Interview Gert-Jan Teunis: “Zwaarder sturen in alle Kia’s doorvoeren”
Nederlander is Senior Vehicle Dynamics Engineer bij Kia
Senior Vehicle Dynamics Engineer. Nee, dan weet je niet meteen wat iemand doet. Zeker niet op een verjaardag. De Nederlander Gert-Jan Teunis draagt deze functienaam bij Kia en legt tijdens de persintroductie van de nieuwe Kia Ceed in Portugal uit wat hij precies doet. Iets met horen, voelen, horten, stoten en weer doorgaan.
LEES OOK: Autotest – Kia Ceed (2018)
In de hotelbar van het prachtige Tivoli Hotel in Carvoeiro probeert Gert-Jan Teunis zijn job zo simpel mogelijk te omschrijven: “Ik kom halverwege het proces bij het ontwikkelen van een auto in beeld. Dan krijg ik een prototype van de auto en de wens van hoe zijn weggedrag moet zijn. Wat volgt is een lang traject van dag in, dag uit testen. Dat doe ik op de gewone weg, juist niet op het circuit of testbaan. Elk ritje horen en voelen wat de auto doet. Mijn verbeterpunten laat ik daarna aanpassen, om dat vervolgens weer te testen.”
Zelf aangeleerd
De in het Duitse plaatsje Idstein woonachtige Teunis werkt nu drie jaar bij Kia in Duitsland. Oorspronkelijk komt hij uit Den Ham, Overijssel, waar hij nog regelmatig op bezoek gaat bij zijn ouders. Hij volgde een opleiding in Arnhem, maar voor het werk wat hij doet is geen studie. “Dit vak leer je van een goede leermeester of door het jezelf aan te leren. Dat laatste was bij mij het geval. Ik wist dat ik dit wilde en ben via Essing dieseltuning, Audi, Daimler en FEV nu terecht gekomen bij Kia.”
“Zwaarder sturen in alle Kia’s doorvoeren”
En toen was daar de vraag of hij de rijdynamiek van de Kia Ceed-familie op zich wilde nemen. Zichtbaar trots: “Ja, ik ben wel blij met het eindresultaat. Het voelt toch een beetje als je kindje na zo’n lange tijd van ontwikkeling. Een auto is nooit af, maar over de Kia Ceed ben ik tevreden. Zoals je misschien wel gemerkt hebt, stuurt hij zwaarder dan eerst. In mijn ogen luistert de auto zo beter naar de bestuurder, voelt hij of zij zich meer in controle over de auto. Dat zwaardere sturen willen we dan ook in alle Kia’s doorvoeren.”
Het werk van Teunis, die BMW hoog heeft zitten als het gaat om rijdynamiek, zit er nog alles behalve op na het ‘opleveren’ van de nieuwe Kia Ceed. Hij is nu volop bezig met de Kia Ceed Shooting Brake, die later dit jaar verschijnt. Horen, voelen, horten, stoten en weer doorgaan dus.