Porsche 718 GTS 4.0 vervangt 718 GTS-modellen
Twee sportieve modellen in Porsches middenmotorserie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Porsche vervangt de uitgaande 718 GTS-modellen door de nieuwe 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0. De aandrijflijn – een atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor – komt overeen met 718 Cayman GT4 en de 718 Spyder, alleen is het vermogen in deze varianten iets teruggeschroefd. Ten opzichte van de uitgaande 718 GTS-types, krijgen de 4.0-versies twee cilinders extra.
400 pk
In de GTS-modellen schopt de atmosferische 4,0-liter zescilinder boxermotor het tot 400 pk (294 kW), dat is 35 pk meer dan de 2,5-liter viercilinder boxermotor in de uitgaande 718 GTS-modellen. Het blok kan volgens Porsche moeiteloos 7.800 toeren per minuut maken. Het is een auto voor de puristen, want Porsche levert de 4.0-versies met een handgeschakelde zesbak en een sportuitlaatsysteem.
Mechanisch sperdifferentieel
De prestaties zijn indrukwekkend. De 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 sprinten in slechts 4,5 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid komt uit op 293 km/u. Kenmerken van de 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 zijn Porsche Active Suspension Management (PASM), een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel en Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel achter.
Alcantara
Je kan ze herkennen aan zwarte contrasterende designelementen en een donker alcantara-interieur. Porsche levert ze op 20-inch lichtmetalen wielen in zijdeglans zwart met performance banden (235/35 ZR 20 vóór, 265/35 ZR 20 achter). Ruim bemeten geperforeerde remschijven met rode remklauwen zorgen voor de nodige stopkracht. Optioneel levert Porsche het systeem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
LEES OOK: Autotest – Porsche 718 Boxster T (2019)
Dit kosten ze
De 718 Cayman GTS 4.0 en 718 Boxster GTS 4.0 zijn per direct te bestellen. Vanaf eind maart staan ze bij de Nederlandse Porsche Centra. De 718 Cayman GTS 4.0 is er vanaf 137.200 euro en de 718 Boxster GTS 4.0 kost op z’n minst 139.300 euro.