Nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse zorgt voor vuurwerk
Retro, moderner, langer, breder, lichter: de nieuwe G-Klasse
In 1979 introduceerde Mercedes-Benz de Geländewagen (vrij vertaald: terreinwagen), beter bekend als de G-Klasse. Deze iconische off-roader wordt bijna veertig jaar later afgelost door een compleet nieuwe G-Klasse.
_
Langer en breder
Geen simpel faceliftje dus. Mercedes-Benz vond het tijd voor een compleet nieuwe G-Klasse. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse 53 mm langer en 121 mm breder. Het gebruik van lichtere staalsoorten en aluminium (motorkap, deuren, zijschermen) heeft flinke impact gehad op het leeggewicht: de nieuwe G-Klasse is ongeveer 170 kilogram afgevallen.
“De tuinhuisachtige vormgeving bleef, maar alles is wel gestroomlijnder.”
Ladderchassis
Mercedes-Benz ging bij de G-Klasse grondig te werk, maar heeft wel zijn iconische voorganger gerespecteerd. Een aantal zaken zijn daarom gebleven. Zo heeft de nieuwe G-Klasse opnieuw een ladderchassis dat volgens Mercedes-Benz aanzienlijk stijver is dan voorheen. Ook de tuinhuisachtige vormgeving bleef, al heeft Mercedes-Benz alle plaatdelen wel afgerond voor een betere stroomlijn. En kijk eens naar de deurklinken: lekker ouderwets (lees: functioneel).
Eyecatchers
Misschien wel de grootste metamorfose onderging het interieur met als ware eyecatchers twee 12,3-inch brede displays en vintage ventilatieroosters. Retro, maar toch modern. Er is ook goed nieuws voor de inzittenden, want de been-, schouder- en elleboogruimte ging er op alle fronten op vooruit. De achterbank is neerklapbaar in een verhouding van 60/40.
“Misschien wel de grootste metamorfose onderging het interieur.”
Betere off-roadrapportcijfers
Terreinrijden in de nieuwe Mercedes-Benz G-Klasse moet opnieuw geen probleem zijn, want het rapport toont betere cijfers dan ooit. De grondspeling nam toe met 6 mm naar 24,1 cm en de maximale doorwaaddiepte bedraagt nu 70 cm (+10 cm), om maar wat zaken te noemen.
G-Mode
De G-Klasse heeft diverse rijmodi, te weten Comfort, Sport, Individual en Eco. Nieuw is de G-Mode. In deze modus selecteert de bestuurder de gewenste aandrijving (hoge of lage gearing, differentieelock, etc) voor maximale grip in ruig terrein.
G500
Voorals nog staat er één motor op het programma: de G500. Deze is voorzien van een 4,0-liter V8-biturbomotor met 422 pk (210 kW) en 610 Nm, gekoppeld aan een 9G-Tronic automaat met koppelomvormer. De Duitse marktlancering vindt plaats in juni. De G500 gaat daar dan 107.040 euro kosten. Reken in Nederland om 150.000+ euro.