![Op straat staat een grijze Renault 5 geparkeerd met een reflecterend zonnescherm over de voorruit. Het voertuig heeft gele en zwarte kentekenplaten en staat naast een met stenen geplaveid trottoir.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/AutoRAI-Gespot-7-juni-Renault-5-GTS-header-640x480.jpg)
Gespot: een Renault 5 GTS uit 1988
Frans icoon in een strak jasje
![]() |
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
De Renault 5 is met zijn populariteit en kenmerkende carrosserievorm uitgegroeid tot een iconisch model voor het merk. In Nederland zie je ze helaas niet vaak meer, dus maakten we voor dit exemplaar graag een fotostop.
De oorspronkelijke Renault 5 kwam in 1972 op de markt. In zijn tijd was het best een revolutionaire auto. Hatchbacks bestonden al wel, maar nog nauwelijks in zo’n compacte en toch praktische vorm. Ook de bumpers waren bijzonder. Geen chromen balken op de auto, maar kunststof delen die mooi in de carrosserie waren geïntegreerd. Wist je trouwens dat het inmiddels iconische design van de R5 begon als een vrijetijdsprojectje van de ontwerper? Ondanks het opvolgende nummer was de R5 geen opvolger van de Renault 4, maar werd hij er als een luxer alternatief naast geleverd. De kleine Renault werd al snel een groot succes en uiteindelijk zijn van dit eerste model meer dan 5,5 miljoen exemplaren verkocht.
![Op een verharde ondergrond staat een vintage Renault 5 in opvallend rood geparkeerd, tegen een ongestoorde, lege achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-1-360x270.jpg)
![Een rode Renault 5 compacte auto met beide voordeuren en de achterklep open, waardoor een grijs interieur zichtbaar is. De auto staat geparkeerd op een getextureerd trottoiroppervlak.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-2-360x270.jpg)
Renault 5 in allerlei soorten en maten
Het aanbod van de R5 werd in de loop der jaren verder uitgebreid. Oorspronkelijk was de auto er alleen als driedeurs, maar in 1979 werd een vijfdeursvariant aan het aanbod toegevoegd. In de vorm van de Renault 7 was er vanaf 1974 ook een vierdeurs sedanversie, maar die werd maar in een beperkt aantal landen verkocht. In de vorm van de Renault LeCar had de R5 zelfs een bescheiden Amerikaanse carrière.
De in de basis zuinige en brave hatchback vormde ook een uitstekende basis voor sportieve varianten. Zo kwamen er Alpine- en Gordini-sportuitvoeringen, maar het absolute toppunt is de inmiddels legendarische Renault 5 Turbo, met zijn flink uitgebouwde carrosserie en middenmotor op de plaats van de achterbank. De Turbo was een homologatiemodel voor de rallysport.
![Een rode, vintage Renault 5 tweedeurs hatchback staat geparkeerd op een verharde weg. Op het voorste kenteken staat "1978 RM 92.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-3-360x270.jpg)
![Een rode Renault 5 Turbo-auto rijdt op een weg, met een onscherpe achtergrond van weelderig groen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-4-360x270.jpg)
![Een rode Renault 7 GLE sedan staat buiten geparkeerd bij een gebouw, met een paar mensen op de achtergrond, die doet denken aan de klassieke Renault 5.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-7-360x270.jpg)
![Een blauwe auto met het opschrift 'Le Car', een klassieke Renault 5, staat geparkeerd in een stadsstraat, met gebouwen, plantenbakken en mensen op de achtergrond.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-Le-Car-360x270.jpg)
Renault 5, hoofdstuk twee
Het succes van de R5 spoorde andere fabrikanten aan om met vergelijkbare concurrenten te komen. In 1984 sloeg Renault terug met de tweede generatie R5. De bekende trapeziumvormige carrosserie bleef behouden, maar verder werd het design volledig strak getrokken voor de jaren ’80. Om de grote vooruitgang ten opzichte van het eerste model te benadrukken, werd de nieuwe Renault 5 ook wel Supercinq genoemd, ofwel Supervijf.
De nieuwe Renault 5 was er opnieuw als drie- en vijfdeurs hatchback. Bij gebrek aan vraag was er geen sedanversie meer, wel leverde Renault de Express. Een bestelbusje op R5-basis, ter vervanging van de Renault 4 Bestel. Zo’n extreme sportuitvoering als de oorspronkelijke Turbo kwam er niet, maar in de vorm van de Renault 5 GT Turbo had het merk wel degelijk een ‘hot hatchback’ in het aanbod.
![Een felrode Renault 5 hatchback staat geparkeerd bij een stenen trap, waar op de achtergrond meerdere mensen zitten.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-5-640x480.jpg)
![Een witte Renault 5 Classic auto rijdt op een verharde weg, met een onscherpe achtergrond met een rood gebouw en een grasveld.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-7-360x270.jpg)
![Een rode vierdeurs Renault 5 hatchback wordt getoond vanuit een driekwart achteraanzicht. Op het kenteken staat "C83 YNE" en het voertuig lijkt een Renault 5 GTL te zijn.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-6-360x270.jpg)
Het gespotte exemplaar
De tweede generatie R5 wist het verkoopsucces van het eerste model niet te evenaren, maar was nog steeds een zeer populair model te noemen. Ook hier in Nederland stonden ze bijna letterlijk op iedere straathoek. Anno 2023 is het helaas een bijzonderheid om de compacte Fransoos tegen te komen, dus toen we laatst dit exemplaar tegenkwamen in het dorpje Driebruggen, maakten we gelijk even een fotostop.
We zien hier om precies te zijn een origineel Nederlandse Renault 5 GTS uit 1988. De GTS was een van de luxere uitvoeringen, met een 50 kW (68 pk) sterke 1,4-liter benzinemotor onder de kap. De huidige eigenaar heeft hem nu een klein jaar in bezit. Het is vast een liefhebber, al is het maar omdat het interieur goed wordt beschermd tegen de zon. Dan was dit nog niet eens op een van de echt warme dagen die we nu net achter de rug hebben. Daarnaast staat deze R5 er ook gewoon nog erg mooi bij. De afbladderende toplaag van de kunststoffen aan de achterzijde is dan ook een opvallend contrast met de rest van de auto, die haast nog nieuw lijkt.
We wensen de eigenaar nog vele fijne kilometers toe. Hopelijk blijft deze Renault 5 het Nederlandse straatbeeld nog lang opvrolijken.
![Een grijze Renault 5 met een witte voorruit staat geparkeerd op straat naast een bakstenen gebouw. Op het kenteken van de auto staat TB-66-NK.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/AutoRAI-Gespot-7-juni-Renault-5-GTS-1-360x270.jpg)
![Op straat staat een donkergroene Renault 5 hatchback geparkeerd met een reflecterend zonnescherm op de voorruit. De auto staat vlakbij de stoeprand in een woonwijk.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/AutoRAI-Gespot-7-juni-Renault-5-GTS-4-360x270.jpg)
![Een groene Renault 5GTS met kenteken TB-66-NK staat geparkeerd in een woonstraat, waarbij het zonlicht weerkaatst door de achterruit.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/AutoRAI-Gespot-7-juni-Renault-5-GTS-2-360x270.jpg)
![Een donkergrijze Renault 5 Campus hatchback met Nederlands kenteken TB-66-NK staat op een zonnige dag geparkeerd op een klinkerweg in een woonwijk en toont zijn klassieke charme.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/AutoRAI-Gespot-7-juni-Renault-5-GTS-3-360x270.jpg)
Een nieuwe Renault 5?
Staat over een paar jaar weer een Renault 5 op iedere straathoek? Het zou zomaar kunnen. Renault werkt aan een derde generatie voor het model, die na een ‘pauze’ van 28 jaar in 2024 in productie moet gaan. Het wordt een volledig elektrische hatchback die luistert naar de naam Renault 5 EV en die – vooral – trouw blijft aan de oorspronkelijke carrosserievorm. De Renault 5 Protoype (conceptcar) geeft alvast een concrete voorbode. Van ons mag hij ongewijzigd in productie!
![Een gele Renault 5-conceptauto met een modern design, met LED-koplampen, gedetailleerde velgen en 'RENAULT'-opdruk op de voorbumper.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-8-360x270.jpg)
![Een gele Renault 5 met strakke zwarte bekleding.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-9-360x270.jpg)
![Voor het Stade Roland Garros staat een moderne elektrische Renault 5 geparkeerd, met zijn strakke design en futuristische koplampen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-10-360x270.jpg)
![Bij een buitentrap staat een kleine, moderne elektrische Renault 5-auto met een strak design geparkeerd. De auto is voorzien van een opvallende achterlichtbalk en zwarte, meerspaaks velgen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/06/Renault-5-11-360x270.jpg)