Autotest – Peugeot 5008 1.2 PureTech 130
Vijfduizendacht bommen en granaten, wat goed
Eerder reden we in een Peugeot 5008 met BlueHDi 150 dieselmotor. Nu voelen we een week lang de PureTech 130 benzineversie aan de tand. En wat blijkt? Vijfduizendacht bommen en granaten, die nieuwe Peugeot 5008 is een fijne auto. Maar er zijn ook enkele minpuntjes.
5008 in MPV-vorm is verleden tijd
SUV’s, SUV’s en nog eens SUV’s. De mensheid verlangt sinds enige tijd weer volop naar SUV’s, terwijl een kleine tien jaar geleden een SUV echt niet door de beugel kon. Peugeot speelt slim in op die toenemende en aanhoudende vraag naar Sports Utility Vehicles en crossovers. De 5008 in MPV-vorm is verleden tijd. De nieuwe 5008 heeft SUV-looks. En die staan hem wat ons betreft prima. Hij oogt ook groot. Héél groot zelfs én log, maar dat merk je totaal niet aan het wagengewicht. Want zwaar is de 5008 absoluut niet!
“Op de derde zitrij – de Peugeot 5008 is een zevenzitter – kunnen alleen kleine kinderen zitten.”
Oogt zwaar, maar is ‘ie niet
Het ledig gewicht bedraagt slechts 1.290 kilogram! Opmerkelijk weinig voor een auto van dit formaat. Ter vergelijking: basisversies van concurrenten als de Nissan X-Trail of Skoda Kodiaq wegen respectievelijk 1.405 en 1.427 kilogram. Dat scheelt in het geval van de Nissan toch al 115 kilogram. Knap van Peugeot.
LEES OOK: Peugeot 5008 BlueHDI 150 – Autotest
Zuinig
Door het lage gewicht voelt de 5008 bijzonder vlot aan en is ‘ie lekker zuinig. Wij haalden 5,8 l/100 km, omgerekend 1 op 17. Daarmee wijkt het brandstofverbruik van de PureTech 130-driecilinder met turbo nauwelijks af van de fabrieksopgave van gemiddeld 1 op 20. Jazeker, je leest het goed: een driecilinder.
Een driecilinder
Minachtend doen over zo’n motor met slechts drie verbrandingskamers kan anno 2017 echt niet meer. Driecilinders zijn hot. En Peugeot bewijst dat een driepitter in een auto als de 5008 uitstekend zijn werkt doet. De PureTech-motor heeft een stille loop, een mooie lineaire vermogensopbouw en voelt echt krachtig aan. Zo’n 1.2 PureTech 130 volstaat dus prima. Een geluk: de 5008basisversie is al uitgerust met deze motor. Doorsparen voor een sterkere motorvariant is dus helemaal niet nodig.
“Net als de Peugeot 3008 is de 5008 ‘n sterk nummer.”
Automaat of handbak
Je kan deze benzinemotor krijgen met een zestraps automaat (EAT6) of met een handgeschakelde zesbak. Die laatste voelen wij aan de tand. De handbak schakelt goed, maar wel met wat weinig gevoel. Ook lijkt de pook wat losjes in de versnellingen te staan. Daarnaast is het koppelingspedaal wat gevoelloos en daardoor lastig te doseren. Maar voor het dagelijkse verkeer: prima.
“De tiptoetsen blijven eye-catchers.”
Tiptoetsen
In het interieur is het stil (weinig rol- en motorgeluid) en heerlijk zitten. In deze uitvoering Allure – leverbaar vanaf 36.210 euro – met stijlvolle Brumeo-stofbekleding op het dashboard en deurpanelen is het extra goed vertoeven. Het dashboard ziet er top uit en is opgebouwd uit afwisselend harde en zachte plasticsoorten. De tiptoetsen blijven eye-catchers.
iCockpit
Het compacte stuurwiel, onderdeel van Peugeots iCockpit-concept, ligt lekker in de hand. De stoelen hebben wel een wat korte en smalle zitting. Zowel vóór- als achterin is de beenruimte riant. Op de derde zitrij – de 5008 is door 16,5 centimeter extra wielbasis ten opzichte van de 3008 een zevenzitter – kunnen alleen kleine kinderen zitten. Wie deze zesde en zevende stoel niet gebruikt, klapt deze eenvoudig weg in de bodem waarna een vlakke laadvloer ontstaat.
“Het ledig gewicht bedraagt slechts 1.290 kilogram! Opmerkelijk weinig voor een auto van dit formaat.”
Automatische achterklep
Erg handig is de elektrische achterklep die met een knop of met een voetbeweging onder de achterbumper automatisch opent. Instappen in de 5008 is kinderspel dankzij gigantische portieren van het formaat vrachtauto, zo lijkt het. Het infotainmentsysteem en het digitale instrumentarium kennen we inmiddels als goed werkende en duidelijk afleesbare systemen.
Conclusie
De Peugeot 5008 is een fraaie, goed geprijsde, ruime en comfortabele gezinsauto. Een sterk aspect is zijn lage gewicht. Daardoor betaal je als gebruiker relatief weinig wegenbelasting en valt het verbruik van de 1.2 PureTech 130 gunstig uit. Net als de nieuwe Peugeot 3008 is de 5008 ‘n sterk nummer. En zeker een must drive als je een auto als de 5008 overweegt.
Top 5 minpunten
– Het koppelingspedaal is een beetje gevoelloos en moeilijk te doseren.
– De handgeschakelde zesbak schakelt goed, maar met weinig gevoel. Ook staat de pook wat wiebelend in ‘de bak’.
– Relatief korte en smalle zittingen.
– Zo’n elektrische handrem blijft wennen en werkt in een noodgeval minder effectief.
– Diepteverstelling van stuurwiel is nog vrij kort. Je trekt het stuurwiel liever nog wat verder naar je toe.
Top 5 pluspunten
+ Dankzij een laag wagengewicht betaal je weinig wegenbelasting.
+ De driecilinder met 130 pk is een heerlijke compagnon. Meer vermogen is niet nodig.
+ Gunstig brandstofverbruik. Wie rustig rijdt haalt met gemak 1 op 17.
+ Hoogwaardige interieurafwerking.
+ Zeer stil interieur. Motor-, wind- en rolgeluiden nauwelijks hoorbaar.