Nieuwe Benelux-importeur voor Radical Sportscars
Doel is om een nieuwe SR1 cup te starten
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Britse circuitautoproducent Radical Sportscars heeft vanaf nu weer een importeur in Benelux. De al jaren actief racende ondernemers Harm Jonkers en Hans Jonker, Twan van der Wouw en Peter Tunissen – eigenaar van de Nederlandse trackday organisator Driving-fun.com – hebben de handdoek opgepakt om het merk opnieuw op de kaart te zetten in de Benelux.
Grotendeels in Duitse handen
Radical is sinds 2014 grotendeels in Duitse handen waardoor de kwaliteit met sprongen vooruit is gegaan. Bovendien heeft Radical op het circuit een uitstekende staat van dienst. Wat rijden betreft zijn er maar weinig andere auto’s die zoveel grip en snelheid bieden. We spreken met Twan van der Wouw, een van de initiatiefnemers van Radical Sportscars Benelux.
Het importeursschap van Radical Sportscar was eerst in handen van een andere partij?
“Dat klopt. We nemen het importeursschap over van Intrax Suspension Technology. Natuurlijk ook gaaf dat nagenoeg elke Radical met schokbrekers van Intrax is uitgerust. Dus dat mooie Nederlandse bedrijf blijft betrokken bij deze next-level racecars.”
Gaan jullie alleen circuitracers importeren, of ook straatlegale auto’s?
“Beide, maar de vraag naar straatlegale Radicals is binnen de Benelux relatief klein. Het gros van de kopers kiest voor een trackdayauto. Door de hoge BPM-tarieven in Nederland en de uitdagende omstandigheden om een Radical op kenteken te krijgen, leveren we hoofdzakelijk circuitauto’s. Maar het kan wel, een Radical op kenteken.”
Wanneer verwachten jullie de eerste auto’s af te leveren in de Benelux?
“Dat zal naar verwachting rond maart of april 2021 zijn.”
Wat zijn jullie marktverwachtingen? Hoeveel auto’s denken jullie per jaar te kunnen slijten?
“Dat is lastig te voorspellen. Het doel is om samen met de UK een nieuwe SR1 cup op te starten. ‘Take the next step in your racing career’, dat is de slogan voor de in 2021 te starten Radical SR1 Benelux cup. De Radical SR1 is een zeer snelle, lichte betaalbare, betrouwbare auto met downforce. Op Zandvoort zal een rondetijd van minder dan 1.45 zeker mogelijk zijn. We verwachten in de Radical SR1 Benelux cup jonge rijders die de volgende stap maken vanuit de karting en vader en zoon teams die samen een auto delen. De cup is echt een volgende stap in je racecarrière voor zeer ervaren of minder ervaren coureurs. Naar verwachting start de Radical SR1 Benelux cup na de zomer van 2021. We willen wachten op een goed moment.”
Wat zijn de prijzen van de modellen van Radical?
“Momenteel geven we alleen een vanafprijs van de SR1. Die begint bij 54.900 euro exclusief BTW. Voor alle andere modellen zijn de prijzen op aanvraag omdat geen enkele andere Radical hetzelfde is. Klanten hebben vaak specifieke wensen. De SR1 is standaard voorzien van de meest essentiële opties. Samen met Radical UK – die inmiddels 9 jaar ervaring heeft met deze cup – zijn deze geselecteerd. Te denken valt aan een oil pre-heater, een compleet uitgeruste tweede stoel voor een instructeur en een spin-clutch die ervoor zorgt dat bij een spin het blok heel blijft. De auto is af fabriek ook uitgerust met paddle-shifting met autoblipper waardoor overtoeren bij terugschakelen onmogelijk wordt. Een motorrevisie hoeft pas na 4.000 kilometer plaats te vinden. Door dit alles blijven de running costs zeer laag.”
En welk model is voor jullie het belangrijkst?
“Dat is in eerste instantie de SR1 voor de cup. Veel karters komen nu bijvoorbeeld terecht in de Fiesta Cup, terwijl een Radical veel dichter tegen formule racen aan zit. Een Radical is wat dat betreft een meer logische stap voor karters. Ook de SR10 doet het goed. Dit is misschien wel de leukste trackdayauto die er is. Van 0 naar 100 in 2,8 seconden, een top van 280 km/u, een 2,3-liter turbobenzinemotor van Ford met 425 pk en een gewicht van 725 kilogram: heerlijk.”
Er komt ook een Radical Fangio Cup?
“Dat klopt. In de Radical Fangio cup worden alle bezitters van een Radical uitgenodigd om in wedstrijdverband met elkaar de strijd aan te gaan. Hier zullen de zeer snelle SR8 modellen gaan strijden tegen SR1, SR3 RS of de oudere Pro-sport. De coureur zal hier doorslaggevend zijn, maar lol staat voorop. Ook hier is de organisatie in handen van Driving-fun.com. Driving-fun.com zal het organiseren van de wedstrijden voor zijn rekening nemen waarbij ze diverse circuits in Nederland, België en Duitsland aan zullen doen.”