Peugeot 308 GTI – Rijtest
De gepeperde versie van de best verkochte auto van vorig jaar
We rijden met de gepeperde versie van de best verkochte auto van vorig jaar, de Peugeot 308 GTI. Deze heeft geen 14 procent bijtelling, maar trakteert je wel op 199 kW (270 pk) vermogen.
De neus van de Peugeot 308 GTI verschilt slechts subtiel van zijn minder uitbundig presterende familieleden. Alleen de overmaatse velgen en de rode remklauwen verraden dat het hier om iets speciaals gaat. Het is – excuus voor het cliché – werkelijk een wolf in schaapskleren. De buren zullen je bedanken, want de Peugeot 308 GTI produceert een subtiel motorgeluid. Pas in de sportstand hoor je de motor binnenin brullen, maar dan wel via de speakers. Terwijl je door de agressieve gevormde achterkant met een zwarte diffuser en twee grote uitlaatpijpen je al schrap zet voor een stevige sound.
[gallerij-2]
Go-kart stuur
Echt uniek voor de Peugeot 308 GTI is het minuscule stuurtje. Hier kijk je overheen, in plaats van doorheen, om de tellers te zien. Het geeft een echt go-kart gevoel, dat perfect past bij de scherpe wegligging. In de bochten voel je precies wat de 308 GTI doet en waar hij heen wil. Zo weet je precies of je nog nét iets meer gas kunt geven, of juist even niet. Dankzij die gehoorzaamheid kan de 308 GTI wat zenuwachtig aanvoelen in de bochten. Je voelt dat de achterkant zonder ESP nog wel eens een zijstapje zou kunnen maken. Zoals een go-kart betaamt, is de 308 GTI stug afgeveerd. Rustig over drempels en hobbels is het devies voor iedereen die zijn rug wil sparen.
[parallex-1]
De motor volgt alle commando’s prompt op. Onderin merk je kort een turbogat, maar daarna is het door het hele toerenbereik feest. Zelfs in de zesde versnelling hoef je niet terug te schakelen om een paar kilometers bij de snelheid op te tellen. De 270 pk’s komen niet lomp voor de dag, waardoor je niet echt in de stoel wordt gedrukt. Toch zijn de cijfers niet mis: in 6 seconden sprint je van 0 naar 100 kilometer per uur. Dankzij het Torsen-sperdifferentieel kan de Peugeot 308 GTI het vermogen goed kwijt aan het asfalt. Het is natuurlijk geen wondermiddel, bij plankgas op nat wegdek is het wielspin dat de klok slaat.
[gallerij-1]
Drink met mate
De Peugeot 308 GTI haalt zijn vermogen uit een 1,6-liter turbomotor. Die is relatief zuinig (7 l/100 km). Het is echter heel gemakkelijk om het keurige gemiddelde verbruik binnen luttele minuten om zeep te helpen. Als je de Franse paarden aan het werk zet, kun je rekenen op tussen de 8 en 10 liter per 100 kilometer gemiddeld. Net zoals bij elke auto, is dat helemaal aan jou.
[gallerij-3]
Prijzen Peugeot 308 GTI
De Peugeot 308 GTI met 184 kW (250 pk) en open differentieel staat in de prijslijst vanaf 37.400 euro. Voor 41.180 euro rij je echter de uitvoering met 199 kW (270 pk). En met dat vermogen is een sperdifferentieel een fijne bijkomstigheid.