achtergrondafbeelding
mijn eerste auto Wietse Jager ford sportka

Mijn eerste auto: De Ford Sportka van Wietse Jager

"Een auto met een heerlijk sportief en speels onderstel."

15 apr 2018, 9:00  •  Autonieuws, Interview, Klassiekers  •  Door
AutoRAI.nl AutoRAI.nl logo

Iedereen heeft aan zijn of haar eerste auto vast en zeker de nodige herinneringen. In de rubriek ‘Mijn eerste auto’ stellen lezers van AutoRAI.nl hun eerste auto aan je voor. In deze aflevering is dat Wietse Jager.

Naam: Wietse Jager
Leeftijd: 21
Beroep: zelfstandig werkend kok

mijn eerste auto Wietse Jager ford sportka

Wat was je eerste auto (inclusief motorvariant, bouwjaar)?
Mijn eerste auto moest een Ford Ka worden, omdat ik vroeger dat model geweldig vond. Alleen, er waren 3 carrosserie-varianten. Je kon kiezen uit de ‘’gewone’’ Ka, de StreetKa en de SportKa. De laatste hiervan heb ik gekozen. Het bouwjaar was 2003 en motorisch gezien was het een 1,6L benzine-motor met 95 hele paardenkrachten. Ik kan je vertellen dat dit aardig vooruit gaat met een gewicht van net geen 920 kilogram.

mijn eerste auto Wietse Jager ford sportka

Hoe duur was je eerste auto?
Deze auto heeft mij zo gek gekregen om er 3.400 euro voor neer te leggen.

Wat bracht de auto op bij verkoop of is de auto gesloopt?
Helaas bracht hij bij de verkoop maar 2.100 euro op. Dit omdat toch de leeftijd begon te tellen en er een motor-managementlampje op het dashboard brandde.

Wanneer kocht je hem?
In 2014 heb ik mijn eerste auto gekocht.

Wat was de leukste eigenschap van je auto?
De auto heeft een lekker dik sportstuur en dit gecombineerd met een ongelofelijk goede wegligging en een stug onderstel, maakt dat deze auto achterlijk hard de bocht om gaat. Zonder dat je van je stoel valt. Dat komt mede door de Continental 195/45/R16 banden. Die hadden echt veel grip. De Street- en SportKa zijn uitgerust met een ander onderstel met onder andere dikkere schokdempers. Het optrekken met de auto was ook een genoegen, harder als 195 km/u wou hij niet – nou ja eigenlijk wel. Bij 190 km/u draait de motor ongeveer 6.200 toeren per minuut en de begrenzer zat op 6.500. Eigenlijk klopte alles qua rijden aan de auto. Ohja, we zijn 1 ding vergeten; het schakelen. Ik noem het een echte Ford-versnellingsbak. Man, man man, wat schakelde dit heerlijk. De versnellingen schieten erin zonder moeite en met veel gevoel. De pook lag ook lekker in de hand. Als je een auto zoekt die weinig motorgeluid en windgeruis maakt op de snelweg, zou ik deze even overslaan. Maar, zoek je een auto die echt een heerlijk sportief en speels onderstel heeft zou ik zeker een proefritje maken! Een pure rijdersauto.

Wat was de slechtste eigenschap van je auto?
Maar ja, een auto is niet alleen maar leuk, hij kost soms ook geld. Veel geld. Want als je gaat kijken op internet kom je al snel tegen dat ze nogal roesten. En dat is helaas niet anders bij een SportKa. Want wat roesten ze snel als je ze niet bijhoud. De dorpels, tankklep en bij de achter ruitenwisser. Het metaal is slecht afgewerkt.

Wat is het meest bijzondere dat je in je eerste auto hebt meegemaakt?
Het meest bijzondere wat ik met de auto heb meegemaakt is met een oud-klasgenoot. Ik stond te wachten op groen licht en ineens stond aan de overkant de klasgenoot met zijn Citroën Saxo. Het enige wat ik je kan vertellen dat het heel mal ging op een 60-weggetje. Ik kan natuurlijk niet alles vertellen, maar het ging over de 150 km/u! De Saxo had alleen pech dat die niet zo’n beste wegligging had, want die had wel 100 pk.

In welke auto rijd je nu?
Op het moment rijd ik in een SEAT Mii met 75 pk, deze komt uit 2015. De reden hiervan is onder meer dat deze auto ook een heerlijk onderstel heeft, maar iets meer comfort geeft. Daarvoor had ik nog een Peugeot 306 uit 2000. Die was alles behalve sportief.

Wil jij ook in deze rubriek?

Wil jij in deze rubriek? Meedoen is heel eenvoudig. Kijk hier voor alle informatie.

Share Tweet Share Share E-Mail