Jaguar XE SV Project 8: een volbloed krachtpatser
Optioneel Track Pack-uitvoering: slechts twee zitplaatsen
De meest radicale Jaguar sinds jaren: zo mag je de Jaguar XE SV Project 8 absoluut noemen. De supersedan, gebaseerd op de Jaguar XE, wordt in een oplage van 300 stuks gebouwd, heeft een beresterke V8 met supercharger en kost de wereld. Hij is er met vier of slechts twee zitplaatsen.
Powerrr!
De specificaties van de Jaguar XE SV Project 8 liegen er niet om. Voorin ligt de krachtigste V8-motor van Jaguar ooit: een 5,0-liter V8 met supercharger met een vermogen van 441 kW (600 pk) en 700 Nm. Jaguar bereikt deze output dankzij aangepaste motorsoftware, verbeteringen aan het inlaat- en uitlaattraject van de motor en geoptimaliseerde koeling.
Vierwielaandrijving
Dankzij een snelle achttraps Quickshift-automaat en vierwielaandrijving sprint de Jaguar XE SV Project 8 in slechts 3,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 322 km/u. Laten we niet vergeten: 322 km/u in een auto van het formaat BMW 3 Serie. Bi-zar!
Koolstofvezel
Aan alles merk je dat Jaguar kosten noch moeite heeft bespaard. De speciale Jaguar XE heeft bijvoorbeeld koolstofvezel bumpers met extra koelopeningen, een koolstofvezel motorkap. bredere wielkasten (+19 mm vóór, +55 mm achter), 20-inch lichtmetalen wielen (265 mm brede banden vóór, 305 mm brede banden achter) een volledig vlakke bodem en tot slot een verstelbare splitter vóór en achterspoiler achter. Volgens Jaguar zorgen de aerodynamische aanpassingen voor een enorme reductie van lift en meer dan 122 kilogram downforce bij een snelheid van 200 km/u.
“322 km/u in een auto van het formaat BMW 3 Serie. Bi-zar!”
Primeurs
En we gaan nog even door: de auto heeft handmatig verstelbare continu variabele demping. In Track Mode wordt de wielophanging met 15 mm verlaagd. Primeurs op de XE SV Project 8 zijn het Carbon Ceramic Braking-remsysteem en het Electronic Active Differential (EAD) met oliekoeler.
Vier of twee zitplaatsen
Neem ook even plaats in het interieur: standaard is de Jaguar XE SV Project 8 een gezinsauto met comfortabele sportstoelen. Bestel je echter het optionele Track Pack-versie – gericht op serieuze prestaties op het circuit – dan moet je het stellen zonder achterbank, maar alleen met lichtgewicht koolstofvezel racestoelen met vierpuntsgordels die zijn bevestigd aan een speciale beugel op de plaats van de achterbank. Deze uitvoering heeft ook een brandblussysteem. Aan de buitenkant herken je de Track Pack-versie aan het glanzend zwarte dak en de speciale striping over de flanken.
Kleur bekennen
Jaguar levert de XE SV Project 8 met acht carrosseriekleuren. De drie standaardkleuren heten Fuji White, Narvik Black en Caldera Red. De andere vijf tinten zijn speciale SVO Design-opties met kleuren en afwerking uit het SVO Premium Palette: Valencia Orange, Velocity Blue, Meribel White, Verbier Silver en Corris Grey (zijdemat).
SVO Premium Palette-gamma
Verdere personalisatie kan dankzij het SVO Premium Palette-gamma, dat onder meer negentien drielaagslakken omvat, lakken met een getinte heldere deklaag, met parelmoereffect, ChromaFlair en zijdemat glanzend. Ook zijn er diverse accentkleuren voor bepaalde carrosseriedelen en stickers leverbaar.
Wat moet dat kosten?
De oplage van de Jaguar XE SV Project 8 is zoals gezegd gelimiteerd op 300 exemplaren. Die worden allemaal met de hand vervaardigd in het nieuwe SVO Technical Centre in Coventry. En wat moet zo’n über-XE kosten? De exacte prijs is op dit moment nog niet bekend, maar de netto catalogusprijs bedraagt ongeveer 151.000 euro.
VIDEO: Zo klinkt ‘ie!
De Jaguar XE SV Project 8 met jankende supercharged V8 in actie zien? Bekijk dan onderstaande video!