Subaru e-Boxer: zo werkt het
Systeem debuteert in XV en nieuwe Forester.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Subaru neemt afscheid van de dieselmotor. Als alternatief komt het eigenzinnige Japanse automerk met zogeheten e-Boxer-technologie. Dit systeem debuteert op de XV en de nieuwe Forester, maar hoe werkt zo’n e-Boxer eigenlijk?
e-Boxer hybride
De e-Boxer aandrijflijn in de nieuwe Subaru Forester en en Subaru XV zijn hetzelfde. de aandrijflijn wordt gevormd door een direct ingespoten 2,0-liter viercilinder boxermotor met 80% nieuwe componenten en een CVT-automaat met een geïntegreerde elektromotor.
De benzinemotor levert een vermogen van 150 pk (110 kW) tussen 5.600 en 6.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel van 194 Nm wordt bij 4.000 toeren bereikt. De in de transmissie geïntegreerde elektromotor levert 16,7 pk (12,3 kW). Subaru installeert een lithium-ion batterij van 118 Volt en een capaciteit van 0,6 kWh.
Drie rijmodi
De twee e-Boxer modellen hebben drie rijmodi: Engine Driving, EV Driving en Motor Assist Driving. Tijdens wegrijden vanuit stilstand en bij lage snelheden drijft de elektromotor de auto aan. Afhankelijk van het model en de laadtoestand van het accupakket is een volledig elektrisch rijbereik tot 1,6 kilometer haalbaar met een maximale snelheid tot 40 km/u.
Bij hogere snelheden werken de boxermotor en elektromotor samen in de rijmodus Motor Assist Driving. Op hoge snelheid schakelt de motor over naar de rijmodus Engine Driving. In deze situatie worden de wielen alleen aangedreven door de benzinemotor, terwijl het accupakket wordt opgeladen.
Lager brandstofverbruik
De nieuwe e-Boxer aandrijftechniek van Subaru verlaagt dus vooral in de stad en tijdens start-stop verkeer het brandstofverbruik. Op de snelweg haal je geen voordeel uit de aandrijflijn. Afhankelijk van de rijstijl en de omstandigheden is een 11% lager brandstofverbruik mogelijk in vergelijking met de uitgaande 2.0 boxerbenzinemotor.
Lengterichting
Net als bij de nieuwe Subaru Forester zijn de elektromotor en het accupakket bij de Subaru XV in lengterichting gemonteerd. De elektromotor is dichtbij het zwaartepunt gemonteerd. Het accupakket en andere componenten bevinden zich boven de achteras en dragen bij aan een lager zwaartepunt en een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras.
Marktintroductie
Subaru introduceert de twee e-Boxer rond het einde van 2019 op de Europese markt. De prijzen en definitieve specificaties worden later bekend gemaakt. Als de CO2-emissie van de e-Boxer beperkt blijft, heeft dat een gunstig effect op de prijsstelling in Nederland. De BPM is namelijk gebaseerd op de CO2-uitstoot. Hoe lager die is, hoe minder BPM je afdraagt aan de schatkist in Den Haag.