Kia overwoog koolstof-keramische remschijven voor Stinger
Uiteindelijk toch weggelaten, dit is de reden
In het vroege ontwikkelingsstadium van de nieuwe Stinger heeft Kia koolstof-keramische remschijven overwogen. Uiteindelijk zag het merk daar toch van af. Dit is de reden.
Geschrapt
De Stinger blijft een Kia en moest daarom volgens het Koreaanse automerk ook betaalbaar blijven. Niet alleen om te kopen, maar ook om de onderhouden voor alle kopers wereldwijd. Koolstof-keramische remschijven – relatief duur om te maken en te vervangen – werden om die reden geschrapt van de to-do-list.
Nu Brembo’s
Kia zocht een alternatief en ontwikkelde in samenwerking met Brembo 18-inch stalen remschijven. Die presteren volgens Kia ook optimaal, zelfs na langdurig remmen. In de ontwikkeling van de reminstallatie van de nieuwe Kia Stinger zat veel tijd. Kia heeft de Stinger daarom tot het uiterste getest op de Nürburgring, maar ook op de Großglockner Hoogalpenstraat in Oostenrijk en op privétestterreinen in Noord-Duitsland en Oost-Spanje.
Grotere oliekoeler voor transmissie
Ook de achttrapsautomaat, verkrijgbaar in combinatie met alle drie de motoren van de Stinger, was een belangrijk onderdeel in het testprogramma. Tests op de Nordschleife wezen uit dat er extra koeling van de transmissie nodig was, omdat de olietemperatuur hoger opliep dan wenselijk. Om extra koeling te bieden werd de transmissie voorzien van een oliekoeler met meer koelcapaciteit. Problem solved.
Drie motoren
Kia levert de Stinger in Europa met drie motoren: een 3,3-liter twin-turbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk), een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor (187 kW/255 pk) en een 2,2-liter viercilinder turbodiesel (147 kW/200 pk).
Onderzoek naar marktkansen in Nederland
De verkoop van de snelste, krachtigste en meest dynamische Kia ooit, want dat is de nieuwe Stinger, gaat in het vierde kwartaal van 2017 van start. De komst naar Nederland is nog altijd niet zeker. De Nederlandse importeur onderzoekt de marktkansen van de auto.