De geschiedenis van de Toyota Supra begint in 1978. De auto was nog grotendeels gelijk aan de een jaar eerder geïntroduceerde tweede generatie Celica in Liftback-uitvoering. Het grootste verschil was de langere voorkant, waardoor er een zescilinder-in-lijn in de auto paste. De eerste Supra was in feite het sportieve topmodel van de Celica en werd in sommige markten ook als Celica-variant gepositioneerd. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
De geschiedenis van de Toyota Supra begint in 1978. De auto was nog grotendeels gelijk aan de een jaar eerder geïntroduceerde tweede generatie Celica in Liftback-uitvoering. Het grootste verschil was de langere voorkant, waardoor er een zescilinder-in-lijn in de auto paste. De eerste Supra was in feite het sportieve topmodel van de Celica en werd in sommige markten ook als Celica-variant gepositioneerd.
Model op zich
In 1981 verscheen samen met een nieuwe Celica ook een tweede generatie Supra. Aan het concept veranderde niet veel: de Supra was wederom de sportieve topversie van de Celica Liftback. Wel kreeg de Supra nu een modeleigen voorkant met klapkoplampen. Met de derde generatie uit 1986 was de Supra voortaan een model op zich, dat niet eens meer technisch gerelateerd was aan de Celica. De Supra was nu nadrukkelijk het sportmodel boven de kleinere Celica in het modellenaanbod. Dit model wist het tot en met 1993 uit te houden. Dat jaar verscheen de vierde generatie. Mede dankzij veelvuldig optreden in populaire videogame- en filmseries groeide dit model uit tot misschien wel de meest legendarische Supra. Het model bleef in productie tot en met 2002.
Terugkeer
De liefhebbers moesten lang op opvolging wachten: pas in 2019 kwam de huidige vijfde generatie op de markt, die GR Supra wordt gedoopt. De GR Supra is het nieuwe sportieve topmodel van het merk, gepositioneerd boven de GT86. De auto werd ontwikkeld in samenwerking met BMW, dat op basis van hetzelfde platform de nieuwe Z4 bouwt. Beide auto’s zijn verder echter totaal verschillend, zowel qua uiterlijk als karakter. De GR Supra lijkt een waardige opvolger te zijn van de vierde generatie.
Technisch
Motortype | benzine, 4-cilinder lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cm³ |
Max. vermogen | 190 kW (258 pk) |
Bij | 5.000 tpm |
Max. koppel | 400 Nm |
Bij | 1.550 tpm |
Aandrijving | achterwielen |
Remmen v/a | gev. schijven |
Vermogensrange | 190 tot 250 kW |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 2-drs. coupé |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | juni 2019 |
Laatste facelift | n.v.t. |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 65.995 |
Bijzonderheden | Met de nieuwe GR Supra krijgt het legendarische model uit 1993 eindelijk een opvolger. |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 225/40 R18 / 275/40 R18 |
L x B x H | 4.379 x 1.854 x 1.292 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 1.397 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 290 l |
Tankinhoud | 52 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 7,1 l/100km |
CO₂-emissie | 161 g/km |
Energielabel | D |
Prestaties
Acc. 0-100 km/u | 5,2 s |
Topsnelheid | 250 km/u |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng