Nieuwe naam voor vernieuwde Mercedes-Benz SLK
Compacte tweezits roadster heet vanaf nu SLC
Een nieuwe naam, dat wel. Maar geheel nieuw is de Mercedes-Benz SLC niet. Het is de gefacelifte versie van de SLK, met een aangescherpt design, nieuwe aandrijflijnen en nieuwe veiligheidsfeatures.
Mercedes-Benz liet een jaar geleden al weten dat de namenstrategie op de schop ging en dat de opvolger van de SLK de naam SLC zou krijgen. Dit om de technische band met de C-Klasse te benadrukken, net als de GLK die eerder dit jaar werd vervangen door de GLC.
[gallerij-1]
Als onderdeel van de modelvernieuwing is het front subtiel gewijzigd. Nieuw zijn de ‘diamond’-grille (standaard) en de koplampen met het led-Intelligent Light System (optie), bekend van andere Mercedes-modellen. Samen met een setje strak gelijnde led-achterlichten voldoet de Mercedes-Benz SLC volledig aan de huidige maatstaven.
In het interieur zien we een groter beeldscherm van het infotainmentsysteem. Verder is een nieuw stuurwiel gemonteerd, er worden nieuwe ledersoorten toegepast en allerlei gegalvaniseerde elementen versterken de hoogwaardige sfeer aan boord. Ook prettig: de elektrisch bedienbare hardtop is nu tot 40 km/u te bedienen.
[parallex-1]
Zoals het ernaar uitziet staan er drie motoren op het menu. De basisversie is de SLC 180 met 156 pk sterke 1,6-liter turbomotor. In de SLC 200 ligt een 2,0-liter turbomotor met 184 pk. Dan is er de Mercedes-AMG SLC 43, de opvolger van de SLK 55 AMG. In tegenstelling tot voorheen heeft de AMG-versie nu geen atmosferische V8-motor, maar een biturbo V6. En die komt met 367 pk en 520 Nm behoorlijk wat power te kort ten opzichte van zijn voorganger die 421 pk en 540 Nm naar de achterwielen stuurt.
Geen nood: aangezien de V6-motor een stuk lichter is dan die V8 en het maximumkoppel al bij een veel lager toerental beschikbaar is, sprint de Mercedes-AMG SLC 43 in 4,7 seconden van 0-100 km/u. Dat is slechts 0,1 seconden langzamer dan de SLK 55 AMG. De topsnelheid is met 250 km/u hetzelfde. Bovendien verstookt de V6 biturbo aanzienlijk minder benzine dan een 5,5-liter achtcilinder. De performance van de AMG SLC 43 is overigens ook te danken aan de puike 9-trapsautomaat die tot de standaarduitrusting behoort (ook SLC 200).
[gallerij-2]
Verder is de Mercedes-Benz SLC voorzien van Dynamic Select, waarmee de voertuigkarakteristiek met een druk op de knop kan worden gewijzigd. Het systeem past daarbij de motor, transmissie, besturing en het onderstel aan. Tevens is de tweezitter weer up-to-date op het gebied van veiligheid. Zo behoort nu ook Active Brake Assist tot de vele voorzieningen, waarmee de auto automatisch remt om een dreigende botsing te helpen voorkomen. De prijzen van de nieuwe Mercedes-Benz SLC worden binnenkort bekendgemaakt. Naar verwachting wijken die nauwelijks af van de huidige, die beginnen bij 47.188 euro voor de SLK 200.
[parallex-2]