Review: in deze Toyota GR Supra moet jezelf aan de bak
Toyota GR Supra voortaan ook leverbaar met handbak
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
De automatische transmissie mag dan alsmaar populairder worden, op social media is een reddingsactie gaande om de handgeschakelde versnellingsbak voor uitsterven te behoeden. Ook Toyota gaat de barricades op en levert zijn sportwagen GR Supra voortaan ook met een handmatig te bedienen zesbak.
#savethemanual
Wie op Instagram zoekt op #savethemanual en #savethemanuals, komt honderdduizenden berichten tegen van auto’s waarin je als bestuurder zelf aan de bak moet. Uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak dus. De plaatjes leveren minimaal honderden, maar vaak duizenden likes op. Het bericht van het klassiekermagazine Retromotive over de Toyota GR Supra met handbak is inmiddels goed voor 6.880 likes.
Doordrammen werkt
De hype om de handgeschakelde versnellingsbak te redden is Toyota niet ontgaan. Daarbovenop kreeg Toyota van klanten steeds vaker de vraag waarom de GR Supra alleen met een automatische transmissie leverbaar is. Al dat doordrammen heeft erin geresulteerd dat Toyota overstag is gegaan. In tegenstelling tot bijvoorbeeld het merk Mercedes-Benz dat naar het schijnt wel afscheid neemt van de handbak, hetzij gefaseerd.
GR Supra 3.0 krijgt handbak
Voor de montage van een handbak heeft Toyota gekozen voor de GR Supra 3.0 met zescilinder lijnmotor. Deze krachtigste versie van de GR Supra (250 kW/340 pk) is voortaan leverbaar met een nieuw ontwikkelde ‘intelligent Manual Transmission’ (iMT) die zes versnellingen telt. Het instapmodel, de GR Supra 2.0 met 190 kW/258 pk, blijft alleen leverbaar met automaat met acht versnellingen.
Aan de top van de line-up
Poeh, poeh, denk je nu misschien, de GR Supra heeft een handbak. Maar vergis je niet, Toyota positioneert de GR Supra met handmatig te bedienen versnellingsbak zelfs aan de top van de line-up en voorspelt dat het de populairste uitvoering wordt. Waarschijnlijk niet in ons land waar je auto’s als de GR Supra sowieso met een vergrootglas moet zoeken, maar wel in landen als Duitsland en Groot-Brittannië waar je de teugels van je sportauto meer kunt laten vieren.
Vooral aspirant-coureurs die met hun GR Supra regelmatig het circuit opgaan, zullen voor de handbak gaan
Schakelt voortreffelijk
Vooral aspirant-coureurs die met hun GR Supra regelmatig het circuit opgaan, zullen voor de handbak gaan. Naar het schijnt is de achtrapsautomaat in de ogen van deze doelgroep onder circuitomstandigheden niet altijd bij de les op momenten dat hij dat wel zou moeten zijn. Op de openbare weg schakelt de automaat in ieder geval voortreffelijk, oordeelden we eerder in een test van de GR Supra.
‘Master Driver’
Om te ervaren wat de GR Supra met handbak op het circuit kan, werden we op het ‘Circuito Monteblanco’ nabij de Spaanse stad Sevilla (waar Toyota ook de nieuwe GR86 aan de pers voorstelde) uitgenodigd om plaats te nemen naast professioneel coureur Herwig Daenens. De Belg was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de GR Supra en is bovendien ‘Master Driver’. Dit is een eretitel binnen Toyota voor de allerbesten op het circuit, onder wie Akio Toyoda, de bevlogen topman van Toyota.
Op het moment dat wij zouden afremmen, doet onze gelegenheidschauffeur er nog een schepje bovenop en schakelt hij doodleuk naar een hogere versnelling
Langs 24 pitboxen
De snelheid waarmee Herwig de GR Supra over het relatief korte (4,4 km) circuit jaagt, grenst aan het ongelooflijke. Op het 960 m lange rechte stuk langs alle 24 pitboxen, gaat de snelheidsmeter zomaar voorbij de 200 km/u. En op het moment dat wij zouden afremmen voor de eerste, bijna haakse bocht van het circuit, doet onze gelegenheidschauffeur er nog een schepje bovenop en schakelt hij doodleuk naar een hogere versnelling. Ach, waarom niet; als Toyota een goede review wil, zal hij ons beslist niet van de baan rijden, praten we onszelf moed in.
Toyota GR Supra rijdt ook op z’n dooie akkertje
Pas als we de eerste bocht akelig dicht naderen, trapt Herwig op de rem en gooit hij de Toyota de bocht om. De GR Supra schudt met zijn kont, die exclusief voor de versie met handbak voorzien is van een felrood Supra-logo. Herwig schakelt met zichtbaar plezier weer op en valt de volgende bocht aan. “Gaat het?”, vraagt hij. We antwoorden ja, ook al protesteert onze maag een beetje. En dan is de GR Supra volgens sommigen meer GT dan pure sportauto. Die mensen zouden eens met Herwig moeten rijden. Al is de GR Supra inderdaad niet alleen voor het circuit ontwikkeld; hij kan ook prima op z’n dooie akkertje naar de supermarkt rijden.
De aanpassingen voert Toyota voor de gehele line-up door
Beter reactievermogen
De aanpassingen aan de GR Supra gaan verder dan alleen de montage van een handbak. Om dit te kunnen doen, moest de middentunnel worden verbreed en een nieuwe koppeling ontwikkeld worden die geschikt is voor de hoge toerentallen van de GR Supra 3.0. Toyota paste verder de stuurinrichting aan, evenals de schokdempers; aanpassingen die Toyota voor de gehele line-up doorvoert. Voor een beter reactievermogen, is de eindoverbrenging gewijzigd van 3.15 voor de automaatversie naar 3.46.
Toyota GR Supra met handbak bijna 40 kg lichter
Behalve van de handgeschakelde transmissie zullen autoliefhebbers ook smullen van het feit dat de GR Supra met handbak bijna 40 kg lichter is dan de versie met automaat. De nieuwe transmissie en nieuwe 19-inch wielen zijn samen al goed voor een gewichtsreductie van 21,8 kg. Door een ander audiosysteem, het verwijderen van de leren stoelbekleding en de elektrische stoelbediening wist Toyota het gewicht verder te verlagen.
Verderop in het jaar is de Toyota GR Supra met handbak in Nederland leverbaar. De prijzen zijn bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend. Zodra we met de GR Supra met handbak zelf op de openbare weg mogen rijden, lees je het op AutoRAI.nl.