Doe maar sportief: de nieuwe Ford Puma ST
Optioneel uitgerust met mechanisch sperdifferentieel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Tadaa, dit is de Ford Puma ST! Omdat er steeds meer vraag is naar compacte SUV’s met een ‘hogere zit’ ziet Ford brood in een ST-uitmonstering van de Puma. Het recept is gelijk aan dat van de beproefde Ford Fiesta ST. De Puma ST is per direct te bestellen voor 40.725 euro.
Stefan Münzinger, Manager Ford Performance, over Puma ST
“Onze prioriteit was dat de Puma ST net zo opwindend en capabel moet zijn als elk ander ST-model, zonder in te leveren op de praktische bruikbaarheid van de Puma”, zegt Stefan Münzinger, Manager Ford Performance voor Europa. “We geloven dat de Puma ST de beste wegligging heeft in het segment van de compacte SUV’s. De bestuurder voelt zich één met de auto, die hem dat échte ST-gevoel geeft.”
ST-ingrediënten
De ingrediënten voor de Puma ST had Ford al op de plank staan, want de techniek is in grote lijnen gelijk aan die van de Fiesta ST. Tijd om de techniek te duiken.
De motor van de Puma ST
Ook in de Puma ST gebruikt Ford een 1,5-liter EcoBoost driecilinder turbobenzinemotor. Het aluminium blok heeft dubbele onafhankelijke variabele nokkenastiming (Twin-independent Variable Cam Timing) en een radiaal-axiale turbo en een geïntegreerd uitlaatspruitstuk. De driecilinder kan zelfs één cilinder uitschakelen om extra brandstof te besparen.
De Ford Puma ST heeft ook stijvere motorsteunen die ongewenste bewegingen van de motor vooral tijdens snel genomen bochten reduceren en de verfijning van de auto verder vergroten. De actieve uitlaatkleppentechniek versterkt het inherent sportieve geluid van de driecilindermotor.
De driecilinder benzinemotor levert 200 pk bij 6.000 toeren per minuut. Het maximumkoppel komt uit op 320 Nm tussen 2.500 en 3.500 toeren per minuut.
Prestaties
De Ford Puma ST wordt geleverd met de direct en soepel schakelende handgeschakelde zesversnellingsbak uit de Fiesta ST. De eindoverbrenging is iets korter om een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,7 seconden mogelijk te maken én de montage van lichtmetalen 19-inch wielen. De topsnelheid ligt op 220 km/u.
Speciale banden
Ford Performance werkte samen met Michelin om voor de Puma ST een specifieke band te ontwikkelen. De Michelin Pilot Sport 4S-banden maken optimaal gebruik van de extra tractie die het optionele mechanische Quaife-sperdifferentieel biedt. Het sperdifferentieel is onderdeel van het optionele Performance Pack.
Mechanisch sperdifferentieel
Over dat mechanisch sperdifferentieel (LSD) gesproken: deze optimaliseert de tractie van de voorwielen om de wegligging in bochten te verbeteren en onderstuur tot een minimum te beperken, vooral aan het einde van bochten. Het volledig mechanische systeem leidt het meeste motorkoppel naar het wiel met de meeste grip, wat wielspin beperkt zodat de bestuurder de motorprestaties optimaal kan benutten.
Torque Vectoring Control
Het optionele sperdifferentieel werkt samen met Torque Vectoring Control, dat de wegligging verbetert en onderstuur beperkt door in bochten remkracht uit te oefenen op het binnenste voorwiel.
Geoptimaliseerd onderstel
Het geoptimaliseerde onderstel is voorzien van een stijvere torsieas en 28 mm stabilisatorstang en demperinstellingen die specifiek voor dit model zijn. Een stabilisatorstang van 24 mm aan de voorwielophanging draagt ook bij aan de stabiliteit in bochten. De besturing is bijna 25 procent directer en de remmen zijn 17 procent groter dan die van de standaard Puma, te weten 325 mm vóór en achter 271 mm.
Rijmodi
Er is keuze uit diverse rijmodi. In de Normal-modus worden het motormanagement, de tractiecontrole, elektronische stabiliteitscontrole (DSC), actieve uitlaatkleppentechniek en elektrisch bekrachtigde besturing (EPAS) afgestemd op een natuurlijke manier van reageren op de input van de bestuurder, die zich daarmee verbonden voelt met de auto.
Eco en Sport
In de Eco-modus worden het motormanagement en de reacties op het gaspedaal afgestemd op een minimaal brandstofverbruik. En in de Sport-modus worden het motormanagement en de reacties op het gaspedaal op scherp gesteld en biedt EPAS meer feedback aan de bestuurder, die dan ook een preciezer gevoel heeft voor een snelle rit. De Active Noise Control-klep opent zich voor een sportiever uitlaatgeluid. De Sport-modus is snel in te schakelen via de speciale knop op het stuurwiel.
Track-modus
In de Track-modus zijn alle voorzieningen die gericht zijn op de rijdynamiek ingesteld op de hoogste snelheid en de snelste rondetijd. Tractiecontrole is uitgeschakeld en de ESC grijpt later in voor een zo puur mogelijke rijbeleving. ESC biedt de bestuurder met drie niveaus de keuze uit het volledig functioneren van het systeem met alle mogelijke ingrepen, een beperkte mate van ingrijpen en volledige deactivatie.
Launch Control
De Puma ST heeft ook launch control. (onderdeel van het optionele Performance Pack). Dit systeem is in te schakelen via knoppen op het stuur, waarbij in het 12,3 inch grote instrumentencluster een speciale grafische weergave zichtbaar is. Met het gas volledig open klimt de motor in toeren en blijft draaien op het maximumtoerental. In het instrumentencluster is dan een meter zichtbaar die ‘volloopt’ en aangeeft wanneer de auto klaar is om weg te sprinten. Zodra de bestuurder de koppeling loslaat, maakt de auto een ideale start met behulp van ESC, tractiecontrole, Torque Vectoring Control en Torque Steer Compensation, de systemen die optimaal de afgifte van het vermogen en het koppel regelen.
Zes carrosseriekleuren
Er is keuze uit zes carrosseriekleuren: Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic en het opvallende Mean Green – een exclusieve ST-kleur (zie foto’s). Het dak is standaard uitgevoerd in glanzend zwart, net als de randen van de grille, de sierstrips opzij, de spiegelkappen en de dakspoiler.
Interieur
In het interieur vallen de verwarmbare Recaro-sportstoelen op, alsook Ford Performance skidplates, een aan de onderzijde afgevlakt met leder bekleed stuurwiel en een ST-knop op de versnellingshendel.
Vanafprijs
Zoals gezegd is de 1.358 kilogram zware Ford Puma ST per direct te bestellen. De prijs begint bij 40.725 euro.