Gespot: een Audi 80 uit 1974
Een Audi 80 van het allereerste model
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Audi 80 was ook in Nederland een best populaire auto. Zeker de latere modellen. Inmiddels kom je echter niet vaak meer een Audi 80 tegen. Laat staan een van het allereerste model en in erg mooie staat.
De 80 legde misschien wel de basis voor wat het merk nu is. Onder meer de eerste RS-modellen en niet te vergeten de legendarische Quattro zijn op de 80-lijn gebaseerd. Ook vestigde Audi zich met de populaire 80-modellen definitief in de hogere middenklasse. In Nederland verkocht het model ook goed en de laatste twee modelgeneraties zie je nog altijd wel met enige regelmaat opduiken. De vroege modellen daarentegen…
Het gespotte exemplaar
In Zeist zagen wij deze Audi 80 LS uit 1974. De auto is sinds 2019 in Nederland. Wij vermoeden dat de Audi oorspronkelijk is geleverd in Zweden. Op de achterruit staat immers ‘Audi 80 – Teknikst nytänkande’. Als wij ons huiswerk goed hebben gedaan is dat Zweeds voor ‘Audi 80 – Technische innovatie’. Ofwel de Zweedse versie van ‘voorsprong door techniek’.
De Audi 80
Met dit model begon dit succesvolle hoofdstuk van het merk. Deze eerste generatie 80 kwam in 1972 op de markt, als opvolger van de inmiddels wat vergeten Audi F103. Overigens werd de een na krachtigste motorvariant van de F103 al onder de naam ‘Audi 80’ verkocht. De nieuwe 80 was een wat luxueuzer alternatief voor de Volkswagen Passat en nam het op tegen modellen zoals de Alfa Romeo Alfetta, Opel Ascona, Ford Taunus en Triumph Dolomite. Overigens was de Audi nog grotendeels identiek aan de Passat (hoewel de Passat niet leverbaar was als sedan). Een duidelijk visueel onderscheid tussen beide merken en een echt hogere marktpositionering voor Audi zouden pas later volgen.
Overigens was de 80 pas het tweede Audi-model dat onder leiding van nieuwe merkeigenaar Volkswagen was ontwikkeld. De voorgaande F103 maakte nog veel gebruik van Auto Union- en DKW-onderdelen en had zelfs een motor van Mercedes-Benz. De nieuwe 80 kreeg nieuwe 1,3- en 1,5-liter viercilinder benzinemotoren met vermogens van 40 tot 63 kW (54 tot 86 pk). In 1973 verscheen de GT met een 74 kW (101 pk) sterke motor. Samen met een modern onderstel maakte de Audi best indruk: hij werd uitgeroepen tot Europese Auto van het Jaar 1973.
Facelift voor Audi 80
Eerst was er alleen keuze uit een twee- en vierdeurs sedan, maar dat veranderde met de facelift van 1976. Samen met een vernieuwde voorzijde – geïnspireerd op de recent geïntroduceerde Audi 100 – werd ook een vijfdeurs stationwagen gepresenteerd: de Avant. Eveneens nieuw was een 1,6-litermotor die de 1,5 verving. Het nieuwe topmodel was de 81 kW (110 kW) sterke GTE.
Opvolging voor de Audi 80
In 1978 stond weer een nieuwe modelgeneratie klaar. Dat is het model dat uiteindelijk de basis zou vormen voor de Coupé en uiteindelijk de legendarische Quattro. Als modellijn zou de 80 het nog volhouden tot en met 1996, al stond aflossing al in 1994 klaar in de vorm van de Audi A4. Die modellijn bestaat nog altijd, al staat die op het punt een iets andere invulling te krijgen als gevolg van Audi’s nieuwe modelnaamstrategie.