![Een metaalgrijze Peugeot 508 Sport Engineered sedan die 's nachts door een stadsstraat rijdt, met een modern design met neongroene accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-1-640x480.jpg)
Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered: PHEV met 360 pk
PSE: het nieuwe 'GTi'
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
Het is zover: Peugeot introduceert de PSE-versies van de 508 Berline en 508 SW. PSE staat voor Peugeot Sport Engineered, de typenaam die bij Peugeot het label GTi vervangt.
508 PSE: 360 pk en 520 Nm
De 508 PSE is de krachtigste productieauto ooit gebouwd door Peugeot. De aandrijflijn levert 360 pk (265 kW) en een systeemvermogen van 520 Nm aan koppel. De prestaties spreken aan. Zo duurt de 0-100-sprint slechts 5,2 seconden en kost versnellen van 80 naar 120 km/u slechts drie klokslagen. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u.
Klinkt goed
Ook de andere kenmerken klinken goed in de oren: vierwielaandrijving, geoptimaliseerde variabele schokdemping in drie standen (Comfort/Hybrid/Sport), een lagere zitpositie, 24 mm grotere spoorbreedte voor en 12 mm achter, remschijven met een diameter van 380 mm diameter vóór en vaste vierzuiger-remklauwen en 20-inchwielen met Michelin Pilot Sport 4S-banden.
Vijf rijmodi
Deze high-performance-versie heeft volgens de WLTP-cyclus een emissie van 46 g/km. Dat staat gelijk aan een brandstofverbruik van 2,03 l/100 km, omgerekend zo’n 1 op 50. De 508 PSE-modellen hebben vijf rijmodi, te selecteren via de schakelaar op de middenconsole. We lichten ze even toe.
Electric: voor 100 procent elektrisch rijden met een actieradius van 42 kilometer volgens de WLTP-cyclus. De elektrische topsnelheid bedraagt 140 km/u.
Comfort: Hybridemodus met zachter afgesteld onderstel voor comfortabel rijden.
Hybrid: de verbrandings- of elektromotor werken optimaal met elkaar samen.
Sport: het maximale vermogen van 360 pk is beschikbaar. Deze modus beïnvloedt ook de afstelling van besturing en onderstel, de reacties op het gaspedaal en de digitale motorafstelling. De brandstofmotor zorgt ervoor dat de batterij altijd maximaal is opgeladen.
4WD: grip op glad wegdek en in vergelijkbare situaties.
Opladen
Omdat de 508 PSE een plug-in hybride is, moet je hem natuurlijk ook opladen. In minder dan 7 uur is het accupakket opgeladen aan een standaard huishoudelijk stopcontact. Met een versterkt stopcontact (16A) is dat 4 uur en met een Wall Box (32A) is dat minder dan 2 uur. Een bijpassende slimme Peugeot wallbox is verkrijgbaar via de dealers.
Eenvoudig te herkennen
Dankzij de slimme plaatsing van de elektromotoren en het accupakket heeft de 508 Peugeot Sport Engineered dezelfde interieur- en bagageruimte (boven de vloer) als de uitvoeringen met verbrandingsmotor. De PSE-uitmonstering herkennen is niet heel moeilijk. De versie heeft sportievere bumpers, PSE-logo’s, zwarte uitlaten, een in hoogglans zwart afgewerkte centrale diffusor en Kryptonite-kleurige remklauwen.
Drie kleuren
Peugeot levert drie carrosseriekleuren, te weten Selenium grijs, Perla Nera zwart en Pearl wit. De productie van de 508 PSE vindt plaats in Mulhouse, Frankrijk. Vanaf de tweede helft van oktober 2020 zijn de modellen te bestellen. Prijzen maakt Peugeot binnenkort bekend.
![Een moderne Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered rijdt 's nachts op een gebogen stadsweg, verlicht door straatverlichting, met wolkenkrabbers van de stad op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-12-640x480.jpg)
![Een moderne Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered rijdend op een gebogen kustweg met bergen en een oceaan op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-11-360x270.jpg)
![Een metaalgrijze Peugeot 508 Sport Engineered sedan die 's nachts door een stadsstraat rijdt, met een modern design met neongroene accenten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-1-360x270.jpg)
![Een moderne grijze Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered geparkeerd onder een strakke betonnen carport naast een houten poort, met bergen en een heldere hemel op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-9-640x480.jpg)
![Een elektrische Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered laadt op in de strakke carport van een modern huis, met betonnen muren en een houten garagedeur, te midden van een serene natuurlijke omgeving.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-8-360x270.jpg)
![Close-up van de achter- en achterlichten van een Peugeot 508 Sport Engineered-auto, geparkeerd op een asfaltweg met bergen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-7-360x270.jpg)
![Close-up van de zijspiegel van een Peugeot 508 met drie groen verlichte strepen op een grijs oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-6-640x480.jpg)
![Close-up van een moderne zilveren Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered met opvallende LED-koplampen en neongroene accenten, geparkeerd op een weg met bergen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-5-360x270.jpg)
![Achteraanzicht van een zwarte Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered gemarkeerd met "508 iii" met de nadruk op de slanke achterlichten en uitlaatpijp, geparkeerd op een betonnen oppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2020/09/Peugeot-508-Peugeot-Sport-Engineered-4-360x270.jpg)