Mercedes-Benz C-Klasse Estate All-Terrain: stoere jongen
Zelfs jumps zijn mogelijk
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mercedes-Benz breidt de C-Klasse-familie verder uit met een heuse C-Klasse All-Terrain. De All-Terrain heeft circa 40 mm meer bodemvrijheid dan de conventionele C-Klasse Estate, en de wielen hebben een grotere diameter: dat maakt de All-Terrain geschikt voor rijden over een oneffen ondergrond. De C-Klasse All-Terrain beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in München en arriveert nog dit jaar bij de Europese dealers.
C-Klasse is een succesnummer
“De meer dan 10,5 miljoen exemplaren die sinds 1982 van de C-Klasse zijn verkocht tonen aan hoe populair de C-Klasse is bij onze klanten. Ook de nieuwe generatie heeft een vliegende start gemaakt, met meer dan 50.000 bestellingen in slechts drie maanden tijd. Met de C-Klasse All-Terrain voegen we naast de Limousine en Estate een nieuwe variant toe aan ons sterke aanbod in dit succesvolle segment“, aldus Britta Seeger, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en Mercedes-Benz AG en verantwoordelijk voor Sales.
Verschillen ten opzichte van C-Klasse All-Terrain
Ten opzichte van de C-Klasse Estate heeft de C-Klasse All-Terrain circa 40 mm meer bodemvrijheid, standaard 4Matic-vierwielaandrijving en twee offroad-rijprogramma’s. Tot de offroad-designelementen behoren de kenmerkende grille, de speciale bumpers, de optische bodembeschermingsplaat voor en achter en de claddings (wielkastbekleding) in mat donkergrijs.
MBUX
Verder beschikt het crossover-model over veel highlights van de onlangs geïntroduceerde nieuwe C-klasse. Daartoe behoren de viercilindermotoren met 48V-techniek, het zelflerende infotainmentsysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) en rijassistentiesystemen van de nieuwste generatie. Digital Light (optie) omvat een speciaal offroad-licht.
Grotere afmetingen
In vergelijking met de conventionele C-Klasse Estate heeft de All-Terrain iets grotere afmetingen. Hij is 4 mm langer en meet in totaal 4.755 mm. Door de claddings is de breedte met 21 mm toegenomen tot 1.841 mm. Door de circa 40 mm grotere bodemvrijheid is ook de voertuighoogte toegenomen, tot 1.494 mm. De standaard bandenmaat is 225/55 R17 17-inch velgen, optioneel zijn leverbaar 245/45 R18-banden op 18-inch-velgen en 245/40 R19-banden op 19-inch met een offset van 41 mm.
Avantgarde
Aangezien de All-Terrain modellen zijn gebaseerd op het Avantgarde-exterieur, zijn de sierlijst op de bovenkant van de portieren, de sierlijst op de ruitframes en de dakreling uitgevoerd in gepolijst aluminium. De B-stijlen en de achterzijruitspijlen zijn uitgevoerd in hoogglanzend zwart. Indien er is gekozen voor het nightpakket zijn andere elementen (bijvoorbeeld de E-line, de bovenkant van de portieren en de buitenspiegels) en sierelementen voor en achter (optische bodembeschermingsplaat voor en achter, alsmede laaddrempelbescherming) in hoogglanzend zwart uitgevoerd. Het Avantgarde-interieur is eveneens standaard bij de All-Terrain. Met zwart, macchiatobeige/zwart en siennabruin/zwart zijn er drie kleurconcepten waaruit gekozen kan worden. Een highlight zijn de stoelen met een Avantgarde-specifiek stoeldessin.
Aanpassingen onderstel
De vier draagarmen aan de voorzijde zijn voorzien van iets grotere fusees. Aan de achterzijde is de multilink-as gemonteerd op een subframe. Naast Eco, Comfort, Sport en Individual beschikt de All-Terrain over nog twee Dynamic Select-rijprogramma’s voor offroad-rijden: Offroad is ontworpen voor licht terrein, zoals onverharde wegen, grind of zand; Offroad+ met DSR (Downhill Speed Regulation) wordt aanbevolen voor wat zwaarder en steiler terrein. Dynamic Select past de karakteristieken van de motor, transmissie, besturing, ESP en 4Matic aan. De bestuurder kan tussen de rijprogramma‘s schakelen via het touchscreen onder het centrale display.
Diverse motoren
De Mercedes-Benz C-Klasse All-Terrain is leverbaar met een benzine- of een dieselmotor. De nieuwe viercilinder benzinemotor (M 254) heeft een geïntegreerde startdynamo van de tweede generatie (ISG). Gedurende korte tijd kan het vermogen elektrisch met maximaal 15 kW worden verhoogd. Met standaard vierwielaandrijving en een maximaal aanhangwagengewicht tot 1.800 kg is de All-Terrain uitgerust voor het trekken van een aanhangwagen.