Gespot: een Skoda Favorit
Van favoriet tot vergetelheid
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ook populaire auto’s kunnen vrijwel geheel uit het straatbeeld verdwijnen. De Skoda Favorit kan daarover meepraten. AutoRAI.nl kwam er toch nog eentje tegen en maakte natuurlijk even een fotostop.
In 1985 werd in Nederland de apk voor personenauto’s ingevoerd. Dat was wel nodig, want te veel mensen reden rond in barrels met levensgevaarlijke gebreken. Hun auto’s kwamen natuurlijk niet door de apk en ze moesten op zoek naar ander vervoer. Vooral Lada profiteerde daarvan, met gloednieuwe maar goedkope auto’s van een redelijke kwaliteit. Ook Skoda wist nog een stukje van de taart te bemachtigen, met de gloednieuwe Skoda Favorit die in 1989 leverbaar werd in Nederland.
Skoda Favorit was erg modern
Voor het merk was de Skoda Favorit, geïntroduceerd in 1987, een bijzonder moderne auto. Het was de indirecte opvolger van de Skoda’s 120 en 130, compacte sedans met de motor achterin. De Favorit volgde het inmiddels succesvolle West-Europese concept: een compacte vijfdeurs hatchback met dwarsgeplaatste motor voorin en voorwielaandrijving. Bertone, geen onbekende naam, zorgde ervoor dat ook het design van de auto modern was. De Favorit was uitsluitend leverbaar met 1,3-liter viercilinder benzinemotor, met afhankelijk van de uitvoering een vermogen van 40 kW (54 pk) tot 50 kW (68 pk). Alle Favorits hadden een handgeschakelde vijfbak.
Skoda Favorit: bekende naam
Het enige dat niet nieuw was, was de naam. Van 1931 tot 1941 leverde Skoda namelijk ook al een Favorit, die verder niets met de moderne hatchback te maken had. Wist je trouwens dat ook de latere Skoda’s Octavia en Superb een hergebruikte historische naam hebben?
Nieuwe variant: Skoda Forman
In 1990 (1991 voor Nederland) werd het aanbod van de Skoda Favorit uitgebreid met een nieuwe carrosserievariant: een compacte stationwagen. Afhankelijk van de markt werd dit model als Favorit Estate of als afzonderlijk model onder de naam Forman gepositioneerd. In Nederland werd eerst Favorit Estate gebruikt, om tegen het einde van de productie alsnog over te stappen op de naam Forman. Minder bekend en in West-Europa nooit geleverd is een tweedeurs pick-upversie. Een vierdeurs sedan en een tweedeurs ‘coupéversie’ waren al volledig ontworpen, maar haalden het toch niet tot het productiestadium.
Overname door Volkswagen
In 1991 werd Skoda gekocht door de Volkswagen Group, dat direct een aantal verbeteringen aan de Favorit doorvoerde. De motoren kregen nieuwe katalysatoren, een op verschillende punten verbeterd interieur, er kwamen een aantal nieuwe uitrustingsniveaus en de Skoda Favorit onderging een subtiele facelift. In 1993 volgde nog eens een subtiele facelift, waarna het model in 1994 plaatsmaakte voor zijn volledig nieuwe opvolger.
Opvolgers van de Skoda Favorit
De Skoda Favorit werd opgevolgd door de Skoda Felicia, die ook weer leverbaar was als vijfdeurs hatchback, compacte stationwagen en tweedeurs pick-up. In sommige landen werden nog een aantal extra varianten geleverd, zoals een besteluitvoering en in beperkte oplage een cabrio. De Felicia maakte op zijn beurt plaats voor de Fabia, een modellijn die nog altijd loopt.
Het gespotte exemplaar
Het exemplaar dat wij tegenkwamen is een Skoda Favorit 135 LS uit 1991, die nog maar sinds februari in Nederland is. Zoals gezegd was de Favorit ooit best populair in Nederland, maar inmiddels was het alweer lang geleden dat we voor het laatst een Favorit tegenkwamen. Laat staan een in zo’n mooie staat. Gezien de recente import is dit exemplaar ongetwijfeld in handen van een liefhebber, die dit voor Skoda ooit zo belangrijke model blijft koesteren.