Autotest – Land Rover Defender 90 P400 MHEV (2021)
Is de Defender 90 the one to have?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Land Rover gooit met de nieuwe generatie Defender bulls eye. Het model is niet aan te slepen. Na de vijfdeurs Defender 110 is nu ook de Defender 90 leverbaar. Die is misschien nog wel tien keer leuker.
Land Rover Defender 90: picture perfect?
De Defender 90 is de kortere variant, bovendien een model met twee deuren minder. Het is namelijk een driedeurs. Natuurlijk is dat minder praktisch dan een vijfdeurs. Toch heeft deze driedeurs Land Rover Defender onze voorkeur gekregen boven een Defender 110. De looks, het karakter, alles klopt. Aandacht van omstanders is gegarandeerd, want de Defender 90 valt op. Helemaal in deze groene lak met satijnafwerking. Mooi landhuis erbij, een fraaie tuin met oprit, plaatje compleet, nietwaar?
Prijzen Defender
Dat moet overigens wel wat kosten, want Land Rover vraagt minimaal 103.400 euro voor de Defender 90. Die vanafprijs geldt voor de D200 AWD. De grotere Defender 110 is stukken voordeliger, want die kost 84.144 euro. Hoe zit dat? Simpel: de basisversie van de Defender 110 is een plug-in hybride met een lage CO2-uitstoot en dus lage bpm-boete. Deze Defender 90 is niet als PHEV-variant leverbaar en dus kun je hem alleen krijgen met een mild-hybride diesel of benzinemotor.
Ook op grijs kenteken
De door ons geteste Land Rover Defender 90 P400 AWD MHEV begint bij 114.657 euro. Zoals ie hier staat – als First Edition – moet je rekenen op 135.000 euro. Het is een ander verhaal als je de bedrijfswagenversie pakt. De Defender 90 Commercial start bij 48.760 euro exclusief btw en bpm. De P400 is er op grijs kenteken vanaf 59.930 euro, exclusief belastingen. Zo is er voor iedereen een Defender.
Ook met V8
Voor de absolute puristen is er nog een Defender 90 P525 leverbaar, met 386 kW (525 pk) sterke 5,0-liter V8-motor met supercharger, alleen moet je voor die versie in Nederland rekenen op dik 200.000 euro. Veel geld, maar wel heel gaaf. Toch stelt deze P400 MHEV ook niet teleur. Sterker nog: wat een zalige aandrijflijn! Land Rover rust de P400 MHEV uit met een nieuwe 3,0-liter zescilinder Ingenium benzinemotor met vierwielaandrijving. Deze motorvariant mag geremd 3.500 kilogram trekken.
Fijne ‘nasmaak’
Het karakter van de zescilinder laat zich omschrijven als soepel met een sterke maar fijne ‘nasmaak’, want vooral bovenin het toerengebied begint de zespitter te leven, te bonken, te stomen. Volgas vanuit stilstand resulteert in een 0-100-tijd van slechts 6 seconden, niet slecht voor een auto van dik 2.200 tot zelfs 2.350 kilogram. De topsnelheid bedraagt 191 km/u, rap zat voor een auto met de aerodynamica van een tuinhuis.
Gemiddeld verbruik P400 MHEV
Het hogere gewicht en het gebrek aan aerodynamica is ook terug te zien aan het gemiddelde verbruik. Je haalt met normaal gebruik en cruisen op de snelweg met 100 km/u ongeveer 1 op 8. Al met al nog best netjes.
Land Rover Defender 90, leuker dan de Defender 110? – REVIEW – AutoRAI TV
Afmetingen Defender 90
Hoewel de Defender 90 kleiner is dan de Defender 110, is het nog steeds een behoorlijk grote auto. De afmetingen: hij is 4.583 mm lang, 2.105 mm breed en 1.969 mm hoog. Opgelet dus, want voor de meeste parkeergarages geldt een maximum hoogte van 1,90 meter. De auto heeft ook luchtvering waarmee je de auto iets kunt verlagen. Dat is ook handig voor het inladen van wat zwaardere boodschappen.
Rijdt bijzonder comfortabel
Hoe rijdt zo’n Defender 90 dan? Verrassend goed! In geen enkel opzicht is de auto nog te vergelijken met zijn voorganger, met uitzondering van de looks natuurlijk. De nieuwe Defender rijdt zoals een moderne SUV dat doet. Stil en comfortabel. Je voelt goed aan wat de auto doet, ook als je de gebaande paden verlaat. Dankzij de forse wielen, soepele vering en de grote uitslag van de wielen wordt zelfs het meest extreme gravelpad mooi ‘glad gestreken’.
Defender-gevoel aan boord
Aan boord overheerst echt het Defender-gevoel. Land Rover heeft gekozen voor een origineel dashboardontwerp waarin alle belangrijke functies zijn gebundeld. Bijzonder fijn is het Pivi Pro Connected infotainmentsysteem inclusief navigatie. Een uitstekend systeem waarin je zo alle functies gevonden hebt. Toch heeft de Defender nog meer luxe aan boord, zoals een zeer goed audiosysteem van Meridian of een 12,3-inch Interactive Driver Display dat diverse informatie toont.
ClearSight-achteruitkijkspiegel
Een perfecte uitvinding is de zogeheten ClearSight-achteruitkijkspiegel waarmee je kunt schakelen tussen een conventionele binnenspiegel en camerabeeld. De camera is verwerkt in de dakvinantenne. Dankzij deze slimme binnenspiegel heb je altijd perfect zicht naar achteren, ook als er drie personen achterin zitten.
Interieurruimte
Achterin in de Defender 90 heb je verrassend veel knie- en beenruimte. Zelfs de hoofdruimte is dik in orde, al moet je je wel eerst door een wat krappe doorgang richting de achterbank verplaatsen. Aan lichtinval geen gebrek, want in de dakstijlen heeft Land Rover fraaie raampjes verwerkt. Bovendien heeft deze Defender 90 First Edition een elektrisch bedienbaar schuifdak waardoor het daglicht rechtstreeks het interieur in schijnt. Dan is het helemaal heerlijk cruisen.
Drie zitplaatsen voorin
Het leuke aan de Defender is dat je hem kunt krijgen met drie zitplaatsen voorin. De door ons geteste Defender 90 heeft die derde zitplaats voorin. Heb je hem niet nodig, dan fungeert de rugleuning als armsteun en bekerhouder. Moet er wel iemand tussen de bestuurder en bijrijder zitten – bij voorkeur is dat door de beperkte beenruimte een kleiner iemand – dan klap je de rugleuning eenvoudig omhoog. Slim en ook nog eens gezellig.
Bagageruimte
De bagageruimte van de Land Rover Defender 90 is wat beperkt, dat moge duidelijk zijn. Toch valt er prima mee te leven, want er is nog ruimte zat voor wat boodschappen- of weekendtassen. En hoe vaak zitten er mensen achterin? Vrijwel nooit toch? Klap daarom de rugleuningen van de achterbank neer om extra bagageruimte te creëren.
Conclusie test Land Rover Defender 90
Je merkt misschien dat we hier en daar wat excuses zoeken om de praktische beperkingen van de Defender 90 te compenseren. Maar dat is precies wat deze auto doet. Hij pakt je. Niet alleen met zijn design, maar ook door zijn rij-eigenschappen. Het is echt een karakterbak. Een Defender 110 is veel praktischer, dat zeker, maar deze Defender 90 is feitelijk the one to have. Mits je gezinssituatie dat toestaat natuurlijk. De Defender 110 is oprecht leuk, maar deze Defender 90 is simpelweg leuker.