achtergrondafbeelding

Autozoeker

Toyota Gr supra

De geschiedenis van de Toyota Supra begint in 1978. De auto was nog grotendeels gelijk aan de een jaar eerder geïntroduceerde tweede generatie Celica in Liftback-uitvoering. Het grootste verschil was de langere voorkant, waardoor er een zescilinder-in-lijn in de auto paste. De eerste Supra was in feite het sportieve topmodel van de Celica en werd in sommige markten ook als Celica-variant gepositioneerd. Lees verder

Toyota Gr supra uitvoeringen

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

De geschiedenis van de Toyota Supra begint in 1978. De auto was nog grotendeels gelijk aan de een jaar eerder geïntroduceerde tweede generatie Celica in Liftback-uitvoering. Het grootste verschil was de langere voorkant, waardoor er een zescilinder-in-lijn in de auto paste. De eerste Supra was in feite het sportieve topmodel van de Celica en werd in sommige markten ook als Celica-variant gepositioneerd.

Model op zich
In 1981 verscheen samen met een nieuwe Celica ook een tweede generatie Supra. Aan het concept veranderde niet veel: de Supra was wederom de sportieve topversie van de Celica Liftback. Wel kreeg de Supra nu een modeleigen voorkant met klapkoplampen. Met de derde generatie uit 1986 was de Supra voortaan een model op zich, dat niet eens meer technisch gerelateerd was aan de Celica. De Supra was nu nadrukkelijk het sportmodel boven de kleinere Celica in het modellenaanbod. Dit model wist het tot en met 1993 uit te houden. Dat jaar verscheen de vierde generatie. Mede dankzij veelvuldig optreden in populaire videogame- en filmseries groeide dit model uit tot misschien wel de meest legendarische Supra. Het model bleef in productie tot en met 2002.

Terugkeer
De liefhebbers moesten lang op opvolging wachten: pas in 2019 kwam de huidige vijfde generatie op de markt, die GR Supra wordt gedoopt. De GR Supra is het nieuwe sportieve topmodel van het merk, gepositioneerd boven de GT86. De auto werd ontwikkeld in samenwerking met BMW, dat op basis van hetzelfde platform de nieuwe Z4 bouwt. Beide auto’s zijn verder echter totaal verschillend, zowel qua uiterlijk als karakter. De GR Supra lijkt een waardige opvolger te zijn van de vierde generatie.

Technisch

Motortype benzine, 4-cilinder lijn
Cilinderinhoud 1.998 cm³
Max. vermogen 190 kW (258 pk)
Bij 5.000 tpm
Max. koppel 400 Nm
Bij 1.550 tpm
Aandrijving achterwielen
Remmen v/a gev. schijven
Vermogensrange 190 tot 250 kW

Algemeen

Transmissie 8AT
Carrosserietype 2-drs. coupé
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie juni 2019
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 65.995
Bijzonderheden Met de nieuwe GR Supra krijgt het legendarische model uit 1993 eindelijk een opvolger.

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 225/40 R18 / 275/40 R18
L x B x H 4.379 x 1.854 x 1.292 mm
Wielbasis 2.470 mm
Massa leeg 1.397 kg
Max. aanh. gew. n.v.t. kg
Inh. bag. ruimte. 290 l
Tankinhoud 52 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 7,1 l/100km
CO₂-emissie 161 g/km
Energielabel D

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 5,2 s
Topsnelheid 250 km/u