Multimiljardair Stroll vergroot aandeel in Aston Martin
Aandeel van Aston Martin sterk gedaald
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Canadese multimiljardair Lawrence Stroll vergroot zijn aandeel in de Britse sportautoproducent Aston Martin, nu het aandeel van dit merk sterk is gedaald door onder meer de internationale corona-epidemie. Stroll slaat direct toe en koopt meer aandelen, meldt AutoCar.
Eerdere investering
In februari maakte Stroll wereldkundig dat hij 600 miljoen euro pompt in het Britse sportautomerk Aston Martin. Voor die investering kreeg hij 16,7 procent van de aandelen, voor een prijs van vier pond (4,40 euro) per aandeel.
Aandeel vergroot
Nu de prijs per aandeel sterk is gedaald, besluit Stroll om zijn aandeel in Aston Martin te vergroten tot 25 procent. Hij betaalt 2,25 pond per aandeel, omgerekend 2,47 euro. Yew Tree – het investeringsfonds van Stroll – investeert 75,5 miljoen pond in Aston Martin, omgerekend zo’n 83 miljoen euro.
Ondersteuning van het bedrijf
Stroll: “Na recente ontwikkelingen van de aandelenkoers en gesprekken met de Raad, zijn ik en mijn consortium van investeerders overeengekomen dat we nu 25 procent van de onderneming overnemen in ruil voor een kapitaalinvestering op lange termijn van 262 miljoen pond. Daarnaast hebben we afgesproken om nog eens 20 miljoen pond aan kortetermijnfinanciering te verstrekken ter ondersteuning van het bedrijf. Hoewel de directe vooruitzichten steeds uitdagender worden, blijf ik me volledig inzetten voor de toekomst van Aston Martin Lagonda en kijk ik ernaar uit om onze plannen uit te voeren zodra de fondsenwerving is voltooid.
Rapide-e geschrapt
Aston Martin moet nodig geld binnenhalen. De verkoop in China is sterk teruggelopen, onder meer door de corona-epidimie. De verwachtingen in andere Aziatische landen en in Europa zien er ook niet rooskleurig uit. Aston Martin wil zich focussen op winstgevende projecten. De elektrische Rapide-e is geschrapt en de introductie van de merknaam Lagonda is uitgesteld tot 2025. De super-SUV DBX en de nieuwe Vantage Roadster moeten voor succes gaan zorgen, net als de V12 Speedster (88 stuks). Verder gaan de Valkyrie – een straatlegale hypercar – en de Valhalla en Vanquish gewoon door. De drie V’s, om ze maar even zo te noemen.
Valkyrie, Valhalla, Vanquish
De oplage van de Valkyrie met V12-motor is beperkt op 150 straatauto’s en 25 circuitvarianten (AMR). In totaal 175 stuks dus. De Valhalla – die net als de Valkyrie in samenwerking met Red Bull Advanced Technologies wordt ontwikkeld – wordt in een oplage van 500 stuks geproduceerd en krijgt een V6-motor met elektro-ondersteuning. De nieuwe Vanquish (groene auto op de foto’s) komt in 2022 en krijgt net als de Valkyrie en Valhalla een middenmotor. Das best opvallend, want in het verleden was de Vanquish altijd een sportcoupé met V12-motor voorin. Niet alle dealers zijn daar blij mee.
Aston Martin F1
Tot slot: Stroll doopt vanaf 2021 zijn Formule 1-team Racing Point om naar Aston Martin F1. Voor seizoen 2020 blijft Aston Martin nog verbonden aan het Red Bull-team onder de naam Aston Martin Red Bull Racing. Vanaf 2021 moet Red Bull Racing dus opzoek naar een nieuwe naamsponsor. En mogelijk kan Max Verstappen dan ook niet meer in een ‘Aston Martin van de zaak’ rijden.