De Citroën C3 volgde samen met de Citroën C2 de Citroën Saxo op. De in 2002 geïntroduceerde eerste generatie Citroën C3 was een eigenzinnig en vrolijk vormgegeven hatchback. Met een beetje fantasie waren zelfs de lijnen van de iconische Citroën 2CV in het ontwerp te herkennen. Bijzonder was de in 2003 toegevoegde Pluriel-variant: een cabriolet met afneembare dakbogen. Zo kon je zelf bepalen in hoeverre je open wilde rijden. Leuk bedacht, maar de constructie bleek erg onpraktisch, waardoor de Pluriel altijd vrij zeldzaam is gebleven. Lees verder
De Citroën C3 volgde samen met de Citroën C2 de Citroën Saxo op. De in 2002 geïntroduceerde eerste generatie Citroën C3 was een eigenzinnig en vrolijk vormgegeven hatchback. Met een beetje fantasie waren zelfs de lijnen van de iconische Citroën 2CV in het ontwerp te herkennen. Bijzonder was de in 2003 toegevoegde Pluriel-variant: een cabriolet met afneembare dakbogen. Zo kon je zelf bepalen in hoeverre je open wilde rijden. Leuk bedacht, maar de constructie bleek erg onpraktisch, waardoor de Pluriel altijd vrij zeldzaam is gebleven.
Citroën C3 gaat op in de massa
In 2009 verscheen de tweede generatie van de verder wel populaire Citroën C3 op de markt. De auto nam duidelijk enkele designtrekjes over van het eerste model, maar ging verder veel meer in de massa op. De Citroën C3 bleef mede daardoor populair, maar de merkliefhebbers vonden het toch jammer dat de Citroën C3 zo ‘gewoon’ was geworden. Daar kwam verandering in met de derde generatie uit 2016.
Citroën C3 wordt speels, eigenzinnig en persoonlijk
De derde Citroën C3 is net als het eerste model weer speels en eigenzinnig vormgegeven. De Airbumps die we kennen van de C4 Cactus waren bij de Citroën C3 optioneel, zodat men zelf kon kiezen of deze wel of niet aanwezig moesten zijn. Personalisatie kon ook op andere manieren, door verschillende kleuren te combineren voor de carrosserie, het dak, spiegels en de Airbumps. Er zouden maar liefst 36 combinaties mogelijk zijn. In 2020 onderging de C3 een subtiele facelift, waarbij de auto zo mogelijk nog meer personalisatiemogelijkheden kreeg.
Tussenkop
Citroën C3 nummer vier
In 2021 werd al een volledig nieuwe Citroën C3 onthuld voor de Indiase en Latijns-Amerikaanse markt. Dit model was veel vierkanter dan de Citroën C3 die wij in Europa kenden. Het leek erop dat dit model voorbehouden zou blijven aan deze markten, maar in 2024 maakte dit model in aangepaste vorm toch de oversteek naar Europa. Deze nieuwe Citroën C3 onderging voor Europa een uitgebreide facelift, waarmee het model ook voor Europa écht nieuw te noemen is. Een primeur is de komst van een volledig elektrische aandrijflijn, met zeer interessante specificaties. Zeker ten opzichte van wat de Citroën C3 kost. Een potentiële verkoophit. Nog niet klaar voor elektrisch? Er is ook nog een benzinemotor. Een laatste nieuwtje is dat de Citroën C3 Aircross voortaan een (verlengde) carrosserievariant is van de reguliere Citroën C3.
Technisch
Motortype | elektrisch |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 44 kWh |
Aandrijving | voorwielen |
Remmen v/a | gev. schijven/schijven |
Draaicirkel | 10,3 m |
Actieradius | 326 km |
Laadtijd bij 220V | 4.45 uur |
Vermogensrange | 74 tot 83 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 83 kW (113 pk) |
Systeemkoppel | 120 Nm |
Acc. 0-100 km/u | 11,5 s |
Topsnelheid | 132 km/u |
Algemeen
Transmissie | vaste overbrenging |
Carrosserietype | 5-drs. hatchback |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | april 2024 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 2 jaar |
Vanafprijs | € 24.290 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 205/55 R16 |
L x B x H | 4.015 x 1.755 x 1.567 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.391 kg |
Max. aanh. gew. | 550 kg |
Inh. bag. ruimte. | 310 l |
Verbruik
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng