“Er zijn twee inspiratiebronnen voor de Lexus UX”
Interview met Tetsuo Miki, Lexus UX Chief Designer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In Genève spreken we niet alleen met Chika Kako, Lexus UX Chief Engineer, over de kleinste crossover van Lexus tot nu toe, maar ook met Tetsuo Miki. Hij is de Chief Designer van de nieuwe Lexus UX. Tijd voor wat vragen over het design van Lexus’ nieuwste aanwinst.
Toyota-topman Akio Toyoda heeft gezegd dat Toyota’s en Lexus-modellen in de toekomst spannender worden. Was het design van Lexus in het verleden dan misschien wat te saai?
“Dat is niet aan mij om te bepalen. Lexus heeft als merk nu een SUV-line-up met de RX en de NX en nu ook met de kleinere UX. De auto’s moeten onderscheidend zijn. We zijn met de introductie van de LC en LS een nieuw hoofdstuk gestart binnen Lexus. We gaan voor meer opwinding zorgen met auto’s die in lijn zijn ontworpen met die LC en LS. Meer passie.”
De styling van de UX is gewaagd. Is het een kwestie van you hate it or you love it?
“Als je zegt ‘you hate or you love it’ dan kunnen we daar geen antwoord op geven. Maar we hebben er zeker voor gezorgd dat de Lexus UX een auto is waar geen enkel andere auto op lijkt.”
Wat was je inspiratiebron voor de Lexus UX?
“Hmm, goede vraag. Het moest een krachtige auto zijn. Dat kom je automatisch uit bij een gepantserd voertuig. Maar wat is juist de meest wendbare auto om in te rijden? Het eenvoudige antwoord is dan een race- of rallyauto. Iets compleet anders. We hebben deze twee elementen met elkaar gecombineerd met als resultaat is compleet nieuws. We wilden ervoor zorgen dat de auto zeker en veilig oogt. De auto oogt puur en zelfverzekerd, is wendbaar en fun to drive. Daarbij hadden we een extra uitdaging om de Lexus-kwaliteit te waarborgen.”
De hoekige wielkasten zijn dan van een gepantserd voertuig, maar wat is dan een detail van een race- of rallyauto?
“De achterlichten met vinnen zijn geïnspireerd op de racerij. Dat was een idee van ons en geeft de auto ook een betere aerodynamica. Functioneel design dus. Het achterlichtdesign verbetert de luchtstroom over de auto, maar in verlichte toestand zie je aan beide kanten de L van Lexus. De UX is om die reden ook herkenbaar in het donker.”