Nieuwe Celerio belangrijk voor Suzuki
Met de Celerio introduceert Suzuki de vervanger van de Alto. Volgens Suzuki biedt hij het ruimste interieur in zijn klasse. Bovendien komt er ook een benzinemotor met slechts 85 gram CO2-uitstoot per kilometer. De eerste exemplaren komen rond het einde van dit jaar.
- Vervanger Suzuki Alto
- Ruimste interieur in segment
- Marktintroductie eind 2014
De Suzuki Celerio is volledig nieuw. Het is wel de vervanger, maar niet de opvolger van de Suzuki Alto. Laatstgenoemde is gebaseerd op de Toyota Aygo, terwijl de Celerio vanaf blanco papier is ontwikkeld en in de basis grote verschillen vertoont. De Suzuki Celerio is 3,60 meter lang, 1,60 meter breed en 1,53 meter hoog. Volgens de fabrikant biedt hij het ruimste interieur in het A-segment en omdat de daklijn nauwelijks afloopt, is ook de hoofdruimte groter dan gebruikelijk. Bovendien is de bagageruimte van 254 liter inhoud aan de royale kant. De Suzuki Celerio krijgt een nieuw ontwikkelde 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 50 kW (68 pk) vermogen. Naar wens is de motor te combineren met Auto Gear Shift (AGS). Dit is een volledig nieuw ontwikkelde transmissie waarbij de versnellingsbak en de koppeling computergestuurd worden bediend. Volgens Suzuki hebben de ingenieurs veel aandacht besteed aan gewichtsreductie, wat resulteert in vlot en dynamisch weggedrag en een laag brandstofverbruik. De zuinigste benzineversie produceert een CO2-uitstoot van 85 g/km. Dat is schoon genoeg voor beperkte fiscale bijtelling van 14 procent bij zakelijk gebruik.