar genoeg heeft aan de bescheiden actieradius en niet het budget heeft voor een duurdere elektrische auto. Met de facelift van 2024 is het model alleen nog maar interessanter geworden.