FOTOREPORTAGE: Volkswagen viert 50 jaar Golf tijdens ijsrace in Zell am See
De evolutie van de Golf: van oer-GTI tot elektrische toekomst
Begin december viel een bijzondere uitnodiging op onze digitale deurmat. De Golf blaast in 2024 vijftig kaartjes uit en Volkswagen vraagt of we op zijn verjaardagsfeestje komen. Geen feest in het gebruikelijke Wolfsburg, maar in het schilderachtige Zell am See, het toneel van de jaarlijkse Ice Race. Deze ijskoude showrace kun je zien als de Oostenrijkse equivalent van het Goodwood Festival of Speed. Gewapend met een tas vol warme kleding reisden we af naar Oostenrijk om ons onder de dompelen in vijf decennia en acht generaties Golf-geschiedenis.
Wereldicoon
Sinds zijn debuut in de jaren ’70 heeft de Volkswagen Golf de wereld veroverd als een icoon in de autowereld. Met elk van zijn acht generaties heeft de Golf zich aangepast aan de veranderende eisen van de automarkt, terwijl hij zijn eigen unieke stempel heeft gedrukt op de geschiedenis van de auto-industrie. Een leuk feitje: de Golf is één van de drie bestverkochte modellen sinds de auto werd uitgevonden. In Nederland alleen al zijn in totaal zo’n 900.000 exemplaren verkocht. In Zell am See lopen we langs de verschillende generaties. Loop je mee?
Golf I: de pionier (1974-1983)
De Italiaanse ontwerpmeester Giorgetto Giugiaro kreeg in 1970 de taak om de opvolger van de legendarische Kever vorm te geven. De befaamde ontwerper, die ook zijn stempel drukte op de eerste Polo, Passat, Jetta en Scirocco, kreeg bij zijn aanstelling een duidelijke opdracht mee: zorg voor minstens dezelfde hoeveelheid binnenruimte als de geliefde Kever. In maart 1974 rolde de Golf I de showroom binnen, waarmee een ware revolutie in de autowereld werd ontketend.
Aanvankelijk streefde Giugiaro ernaar om de koplampen dezelfde vierkante vorm te geven als de achterlichten. Dit bleek echter te duur, waardoor uiteindelijk werd gekozen voor de meer betaalbare ronde exemplaren. Het resultaat was een baanbrekende auto die niet alleen ruimte bood, maar ook de weg vrijmaakte voor een nieuw tijdperk in autodesign.
In 1975 maakte Volkswagen een groots statement op de International Motor Show in Frankfurt met de onthulling van de allereerste Golf GTI. Onder de motorkap brulde een krachtige viercilinder met 110 pk, die slechts 810 kilogram aan auto in beweging hoefde te zetten. Een 0-100-sprint was binnen 9 seconden gepiept, destijds ronduit spectaculair voor een compacte gezinsauto. Volkswagen mikte op de verkoop van 5.000 exemplaren, maar in Duitsland alleen al vlogen er 22.000 exemplaren van de allereerste hot hatch ter wereld over de toonbank.
Golf II: evolutie en innovatie (1983-1991)
In de vroege jaren ’80 bracht Volkswagen de Golf II op de markt. Het ontwerp werd gestroomlijnder, met rondere vormen die een voorbode waren van de designtrends van die tijd. De GTI kreeg meer vermogen en het model werd algemeen erkend als een sportieve en stijlvolle keuze. Daarnaast debuteerden ABS en stuurbekrachtiging op de Golf, waardoor de rijervaring een sprong voorwaarts maakte. In totaal verlieten 6,3 miljoen exemplaren van de Golf II de productielijn, slechts zo’n 300.000 stuks minder dan zijn voorganger.
Golf III: veiliger en praktischer (1991-1997)
In 1991 zette Volkswagen de derde generatie Golf op het toneel. Het ontwerp werd nog gestroomlijnder en er was extra aandacht voor veiligheid. Aan de voorzijde werden airbags geïntegreerd, later gevolgd door zijairbags. Snelheidsduivels konden kiezen voor de krachtige Golf VR6, uitgerust met een compacte 2,9-liter zescilinder die 190 pk leverde. Als kers op de taart introduceerden de Duitsers ook de eerste Golf Variant: een stationwagenversie. In totaal rolden Volkswagen 4,8 miljoen exemplaren van de Golf III van de productielijn.
Golf IV: duurzaamheid en efficiëntie (1997-2003)
Drie jaar voor de millenniumwisseling kwam de Golf IV op de markt. De auto-industrie richtte zich inmiddels steeds meer op duurzaamheid en efficiëntie. Elektrische auto’s waren nog niet in zicht, maar milieubewuste rijders kozen voor zuinige TDI-motoren. Aan de andere kant van het spectrum schitterde de legendarische Golf IV R32, uitgerust met een krachtige 3,2-liter VR6-motor die goed was voor 231 pk en een indrukwekkende topsnelheid van 247 km/u. Nu, zo’n twintig jaar later, heeft deze wagen een aanzienlijke cultstatus bereikt. Voor een exemplaar in topconditie met minder dan 70.000 kilometer op de teller moet je anno 2024 minstens 50.000 euro op tafel leggen. In totaal wist Volkswagen maar liefst 4,9 miljoen exemplaren van de Golf IV te slijten.
Golf V: meer technologie (2003-2009)
De vijfde generatie Golf markeerde een tijd van technologische vooruitgang. Veiligheid en connectiviteit stonden centraal in het ontwerp van deze generatie. Elektronische stabiliteitscontrole, geavanceerde airbagsystemen en moderne infotainmentopties werden standaard in veel Golf-modellen. De introductie van de zogenaamde Twincharger-technologie, waarbij turbo- en superchargers werden gecombineerd, zorgde voor een indrukwekkend vermogen en efficiënt brandstofgebruik. Deze innovaties positioneerden de Golf als een moderne, technologisch geavanceerde auto die klaar was voor de uitdagingen van de 21e eeuw. Productieaantal: 3,4 miljoen exemplaren.
Golf VI: World Car of the Year (2009-2012)
Met de komst van de zesde generatie Golf zette Volkswagen zijn toewijding aan modernisering voort, waarbij het ontwerp werd verfijnd en geavanceerde technologie verder werd geïntegreerd. Het exterieur kreeg scherpere lijnen en een gestroomlijnder profiel, terwijl het interieur een upgrade kreeg naar een hoger niveau van comfort en luxe met hoogwaardige materialen en een geavanceerd infotainmentsysteem. Dit werd in 2009 bekroond met de titel ‘World Car of the Year’. Het dak ging eraf bij Volkswagen. Letterlijk. Na een afwezigheid van tien jaar maakte de Golf Cabriolet zijn triomfantelijke comeback. In 2012 werd vervolgens de allereerste GTI zonder vast dak geïntroduceerd. In totaal werden 3,6 miljoen exemplaren van de Golf VI gebouwd.
Golf VII: eerste elektrificatie (2012-2019)
De Golf VII liet zien dat de evolutie van de Golf nog lang niet voorbij was. Met een toekomstgericht ontwerp en de introductie van een elektrisch model zoals de e-Golf en de hybride GTE, bewees de Golf VII dat de Duitse hatchback prima met zijn tijd mee kon. Standaard werd op de reguliere benzine- en dieselmodellen een start/stop-systeem geïnstalleerd, waarmee het merk zijn inzet voor efficiëntie benadrukte. De focus op brandstofefficiëntie deed geen afbreuk aan de prestaties. Zo was de zuinige Golf GTE sneller weg bij het stoplicht dan de originele GTI, met een 0-100-tijd van 7,6 seconden. De Golf VII was een regelrecht succes: maar liefst 6,3 miljoen exemplaren werden aan de man gebracht.
Golf VIII: de laatste traditionele Golf (2019 – heden)
De achtste generatie Golf – die sinds 2019 op de markt is – sneeuwde door de lancering van Volkswagens volledig elektrische ID-reeks – en de snel te vergeten wereldwijde epidemie – enigszins onder. Bovendien stouwde het merk de auto vol met technologische snufjes, waar niet elke gebruiker mee uit de voeten kon. Gelukkig heeft Volkswagen geluisterd naar de feedback van zijn klanten en komt nu met een verbeterde Golf 8, die halverwege 2024 op de markt verschijnt. Het model zet recht, wat rechtgezet moet worden: het infotainmentsysteem beschikt nu over aanzienlijk meer rekenkracht en op het stuur zitten voortaan weer fysieke bedieningsknoppen. De zogeheten ‘sliders’ onder het infotainmentsysteem zijn bovendien verlicht, zodat je ze nu wél eenvoudig in het donker kunt bedienen. Via ChatGPT kun je verschillende zaken in het interieur bedienen. Een hypermodern systeem, maar eenvoudig te bedienen met je stem.
Aan de buitenkant herken je de vernieuwde Golf aan een scherper neusje, nieuwe lichtunits en een optioneel verlicht Volkswagen-logo. GTE- GTI- of R-modellen zijn helemaal eenvoudig te spotten, want die hebben een typebadge op hun voordeuren. GTE-rijders kunnen een bezoekje aan een tankstation nog vaker uitstellen, want dankzij een volledig elektrische actieradius van 100 kilometer zijn praktisch alle woon-werkritjes mogelijk zonder een druppel brandstof te verbruiken.
Golf 8 R
Uiteraard is ook de Golf R weer van de partij. In Oostenrijk verschijnt het model nog licht gecamoufleerd, maar we krijgen de kans om hem voor het eerst in actie te zien voor het grote publiek. Op de Oostenrijkse ijsbaan glijdt het absolute topmodel gecontroleerd voorbij, rustend op vier zwarte velgen met opvallende blauwe remklauwen erachter. Uit de vier flinke uitlaatpijpen komt een diepe roffel. Het exacte vermogen dat hier aan het werk is, is nog niet bekend. In het uitgaande model zorgt de 2,0-liter TSI voor 320 tot 333 pk. Het vernieuwde R-model zal ongetwijfeld een prettige pk-upgrade krijgen.
Golf IX: de eerste elektrische Golf (2028)
We schreven het hierboven al: door de razendsnelle opkomst van elektrische auto’s krijgt de achtste generatie Golf misschien niet de liefde die hij verdient. EV’s zoals de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 en ID.Buzz stelen momenteel de show bij de Duitse fabrikant. Maar het gebrek aan aandacht is niet het grootste zorgpunt voor de Golf. In Europa mogen vanaf 2035 alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkocht worden. In Nederland moet je vanaf 2030 al verplicht aan de stekker.
Gaat Volkswagen daarom afscheid nemen van het iconische model? Nee, absoluut niet. Tijdens ons bezoek aan het verjaardagsfeestje van de Golf laat Volkswagen-CEO Thomas Schäfer weten dat de negende generatie Golf volledig elektrisch zal zijn. Veel informatie geeft hij nog niet prijs, maar de toekomstige Golf komt niet op het huidige MEB-platform, maar op het SSP-platform te staan. Met de ondersteuning van 800 volt-technologie belooft de elektrische Golf een bliksemsnelle laadervaring. Een indrukwekkende laadboost van 10 naar 80 procent zou slechts 12 minuten in beslag nemen. Zo past de Golf zich wederom aan de veranderende eisen van de automarkt aan, zoals hij dat al vijftig jaar succesvol doet. Golf, alles Gute zum Geburtstag!