Review – Peugeot E-3008 (2024) – Tot 700 kilometer actieradius!
Peugeot heeft met de e-3008 een nieuw paradepaardje gelanceerd, dat een indrukwekkend rijbereik biedt van maar liefst 700 kilometer op een volle acculading. Het is daarmee het eerste betaalbare merk dat een EV met zo’n stevige actieradius biedt. Tijd voor een eerste kennismaking.
Succesnummer
De nieuwe 3008 is wellicht de belangrijkste lancering van Peugeot in 2024. Met al 1,3 miljoen verkochte exemplaren, is de gezinsauto een zeer belangrijk model voor de Franse autobouwer. In deze test staat de elektrische variant in de schijnwerpers, maar voor wie nog niet klaar is voor elektrisch rijden, biedt Peugeot ook een hybride en PHEV variant aan van de nieuwe 3008 aan.
Nieuw platform
De E-3008 is het eerste model binnen de Stellantis groep die het geheel nieuwe STLA Medium-platform mag gebruiken. Later zullen ook zustermerken – zoals Opel, Jeep, Fiat, Alfa Romeo, etc. – modellen op dit platform bouwen. De E-3008 wordt aangedreven door één of twee elektromotoren, met vermogens variërend van 210 tot 320 pk. Het accupakket is beschikbaar in twee formaten, 73 kWh en 98 kWh, wat resulteert in respectievelijk 525 en 700 kilometer actieradius. AC-laden kan tot tot 22 kW en DC-laden tot 160 kW. Nette specificaties dus.
8 jaar garantie
Ook (dikke) prima: Peugeot biedt niet alleen 8 jaar garantie op het accupakket, maar ook op de hele auto. Onder de noemer ‘Peugeot Allure Care’ introduceert het Franse merk een stevige garantieperiode van 8 jaar of 160.000 km voor bezitters van de gloednieuwe Peugeot e-3008. Een geruststellende gedachte voor zowel korte als lange termijn bezitters. En niet onbelangrijk: gunstig voor de restwaarde. Onderzoek toont volgens de Fransen namelijk aan dat de restwaarde van auto’s aanzienlijk stijgt bij een uitgebreid garantieprogramma. Ga maar na: stel je verkoopt een vier jaar oude auto, dan zit er nog steeds vier jaar garantie op.
Opvallende verschijning
Wat betreft het uiterlijk, behoudt de E-3008 de opvallende kenmerken van zijn voorganger, met een opvallende grille, bijzondere koplampen en dagrijverlichting die doet denken aan een leeuwenklauw. Aerodynamisch geoptimaliseerde wielen zijn er in de maten 19- en 20-inch. De aflopende daklijn geeft de auto een sportief tintje, zonder concessies te doen aan de bagageruimte. Die biedt met 520 liter namelijk evenveel ruimte als de vorige 3008.
Zwevend scherm
Het interieur van de E-3008 is modern en comfortabel, met een Panoramic i-Cockpit dat gebruikmaakt van een indrukwekkend, zwevend 21-inch scherm. Bijna alle functies van de auto moet je bedienen via het grote breedbeeldscherm. Via i-toggles – die je vindt op een kleiner scherm – kun je snel een aantal functies bedienen of menu’s openen. De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen is typisch Peugeot: van hoog niveau.
Stevig onderstel
Het rijgedrag laat zich niet omschrijven als comfortabel of sportief. In beide blinkt hij niet uit. Hij rijdt als een typische elektrische SUV. Hij komt vlot van zijn plek en het gewicht voel je als je over hobbels en kuilen rijdt. Gelukkig komt dat in Nederland niet vaak voor. Er zijn verschillende rijmodi, zoals Normal, Eco en Sport, waarbij de Eco-modus de prestaties aanpast voor een efficiënter energieverbruik. Pas in de Sport-modus beschik je over het volle vermogen.
Wij rijden de 210 pk sterke versie, wat voldoende power blijkt te zijn. Last van je nek zul je niet snel krijgen als je het gaspedaal diep intrapt, maar de auto is vlot zat. Een snelle inhaalmanoeuvre is zo gepiept en bij het stoplicht laat je 70% van de benzineauto’s snel achter je. Daar heb je geen 400 pk voor nodig in een EV.
Ondanks zijn stevige onderstel, biedt de nieuwe Peugeot voldoende comfort voor dagelijks gebruik, maar ook voor lange afstanden over de snelweg. En lange reizen, die kun je maken met deze Franse EV. Tijdens onze eerste kennismaking rijden we met de uitvoering met het “kleine” accupakket, want de versie met 700 kilometer actieradius komt pas later op de markt. Maar in Nederland hoef je daar niet op te wachten als je het ons vraagt, want aan 525 kilometer heb je eigenlijk al meer dan genoeg. Maar wil je met zo min mogelijk vertraging op je vakantiebestemming aankomen, of rijdt je wekelijks van Groningen naar Maastricht? Wacht dan nog even op de 98 kWh-variant.
Wat betreft prijzen zijn voorlopig alleen de prijzen bekend voor de versie met het kleinere accupakket en de mild-hybride benzinevariant. De e-3008 Allure begint bij zo’n 48.000 euro en de GT-uitvoering bij 52.700 euro. De benzinevariant met mild-hybride aandrijflijn start bij 41.640 euro.