Scheuren met een omgebouwde Land Rover Defender 90
Nieuw: Bowler Defender Challenge
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Weet je nog? Jaguar Land Rover kocht in 2019 het Britse bedrijf Bowler, bekend van diverse all-terrain performance-auto’s, high-performance componenten en rally-voertuigen gebaseerd op Land Rover-modellen. Na de overname werd Bowler toegevoegd aan het portfolio van Special Vehicle Operations (SVO), naast de reeds bestaande divisies SV, Vehicle Personalisation en Classic. Offroad-specialist Bowler Motors onthult nu de nieuwe Land Rover Defender-rallyauto, die in 2022 zijn eigen kampioenschap krijgt: de Bowler Defender Challenge.
Doeltreffende rallymachine
Michael van der Sande, Managing Director Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations, zegt: “De ontwikkeling van de nieuwe Bowler Defender Challenge-rallyauto illustreert perfect de wederzijdse voordelen van de overname van Bowler Motors door Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations. De combinatie van onze technische ondersteuning en Bowlers legendarische rally-ervaring heeft gezorgd dat de toch al capabele Defender een doeltreffende rallymachine is geworden. De Bowler Defender Challenge zal het solide karakter van de Defender bewijzen onder de zwaarste omstandigheden. Tegelijkertijd vormt de auto een betaalbare en opwindende mogelijkheid om de rallysport te betreden voor een nieuwe generatie klanten van Bowler en Land Rover.”
Gebaseerd op Land Rover Defender 90
De Bowler Defender Challenge-rallyauto is gebaseerd op de Land Rover Defender 90 met 221 kW (300 pk) sterke Ingenium 2,0-liter turbobenzinemotor. Bowler heeft zijn kennis en lange ervaring in de autosport toegepast om de Defender om te bouwen tot een rallyauto.
Aanpassingen
De Bowler Defender heeft een volledige FIA-veiligheidskooi, 18-inch rallyvelgen, schakelpaddles aan de stuurkolom en een met 25 mm verhoogde wielophanging. De ingenieurs van Bowler zorgden voor de elektronische componenten – van brandpreventie en stroomonderbrekers tot extra verlichting en voertuigcontrolesystemen – alles volledig geïntegreerd in de bestaande elektrische architectuur. Er zijn racestoelen geplaatst en de positie van de schakelpaddles aan de stuurkolom is gewijzigd voor de optimale racepositie. De schakelpaddles zijn ontwikkeld door Bowler.
Bij de ombouw heeft Bowler de Defender-carrosserie verder verstevigd voor de extreme omstandigheden van het offroad-racen. De standaard portieren zijn aan de onderkant iets ingekort, zodat er over de volle lengte ruimte is voor extra beschermingspanelen aan de onderzijde. De aangepaste voorzijde zorgt dat het koelsysteem extra lucht krijgt en biedt plaats aan extra raceverlichting. Aan de achterzijde is extra verlichting geïntegreerd in de nieuwe dakspoiler.
Bowler Defender Challenge
De rally-Defenders worden gebouwd voor hun eigen wedstrijdklasse – de Bowler Defender Challenge – die bestaat uit zeven rally’s in het Verenigd Koninkrijk in 2022. Het Bowler Defender Challenge-kampioenschap gaat in maart 2022 van start. Er zijn twaalf plaatsen beschikbaar in de competitie en alle teams nemen deel met identieke, door Bowler geprepareerde Defenders. De Bowler Defender Challenge staat open voor zowel ervaren deelnemers als beginners.
Kosten
Deelnamepakketten voor de 2022 Challenge zijn in het Verenigd Koninkrijk beschikbaar voor bedragen vanaf £ 99.500 (ca. € 116.000) inclusief een door Bowler voorbereide Defender Challenge-auto, inschrijving voor het kampioenschap van 2022 en ondersteuning bij de evenementen. Optioneel is ook training, logistiek en ondersteuning voor de auto beschikbaar. Diverse accessoires, ontwikkeld in het kader van dit programma, komen later dit jaar leverbaar.
Scheuren in Verenigd Koninkrijk
Het kampioenschap vindt volledig plaats in het Verenigd Koninkrijk. Elk team in de Bowler Defender Challenge wacht een mix van uiteenlopende rally-omstandigheden. Bij elke rally in het kampioenschap is een volwaardig ondersteuningsteam van Bowler aanwezig in de speciale servicezone. Ook is er tijdens de rally’s een ruimte waar de coureurs en teamleden eventuele vrije tijd tussen de proeven kunnen doorbrengen en briefings bijwonen. De Challenge is volledig te volgen via nationale mediakanalen en de mediakanalen van Bowler zelf.
Historie Bowler
Bowler werd opgericht in 1985 door Drew Bowler die vanuit zijn huis in Derbyshire met het bouwen en verkopen van competitieve safari- en testauto’s begon. Het bedrijf groeide hard en boekte vele successen in internationale rally-evenementen, zoals de ARC National Comp Safari (1991), British Hill Rally Championship (2004), Baja National Championship (2006) en Tuareg Rallye (2018).
Bowler Land Rover Defender Challenge – specificaties (aanpassingen t.o.v. standaard Defender).
Carrosserie en chassis:
- Verstevigingen aan de carrosserie – minimaliseert carrosseriebewegingen en ondersteunt bescherming onderzijde
- Volledige interne veiligheidskooi, geïntegreerd in carrosserie en verbonden met montagepunten wielophanging
- Intern reservewiel, montagepunt geïntegreerd in rolkooi
- Extra sleepogen voorzijde
- Dwarsbalk versnellingsbak volgens rallyspecificaties
- Verstevigde motorophanging
- Verstevigde subframes voor en achter
- Veerpootbrug voorwielophanging
- Veerpootbrug achterwielophanging
- Verstevigde montagepunten radiator
- Aangepaste montagepunten chassis en subframe
Prestaties:
- Koeling – hulpradiatoren verwijderd en koelsysteem nieuw ontworpen voor betere luchtstroom naar hoofdradiator
- Verbeterde koeling transmissie
- Bowler-sportuitlaatsysteem
- Sterkere, 18 inch Bowler-velgen
- All-terrain-banden
- Modelspecifieke wielophanging met aangepaste subframes, nieuwe vering en specifieke montagepunten veerpoten voor optimale stijfheid
- Modelspecifieke Fox-dempers
- Uitneembaar racestuurwiel
- Afdekking luchtinlaat zijkant
- Hoge luchtinlaat
- Bovenste wieldraagarmen voor gewijzigd voor grotere rijhoogte
Elektrische/elektronische systemen:
- ECU-systeemintegratie met racebox
- ABS/DSC – aangepast aan rallyomstandigheden
- Nieuwe, geïntegreerde kabelboom voor nieuwe componenten
- Nieuw dashboard volgens rallyspecificaties
- Bedieningspaneel voor navigator voor verlichting, ruitenwisser en claxon
- Integratie rallysysteem met Jaguar Land Rover-veiligheidssystemen
- Aangepast stabilisatiesysteem
Rallyvoorschriften:
- Hooggeplaatste markeerlichten achter
- Glas van achterruit, ruiten in dakrand en portieren vervangen door polycarbonaat
- Racestoelen met specifieke montage
- Zespunts raceharnas
- Geïntegreerde, handbediende brandblusinstallatie
- Intern en extern geplaatste schakelaars voor stroomonderbrekers
- Volledige verwijdering van alle airbagsystemen
Design:
- Voorbumper aangepast voor nieuwe beschermingsdelen
- Bowler-grille met grotere luchtdoorstroming
- Grotere achterspoiler met geïntegreerde extra achteruitrijverlichting
- Voor- en achterspatborden aangepast voor nieuwe beschermingsdelen
- Verbrede wielkasten
- Portieren aan onderzijde voorzien van beschermingspanelen
Rallyfuncties:
- Extra op de motorkap geplaatste ruitensproeiers
- Extra verlichting voorzijde
- Spatlappen volgens rallyspecificaties
- Volledige bescherming onderzijde – 6 mm dik aluminium met sterke vormgeving
- Nieuwe positie schakelpaddles – geoptimaliseerd t.o.v. sportstoelen
- Schakelpaddles aan stuurkolom – uniek voor Bowler
- Voetsteun passagier
- Handmatig ontgrendelingsmechanisme achterdeur
- Wielkasten versterkt volgens rallyspecificaties