Eerste viercilinder voor Range Rover Sport
2.0 SD4 dieselmotor vervangt TDV6

Na de Range Rover is nu ook de Range Rover Sport voorzien van nieuwe techniek voor modeljaar 2017. Behalve een aantal semi-autonome rijsystemen en nieuwe infotainment is ook de eerste viercilindermotor een feit.
Sinds de lancering van de Range Rover Sport in 2005 staan er alleen versies met zes- of achtcilindermotor op de prijslijst. Op zich logisch voor zo’n grote SUV, maar ook Land Rover ontkomt niet aan CO2-reductie. Het merk introduceerde eerder al een dieselhybride en nu wordt de TDV6 dieselmotor vervangen door de 2.0 SD4.
De aluminium SD4 viercilinder dieselmotor kennen we van andere modellen binnen het Jaguar Land Rover-concern. In de Range Rover Sport is die goed voor 176 kW (240 pk) en 500 Nm. Daarmee is de instapdiesel minder krachtig dan de TDV6, maar volgens de fabrikant presteert hij niet minder. En dat terwijl de Range Rover Sport SD4 met een CO2-uitstoot van 164 g/km zo’n 10% schoner is dan de ‘oude’ dieselvariant.
[gallerij-1]
Infotainment en assistentie
Andere updates zijn te vinden in het dashboard, waar een verbeterde versie van het InControl Touch Pro-infotainmentsysteem is gemonteerd. Het beeldscherm is nu 10-inch groot en er zijn meer connectiviteitsopties en apps beschikbaar dan ooit tevoren.
Andere noviteiten zijn onder meer Blind Spot Assist, dat automatisch tegenstuurt als de auto onbedoeld de rijstrook dreigt te verlaten. Advanced Tow Assist maakt het manoeuvreren met een zware aanhanger makkelijker, Low Traction Launch verbetert de terreinkwaliteiten bij lage snelheden en camera’s rond de auto helpen bij het manoeuvreren in onoverzichtelijk terrein.
Verder is de Range Rover Sport leverbaar met een ruimere keuze aan carrosseriekleuren. Het vernieuwde model is te bestellen voor prijzen vanaf 83.364 euro.
Lees ook: Range Rover trekt Virgin Galactic SpaceShip alsof het niets is