Review – KGM Torres EVX, interessanter dan je denkt!
1.500 kilogram trekgewicht, 400+ km range, ongeveer 40.000 euro
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
SsangYong is niet meer. Vanaf nu gaat het Zuid-Koreaanse automerk als KGM door het leven. Met de Torres EVX heeft KGM direct een sterke troef in handen. Want een elektrische crossover met een prijskaartje van net iets meer dan 40.000 euro klinkt bijzonder interessant in de oren. Maar hoe goed is de KGM Torres EVX in de praktijk?
KGM Torres EVX
Het is niet voor het eerst dat we rijden in de Torres. In 2023 reden we in de Belgische Ardennen al met een exemplaar met 1,5-liter turbobenzinemotor, goed voor 120 kW (163 pk) en 280 Nm koppel. Jawel, de Torres wordt ook geleverd met een brandstofmotor, alleen komt die motorvariant vanwege een vrij stevige bpm-boete niet naar Nederland. In dat opzicht is de batterij-elektrische uitvoering – die dus KGM Torres EVX heet – veel interessanter. Bij dat model betaal je geen bpm en dat drukt de vanafprijs aanzienlijk.
Ook met SEPP-subsidie
Het zal je dan ook niet verbazen dat de importeur vooral van de elektrische KGM Torres EVX grote verwachtingen heeft in Nederland. Lou Jedeloo, General Manager KGM, zegt: “Wij hopen dat dit model het eerste succes voor ons gaat worden op de Nederlandse EV-markt. Helemaal met een vanafprijs van 41.250 euro, zodat de Torres EVX bij de aanschaf ook voor de SEPP-subsidie van 2.950 euro in aanmerking komt.”
Vleugje retro
Aan het product zal het niet liggen. De Torres EVX maakt namelijk een solide indruk en is ook om te zien een fraaie verschijning. Op de een of andere manier moeten we aan een Range Rover denken, iets dat je vooral als compliment mag beschouwen. De auto oogt stoer, modern en trendy, met een vleugje retro. De auto wordt geleverd in twaalf exterieurkleuren, waarvan zes single tone-kleuren: Grand White, Iron Metal, Forest Green, Latte Greige, Dandy Blue en Space Black.
Fraai interieur
Het interieurontwerp van de elektrische KGM Torres EVX oogt vooral rustig en staat wat betreft ergonomie zijn mannetje. KGM gebruikt een fors panoramisch display, bestaande uit een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een groot 12,3-inch navigatiescherm. Wel is het jammer dat je voor vrijwel alle functies het infotainmentsysteem moet induiken. Een conventionele bedieningsunit voor de klimaatcontrole was welkom geweest, hoewel het touchscreen een kleine leercurve heeft en functies snel gevonden zijn. Er zijn verschillende interieurthema’s verkrijgbaar, van Charcoal Black (single-tone) en Rawhide Brown (single-tone) tot Teal Grey & Greige White (two-tone). Er is keuze uit 18- of 20-inch lichtmetalen wielen. De 18-inch exemplaren hebben 225/60R-banden. Wie kiest voor 20-inch lichtmetaal, krijgt 245/45R-rubber.
Van alle gemakken voorzien
Functionaliteiten die je in een moderne auto mag verwachten, zitten ook in de KGM Torres EVX. Denk hierbij aan diverse USB-laders, Apple CarPlay en Android Auto, een draadloze telefoonlader, een 360 graden camerasysteem, een elektrisch bedienbare achterklep en sfeerverlichting met 32 verschillende kleuren.
Ruimte
Het interieur is verder bijzonder ruim. Ook achterin beschikt het model over voldoende been- en hoofdruimte. De bagageruimte heeft een inhoud van 703 liter, maar als je alle verborgen opbergruimtes meeneemt, kom je uit op een capaciteit van 839 liter. Met neergeklapte achterbank groeit het laadvolume overigens tot 1.663 liter. De rugleuning klapt in een verhouding van 40:60 neer. De Torres EVX lijkt net als zijn benzinebroer een achterdeur te hebben. Dat komt vooral omdat de deurgreep rechts zit. Wees gerust: de achterklep scharniert gewoon aan de bovenkant.
Verschillen Torres en Torres EVX
Qua design verschilt de elektrische Torres overigens sterk van zijn benzinebroer. De versie met brandstofmotor heeft een grotere grille en andere koplampen. De Torres EVX heeft een led-strip die in het midden van de auto wordt onderbroken. Het geeft de 4,70 meter lange auto een herkenbaar design. Het oplaadpunt bevindt zich in het linker voorscherm. Wist je overigens dat de naam Torres verwijst naar het nationale park in Chili?
Bekende batterij voor KGM Torres EVX!
Bij een batterij-elektrische auto draait het vooral om de juiste specs. Laten we daar eens in duiken, beginnend bij de afmetingen. De KGM Torres is 4.715 mm lang, 1.890 mm breed en 1.715 mm hoog (1.725 mm met dakrails). De wielbasis komt uit op 2,68 meter. De auto heeft een leeggewicht van 1.915 kilogram. Voor een elektrische auto van dit formaat met vrij grote accu valt dat nog mee. Geremd mag het model overigens 1.500 kilogram trekken. Over die batterij gesproken: de Torres EVX maakt gebruik van een 73,4 kWh grote batterij, afkomstig van de Chinese auto- en batterijfabrikant BYD. Het gaat hier om een kobaltvrije lithium-ijzerfosfaatbatterij, die BYD de Blade Battery noemt.
Prestaties en opladen
De elektromotor levert een vermogen van 152 kW (207 pk) in combinatie met 339 Nm aan trekkracht. In de praktijk ervaar je dat vermogen als ‘meer dan voldoende’. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 8,1 seconden en een topsnelheid van 175 km/u. Veel belangrijker: wat is de actieradius? Volgens de WLTP-norm moet de auto 462 kilometer kunnen afleggen op een volle lading stroom. Reken in de praktijk op 350 tot 400 kilometer, afhankelijk van omstandigheden. Uiteraard kan de Torres EVX op verschillende manieren worden opgeladen, bijvoorbeeld via een 11 kW-lader. Het opladen van de accu van 0 naar 100% duurt van ongeveer negen uur.
Snelladen
Snelladen kan de auto ook. Bijzonder snel zelfs. Met 100 kW duurt het opladen van 10 tot 80 procent slechts 42 minuten, maar de auto kan ook overweg met 145 kW. In dat laatste geval duurt het 37 minuten. Toch een winst van vijf minuten. Een warmtepomp is standaard. De auto heeft ook een vehicle-to-load (V2L) aansluiting zodat je andere apparatuur van stroom kunt voorzien, bijvoorbeeld op de camping. Ideaal als je koffie wilt zetten of je matras met compressor wilt opblazen. Alles kan.
Hoe rijdt de KGM Torres EVX?
Leuk al die specs, maar hoe rijdt zo’n KGM Torres EVX? Weet in ieder geval dat je invloed hebt op het karakter van de auto. Er is keuze uit vier rijmodi, te weten Comfort, Sport, Eco en Winter. Die modi hebben allemaal invloed op de alertheid van de aandrijflijn. In standje Comfort reageert de auto naturel, maar in Sport is de Torres EVX veel meer bij de les. Uiteraard wint de auto ook energie terug tijdens afremmen. De stoelen zitten prettig en bieden voldoende steun aan je lijf. De verstelbaarheid van de stoelen is ook goed voor elkaar, net als de verstelbaarheid van de stuurkolom.
Rijhulpsystemen in overvloed
Over de rijhulpsystemen kun je haast een boek schrijven, want dat zijn er bijzonder veel. Waar moet je aan denken? In ieder geval een botspreventiesysteem met waarschuwingsfunctie voor kruisend verkeer, een rijstrookassistent, adaptieve cruise control, Lane Departure Warning, grootlichtassistent, verkeersbordenherkenning, vermoeidheidsherkenning, dodehoekbewaking, uitstapwaarschuwing en ga zo maar door. Het is te veel om op te noemen. Er zijn ook bijzonder veel airbags aanwezig. Rijden met een trailer of caravan gebeurt extra veilig dankzij voorzieningen als Hill Start Assist, Hill Descent Control en Trailer Stability Assist.
Fijn onderstel
De KGM Torres EVX geeft vooral het gevoel van een allemansvriend. Iedereen rijdt er probleemloos in weg. Het stuurgevoel is wellicht wat aan de lichte kant, maar de demping in het onderstel is goed. KGM maakt gebruik van voorwielophanging met MacPherson-veerpoten en schroefveren en multilink-achterwielophanging met schroefveren.
Conclusie review KGM Torres EVX
Overall zet KGM met de Torres EVX een puike en volwassen elektrische auto op de Nederlandse markt. Een auto die voor heel veel mensen interessant kan zijn. Hij is ruim, degelijk gebouwd, praktisch, comfortabel, extreem rijk uitgerust, mooi afgewerkt en hij oogt stoer. Bovendien is zijn prijs concurrerend. KGM geeft daarnaast ook nog maar liefst 10 jaar of tot 1 miljoen kilometer garantie op de batterij van de auto. Dat doet alleen Lexus het merk na. Kortom: eigenschappen die verschillende Nederlanders over de streep zal trekken.