De Dacia Spring (Electric) kwam in 2021 op de markt. De auto vult het Dacia-aanbod aan de onderkant aan en is bovendien het allereerste volledig elektrische model van het merk. De historie van de auto gaat echter al wat verder terug. Het is namelijk de Europese versie van de Renault City K-ZE, die in 2019 werd geïntroduceerd in China. Dat model is op zijn beurt weer gebaseerd op de Renault Kwid uit 2015. Dat is dan weer een benzinemodel, oorspronkelijk bedoeld voor India en Brazilië. Lees verder



De Dacia Spring (Electric) kwam in 2021 op de markt. De auto vult het Dacia-aanbod aan de onderkant aan en is bovendien het allereerste volledig elektrische model van het merk. De historie van de auto gaat echter al wat verder terug. Het is namelijk de Europese versie van de Renault City K-ZE, die in 2019 werd geïntroduceerd in China. Dat model is op zijn beurt weer gebaseerd op de Renault Kwid uit 2015. Dat is dan weer een benzinemodel, oorspronkelijk bedoeld voor India en Brazilië.
Aanpassingen voor Europa
Ten opzichte van de andere genoemde modellen is de Europese Dacia Spring Electric wel op een aantal punten aangepast. Vooral op het gebied van passieve en actieve veiligheid. Zo heeft de Dacia extra verstevigingen in het chassis en extra airbags en veiligheidssystemen. Wat de specificaties betreft is de Dacia Spring Electric vooral bedoeld voor gebruik in stedelijk verkeer. De elektromotor levert 33 kW (45 pk) en de 0-100-sprint duurt liefst 19,1 seconden. De actieradius van 230 kilometer (WLTP) zou in de stad echter haalbaar moeten zijn. In 2023 kwam er een iets krachtiger versie met 48 kW (65 pk) bij.
De goedkoopste
Bij introductie was de Dacia Spring Electric de goedkoopste volledig elektrische auto op de Europese markt. Dat wil zeggen, als we voor het gemak de snelste versie van de Renault Twizy niet meerekenen, want voor de wet is dat ook een personenauto.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 26,8 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/trommels |
Draaicirkel | 9,5 m |
Actieradius | 230 km |
Laadtijd bij 220V | 04:50 uur |
Vermogensrange | 33 tot 48 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 33 kW (45 pk) |
Systeemkoppel | 125 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 19,1 s |
Topsnelheid | 125 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | 1 ster |
Marktintroductie | juli 2021 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 21.750 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 165/70 R14 |
L x B x H | 3.734 x 1.579 x 1.516 mm |
Wielbasis | 2.423 mm |
Massa leeg | 912 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 300 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng