Gespot: een Ford Scorpio uit 1989
Toen Ford nog in het luxesegment zat
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Ook gangbare modellen worden op een gegeven moment zeldzaam. In zijn tijd zette de Ford Scorpio prima verkoopcijfers neer, maar wanneer zag je er voor het laatst een rijden? AutoRAI.nl kwam een erg mooi exemplaar tegen en die moest natuurlijk uitgebreid op de foto.
Vorig jaar verdween de Ford Mondeo helaas uit het modelaanbod van Ford. Een opvolger laat (in Europa) vooralsnog op zich wachten en het is maar de vraag of dat eenzelfde soort auto wordt. Ooit had Ford een veel breder modelaanbod en was er zelfs nog een model dat boven de Mondeo zou hebben gestaan: de Ford Scorpio.
Ford Scorpio zoekt het hogerop
De Ford Scorpio kwam in 1985 op de markt als opvolger van de populaire Granada. Het model werd wel wat hoger in de markt gepositioneerd, om als het ware een brug te slaan tussen het D- en E-segment. Nog meer dan de Granada moest de Scorpio een alternatief bieden voor de modellen van BMW of Mercedes-Benz. De vormgeving van de Scorpio was niet zo radicaal als die van de in 1982 geïntroduceerde Sierra, maar de Scorpio kreeg wel een voor die tijd opvallende voorzijde zonder grille.
Extra luxueuze uitrusting
De Ford Granada was al een vrij luxe auto, maar om de concurrentie in het hogere marktsegment beter aan te kunnen kreeg de Ford Scorpio nog meer luxe aan boord. Denk aan cruise control, elektrisch verstelbare stoelen en een uitgebreide boordcomputer, maar zelfs zaken als voorruitverwarming behoorden tot de mogelijkheden. Ook nog opvallend in die tijd was het standaard ABS voor alle uitrustingsniveaus.
Ford Scorpio motoren
Ondanks zijn hogere marktpositionering was de Scorpio technisch gebaseerd op de lager gepositioneerde Sierra. Voor onder de motorkap had Ford een aanbod van vertrouwde motoren, zoals de viercilinder Pinto-motor en de V6 Cologne, beide leverbaar met verschillende motorinhouden. Later werd het aanbod verder uitgebreid (en deels vervangen) door een nieuwe 2,0-liter viercilinder. In principe ging de aandrijving naar de achterwielen, maar er waren ook vierwielaangedreven modellen.
Verdere modeluitbreiding
De Ford Scorpio werd goed ontvangen, met vooral complimenten voor zijn comfort en ruime interieur. Wel was de Scorpio er bij introductie alleen als liftback en de markt vroeg (ook) om een sedan. Die werd (pas) eind 1989 alsnog aan het aanbod toegevoegd. Nog in hetzelfde jaar onderging de Scorpio een zeer subtiele facelift. In 1990 introduceerde Ford een nieuw topmodel: de Scorpio Cosworth, met 2,9-liter Cosworth V6 onder de kap.
Ford Scorpio facelift
Begin 1992 onderging de Ford Scorpio een ‘echte’ facelift. In de eerste plaats kreeg de auto daarmee een modernere uitstraling, met een vormgeving die weer paste bij de inmiddels nieuwe Ford-designtaal. Daarnaast kwam er een volledig nieuwe, derde carrosserievariant bij: de Scorpio Estate, een stationwagen dus. In 1994 stond alweer een nieuwe modelgeneratie klaar.
Internationale carrière
In het Verenigd Koninkrijk werd de Scorpio gepositioneerd als de derde generatie Ford Granada. Dat was om het model zo vertrouwd mogelijk te maken voor de doorgaans conservatieve Britse consument, bij wie de opvallend vormgegeven nieuwe Sierra al niet goed was gevallen. Wel was ‘Scorpio’ in het VK de naam van het meest luxe uitrustingsniveau.
Wist je dat de Ford Scorpio ook de oversteek maakte naar Noord-Amerika, samen met de Sierra XR4Ti? De modellen werden er geleverd onder het nieuwe submerk Merkur, dat echter nooit goed van de grond kwam. Het Noord-Amerikaanse avontuur van de Scorpio duurde slechts van 1988 tot 1989.
Het gespotte exemplaar
Terug naar Nederland. Hoewel de (eerste generatie) Scorpio ook hier best goed verkocht, verdween het model ook alweer vrij snel uit het straatbeeld. Inmiddels is het zelfs een kwestie van jaren dat we voor het laatst een (vroege) Ford Scorpio in het wild zagen. Deze nog zeer nette Ford Scorpio 2.0i Ghia Hatchback uit 1989 (sinds 2011 in Nederland) ging dan ook uitgebreid op de foto. Vooruit, omdat hij zo leuk is: toen hij er een paar dagen later nog steeds bleek te staan, maakten we nog wat extra foto’s. De huidige eigenaar heeft hem nu ongeveer een jaar in bezit. We wensen hem nog veel plezier met zijn (of haar) mooie bolide.