Rijtest – Lexus NX 300h
Wenen is ooit uitgeroepen tot de stad met de hoogste levensstandaard wereldwijd. Een stad waar je het aan niets ontbreekt. En de nieuwe Lexus NX 300h wil het Wenen in zijn klasse zijn. Een auto met standaard veel luxe, zoals een automaat, cruise control, climate control en Red Carpet Treatment, een service die onder meer een haal- en brengservice bij groot onderhoud omvat.
Smartphone draadloos opladen
Een treffend voorbeeld van hoe ver de Lexus NX 300h gaat met het in de watten leggen van zijn inzittenden, is de mogelijkheid om hun smartphones draadloos via magnetische inductie op te laden. De telefoon hoeft simpelweg in een daarvoor bestemd vak onder de middenarmsteun te worden gelegd. Voor bepaalde telefoons is wel een speciaal omhulsel vereist. We hebben het geprobeerd met een iPhone 4 en het werkt uitstekend.
Beenruimte riant
De stoelen van de Lexus NX 300h zitten bijzonder goed. Ze bieden voldoende steun, ook bij de schouders. Bovendien is de zitting lang genoeg om ook langere benen goed te kunnen ondersteunen. De beenruimte achterin mag riant worden genoemd en ook de hoofdruimte hier is dik in orde. De bagageruimte is 555 liter groot. En naar wens is de achterbankleuning elektrisch neer te klappen.
Fijne snelwegcruiser
Het gecombineerde vermogen van de 2,5-liter benzinemotor en twee elektromotoren is 197 pk (145 kW). Dat is voldoende om de SUV snel van zijn plaats te krijgen. Dat hierbij een gierend geluid optreedt, is inherent aan de constructie motor/CVT-transmissie. Sowieso nodigt de NX 300h vooral uit tot een relaxte rijstijl. De wegligging is eerder comfortabel dan dynamisch. Een fijne snelwegcruiser die als het moet best een snel bochtje kan pakken.
Echt zuinig
Wie hier op let, kan met de Lexus NX 300h zuinig rijden, zeker gezien zijn formaat en gewicht (als 2WD 1.715 kg). We realiseerden op een gegeven moment volgens de boordcomputer een brandstofverbruik van gemiddeld 6,5 l/100 km. In dorpjes (waar de Lexus vooral elektrisch rijdt) zakte dit al snel naar 5,5 l/100 km. En dat komt zelfs akelig dicht in de buurt van de fabrieksopgave van 5,0-5,3 l/100 km.
20% bijtelling
Lexus Nederland hoopt dit jaar nog 150 stuks van de NX 300h (leverbaar als 2WD en AWD) te kunnen verkopen. Dat moet gezien de 20% zakelijke bijtelling (CO2-uitstoot: 116 gr/km) wel lukken. Volgend jaar is dat voordeeltje weg. Dan denkt Lexus 500 exemplaren te kunnen verkopen. Lexus levert de NX 300h vanaf 45.990 euro. Wie niks opheeft met hybride, kan volgend jaar terecht bij de NX met 2,0-liter turbobenzinemotor.