Peugeot Rifter komt ook als GT Line
Naamgeving Partner Tepee met pensioen
Het drieluik is compleet. Na de nieuwe Citroën Berlingo Multispace en Opel Combo Tour presenteert Peugeot nu het derde familielid. Die heet geen Partner Tepee meer, maar Rifter.
Eigen touch
De kenmerken van deze nieuwe Peugeot Rifter mogen geen verrassing zijn. Ze komen uiteraard voor een groot deel overeen met de Opel- en Citroën-versie. Afgezien van het andere uiterlijk heeft Peugeot vooral het interieur een eigen touch willen geven.
i-Cockpit
Ook in de Rifter bespeuren we de zogeheten i-Cockpit: een kenmerk van alle hedendaagse Peugeots. De naam i-Cockpit slaat op de interieurindeling waarbij de klokkenwinkel ver op het dashboard is geplaatst en de bestuurder een compact stuurwiel ter hand neemt. De Rifter heeft optioneel een 8-inch touchscreen en een head-up instrumentenpaneel.
Korte of lange versie
De Peugeot Rifter is er als korte (4,40 meter) of lange versie (4,75 meter). Beide versies zijn leverbaar met 5 of 7 zitplaatsen. Op de tweede zitrij zijn drie afzonderlijke stoelen te vinden die allemaal een ISOFIX-aansluting hebben. Op de lange versie zijn de twee losse stoelen van de derde stoelrij verschuifbaar en verwijderbaar (net als op de standaardversie) zodat meer bagageruimte of juist meer knieruimte kan worden gecreëerd. De voorste passagiersstoel kan worden weggeklapt in de vloer. De vijfpersoonsversie van de Peugeot Rifter heeft een bagageruimte van 775 liter. Uiteraard zijn er diverse opbergvakken, zowel in de portieren als in het dak.
GT Line
Opvallend is dat Peugeot van de Rifter ook een GT Line-uitvoering levert. Deze uitvoering heeft Noir Onyx-kleurige details, zoals de omlijsting van de grille, de buitenspiegelkappen, de dakdragers en inzetten in de beschermstrips op de zijkanten. De GT Line rolt op 17-inch lichtmetaalwielen in de kleur ‘Aoraki’. In het interieur zien we een met leder afgewerkt, in ‘Marron Quente’ gespoten delen van het dashboard, ‘Tissu Casual’ bekleding en een wedstrijdvlag-blokmotief als achtergrond voor de tellers.
Vierwielaandrijving
Peugeot levert de Rifter standaard met voorwielaandrijving. Optioneel is vierwielaandrijving beschikbaar. Deze versie is ontwikkeld in samenwerking met onze jarenlange partner Dangel.
Motoren
Het motorenprogramma bestaat uit een 1.2 PureTech 130 pk S&S met 8-traps automaat EAT8 (leverbaar in de loop van 2019) en een 1.2 PureTech 110 pk S&S met handgeschakelde 5-versnellingsbak. Dieselen kan met een in de smaken 75, 100 en 130 pk. De eerste twee hebben een handgeschakelde vijfbak. De BlueHDi 130 heeft een manuele zesbak of tegen meerprijs een achttraps EAT8-automaat. Die heeft geen pook, maar een draaiknop.
September 2018
De nieuwe Peugeot Rifter beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève en is vanaf september 2018 wereldwijd te koop. Peugeot bouwt de Rifter in de fabrieken van Vigo (Spanje) en Mangualde (Portugal).