Gespot: een Volkswagen ID.6 Crozz
Onbekend lid van de ID-familie
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Toegegeven, de fotokwaliteit van de spot van deze week is niet de beste. Toch vinden we deze Volkswagen te bijzonder om niet te laten zien. Waarom? Omdat dit een Volkswagen ID.6 is, een ID-model dat hier helemaal niet werd geleverd.
De Volkswagen ID-familie begon in 2019 met de introductie van de Volkswagen ID.3. Sindsdien is het uitgegroeid tot een complete ID-modellijn, die de belangrijkste marktsegmenten dekt. Van de ID.3 als hatchback tot SUV-modellen en de ID.Buzz als busje/MPV. De ID-familie is vooral voor Europa bedoeld, maar sommige modellen worden ook wel daarbuiten geleverd. In China bijvoorbeeld, dat net als Europa ook sterk inzet op elektrificatie. Maar wist je dat er zelfs ID-modellen zijn die speciaal voor de Chinese markt zijn ontwikkeld en dat die hier niet eens te koop zijn?
De Volkswagen ID.6
De Volkswagen ID.6 is zo’n model. De ID.6 werd in 2021 geïntroduceerd en is een zes- of zevenpersoons SUV in de (hogere) middenklasse. De auto wordt gebouwd op het ook voor ons bekende MEB-platform en is technisch nauw verwant aan de Volkswagen ID.4 en ID.5. De ID.6 wordt – het getal geeft het al aan – boven deze modellen gepositioneerd als een wat ruimer alternatief. De ID.6 is ruim 20 centimeter langer dan de ID.4 en ID.5. Die extra lengte zit voornamelijk in de langere wielbasis.
Twee versies van de Volkswagen ID.6
De Volkswagen ID.6 is leverbaar in twee versies: de Crozz en de X. Het is goed om te weten dat Volkswagen in China actief is via twee joint-ventures: FAW-Volkswagen en SAIC-Volkswagen. FAW-Volkswagen levert de X-variant van de ID.6, SAIC-Volkswagen de Crozz. Beide varianten hebben een iets afwijkend uiterlijk (zelfs de dashboards zijn net even anders), maar zijn verder identiek aan elkaar. Hieronder zie je de Crozz en de X naast elkaar.
Aandrijflijn Volkswagen ID.6
Standaard beschikt de Volkswagen ID.6 over een 132 kW (180 pk) sterke aandrijflijn, met een 150 kW (204 pk) sterke variant als optie. Er is ook een uitvoering met twee motoren en dan beschik je over 225 kW (306 pk). Met een 0-100-tijd van 6,6 seconden tegenover iets meer dan 9,0 seconden voor de andere modellen is de krachtigste uitvoering uiteraard ook de snelste. Opmerkelijk is dus dat de vermogensvarianten – behalve de 150 kW-versie – afwijkend zijn van de technisch gerelateerde ID.4 en ID.5.
Deze motoren zijn te combineren met een 45 of 77 kWh batterijpakket. Die eerste is iets kleiner dan die in onze ID.4 en ID.5, maar het 77 kWh-pakket kennen wij ook. Bij de Volkswagen ID.6 zijn deze batterijpakketten goed voor een actieradius van 436 tot 588 km, maar dat is nog wel gemeten volgens de oude NEDC-cyclus. Die mocht in China veel langer worden toegepast dan bij ons.
Het gespotte exemplaar
De Volkswagen ID.6 wordt alleen geleverd op de Chinese markt. Onze verbazing was dan ook groot toen we ineens een ID.6 Crozz langs onze redactie zagen rijden. We konden nog net snel deze foto’s maken. Ja, we hebben wel eens betere foto’s gepubliceerd, maar zoals gezegd vonden we deze spot te bijzonder om niet te laten zien.
Het is namelijk een unieke spot in Nederland. Volgens het kentekenregister is dit de enige Volkswagen ID.6 op Nederlands kenteken. In dat geval weten we dat dit exemplaar sinds 2022 in Nederland is en dat hij toen gloednieuw werd geïmporteerd. We vragen ons af wat de beweegredenen waren voor deze import, want grijze import vanuit China is best een gedoe. Blijkbaar had iemand al die moeite over voor een ID-model dat net even groter is dan de ID.4 en ID.5. Je rijdt in ieder geval wel in iets bijzonders en dat maakt het straatbeeld weer net wat interessanter.