Peugeot 5008 BlueHDI 150 – Autotest
Geen MPV meer, maar SUV met MPV-trekjes
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Peugeot zoekt het met de nieuwe 5008 letterlijk en figuurlijk hoger op. De auto staat relatief hoog op zijn wielen, hoger dan zijn voorganger. En hij voelt luxer aan, als een auto uit een hoger segment. De 5008 is dan ook geen een MPV meer, maar een SUV, zegt Peugeot. Hoe dat in de praktijk uitvalt, wijst een rijtest uit.
Klauwen
De nieuwe 5008 van het merk met de leeuw slaat zijn klauwen uit naar concurrenten als de Nissan X-Trail en Skoda Kodiaq, zegt Peugeot. Die zijn wel leverbaar met zeven zitplaatsen, maar hebben dat niet standaard zoals de Peugeot 5008. Dat verklaart wellicht ook waarom de Fransoos ietsje duurder is in aanschaf (vanaf 32.660 euro).
Niet helemaal
Peugeot heeft het niet over de Renault Grand Scénic en Citroën Grand C4 Picasso. Dat geeft wel aan dat het merk inderdaad ‘adieu’ tegen de MPV zegt. Nou, niet helemaal dan, want in de persdocumentatie van de 5008 heeft Peugeot het over een SUV met de modulariteit van, jawel, een MPV.
LEES OOK: Autotest – Peugeot 3008 1.6 e-THP 165
MPV-kenmerken
De nieuwe Peugeot 5008 heeft inderdaad MPV-trekjes. Zoals de klaptafeltjes aan de rugleuningen van de voorstoelen. En de drie gescheiden stoelen op de tweede zitrij die in lengterichting verstelbaar zijn, evenals de rugleuning ervan.
De beenruimte is hiermee te variëren van voldoende tot riant. Het zijn tamelijk smalle stoelen, maar het comfort is dik in orde. Dat geldt minder voor de stoeltjes op de derde zitrij. Maar dat is eigenlijk bij alle zevenzitters in dit segment. Prima om op een zaterdag twee extra voetbalpupillen naar hun wedstrijd te brengen, maar meer niet.
Voetballertjes
Met die jonge talentjes op de achterste rij, blijft er overigens niet veel bagageruimte over. Twee rolkoffertjes – die als handbagage in het vliegtuig mee mogen – lukt prima, maar dan houdt het wel op. Als de voetballertjes eenmaal op het veld staan, laat je de achterste stoeltjes heel gemakkelijk in de vloer verdwijnen. En dan gaat heb je ineens 1.060 liter bagageruimte voorhanden.
Een ander MPV-trekje is dat de rugleuning van de passagiersstoel naar voren kan worden geklapt. Op die manier kan een surfplank gemakkelijk mee, mochten de voetballertjes toch liever op het water staat dan op gras.
Bijzondere cockpit
Vooral achter het stuur merk je dat de 5008 minder MPV is geworden. Het gevoel dat je in een groot aquarium rijdt waarin iedereen je ziet zitten – zoals bij sommige MPV’s – ontbreekt volledig. Je zit veel meer ín de auto. Dat komt mede door de relatief hoge taillelijn van de Peugeot en de hoge middenconsole. Hierdoor ligt de pook van de handbediende zesbak prettig binnen bereik.
BlueHDi
Wij rijden de versie met 2.0 BlueHDi dieselmotor met een vermogen van 110 kW (150 pk). De versnellingsbak schakelt trefzeker met een prettige weerstand, zodat je daadwerkelijk voelt wat je doet. Wat ook in positieve zin opvalt, is hoe alert de motor reageert. Als een jonge welp die voor de eerste keer gretig op zijn prooi valt.
Peugeot levert ook een versie met 133 kW (180 pk), maar met de door ons geteste uitvoering kom je niets tekort, misschien alleen als je met zes passagiers en een caravan de Alpen wil trotseren. Trap het gaspedaal in en de 5008 schiet gemakkelijk vooruit, ook bij lage toerentallen. Heel fijn. En veilig bovendien, mocht je iemand snel willen inhalen.
Voelt compacter
Knap is ook dat je geen idee hebt in een toch behoorlijk grote auto te rijden (lengte: 4,64 meter). De 5008 is tot 95 kg lichter dan zijn voorganger en op de snelweg blijft het tot op hoge snelheden mooi stil binnen.
Sportief
Dwarsrichels worden nauwelijks doorgegeven aan de inzittenden. Een comfortabele reisauto die desondanks sportief aanvoelt. De auto reageert kwiek op bewegingen van het stuurwiel en voelt allesbehalve log aan. Een mooie mix van sportiviteit en comfort.
Opvallend klein, heel klein
Het stuurwiel is overigens opvallend klein, heel klein. Het kleinste op de markt, zegt Peugeot. De een heeft hier geen enkele moeite mee, de ander (zoals wij) zien hierdoor het onderste gedeelte van het instrumentarium niet. Nu zijn hier slechts de kilometerstand en de dagteller te zien, maar toch. Het stuurtje verstellen kan uiteraard, maar dan zaten we minder lekker. Kwestie van proefrijden om deze zogeheten i-Cockpit zelf te ervaren.
Mooie materialen
De ergonomie is top. Chapeau. Het multimediascherm bovenop het dashboard is goed af te lezen. En wat Peugeot heel slim doet, is dat je met echte bedieningstoetsen onder het scherm toegang krijgt tot alle functies. Je hoeft dus bijvoorbeeld de airco niet in de menustructuur van de display op te zoeken.
“Peugeot wil een premium volumemerk worden. Hierin lijkt het merk te slagen.”
Premium uitstraling
Dat de bedieningstoetsen er zeer fraai uit zien, is mooi meegenomen en onderstreept de premium uitstraling die Peugeot tijdens de ontwikkeling van de 5008 voor ogen had. Peugeot wil namelijk een premium volumemerk worden. Hierin lijkt het merk te slagen. De materialen zijn kwalitatief goed, zien er mooi uit en voelen goed aan.
Luxe opties
De Peugeot 5008 heeft een zeer prettige ambiance en een hightech tintje als hij is uitgerust met een digitaal dashboard met scherpe graphics. En wie dat wil (en hiervoor betaalt), krijgt zelfs een massagefunctie of heuse parfumeur.
Connectiviteit
Qua connectiviteit is alles op orde. MirrorLink, Android Auto of Apple CarPlay; het is allemaal aanwezig. Dat geldt ook voor de veiligheid. Alle bekende passieve en actieve veiligheidssystemen zijn er wel.
“Met de 5008 heeft Peugeot een tweede SUV in het C-segment. De 3008 is dat immers ook.”
Meerwaarde
Met de 5008 heeft Peugeot een tweede SUV in het C-segment. De 3008 is dat immers ook. De meerwaarde van de 5008 zit hem in die twee extra stoeltjes achterin. En de 16,5 cm extra wielbasis die meer interieur- en bagageruimte oplevert.
Juni
De nieuwe Peugeot 5008 staat vanaf juni in de Nederlandse showrooms. Hij is naar wens leverbaar met Advanced Grip Control voor extra grip op besneeuwde, modderige of zanderige wegen om het SUV-label nog meer te rechtvaardigen.