Eerste kennismaking Fiat Grande Panda – interieur, aandrijflijnen en prijsindicatie
Bonus: Fiat 500e Giorgio Armani
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Onlangs trok Fiat online het doek van de gloednieuwe Fiat Grande Panda. AutoRAI.nl werd uitgenodigd om naar het dak van de voormalige Lingotto-fabriek te komen, om daar met het nieuwe model kennis te maken.
In 2007 werd de Fiat 500 herboren, met succes. Wat volgde was een hele 500-modelfamilie, met naast de ‘originele’ hatchback ook de 500L (compacte MPV) en 500X (compacte SUV). Op een vergelijkbare manier ontstaat nu ook een Panda-modelfamilie. De huidige, derde generatie Fiat Panda gaat nog lang niet met pensioen. Met de nodige updates blijft het model leverbaar als Fiat Panda City (voorheen Panda Urban) en Fiat Pandina (voorheen Panda Cross). Daarnaast komt een gloednieuw model: de Fiat Grande Panda.
Afmetingen Fiat Grande Panda
Over de Fiat Grande Panda was al een en ander bekend, maar nu volgt weer wat meer informatie. De afmetingen bijvoorbeeld. De Grande Panda is 3,99 meter lang, 1,76 meter breed en 1,57 meter hoog. Ter vergelijk: de ‘oude’ Panda is (afhankelijk van City of Pandina) een kleine 3,7 meter lang, ca. 1,65 meter breed en ongeveer even hoog als de Grande Panda. Achterin de Grande Panda past tot 361 liter aan bagage, een heel nette waarde in dit segment. Ook in het interieur is nog minstens 13 liter aan opbergruimte beschikbaar. De Grande Panda biedt plaats aan tot vijf personen.
Dit is het interieur!
Over het interieur gesproken: dat hadden we nog niet eerder gezien. In contrast met de rechte lijnen van het interieur vinden we vanbinnen vooral ronde vormen. De ovale lijnen van het dashboard en de omlijsting van de beeldschermen (10-inch digitaal instrumentarium, 10,25-inch infotainmentscherm) is geïnspireerd op de ovale testbaan op het dak van de voormalige Lingotto-fabriek. Het dashboard is deels bekleed met textiel van bamboevezel, wat samen met het overige kleurgebruik voor een aangenaam, bijna huiselijk sfeertje zorgt. Het open opbergvak voor de voorpassagier is een verwijzing naar het originele interieur uit 1980. Over verwijzingen gesproken: heb jij de kleine Fiat Panda op het dashboard al gespot? En de andere easter eggs in het interieur?
Tekst gaat verder onder de fotogalerij
Eerste kennismaking
Op het dak van diezelfde Lingotto-fabriek mogen we voor het eerst voor het eerst ‘in levenden lijve’ met de Fiat Grande Panda kennismaken. Al snel blijkt de auto in het echt nog leuker dan op de foto’s. Waar hij op de foto’s soms wat SUV-achtig overkomt, valt dat in het echt reuze mee. Het is gewoon een leuke, compacte (weliswaar hoge) hatchback. Desondanks zitten we op de achterbank verrassend ruim: ook met 1,80 meter kom je geen hoofd- en beenruimte tekort. Of de Grande Panda een echte vijfpersoons auto is? Drie kinderen op de achterbank past prima, met drie volwassenen wordt het misschien wat erg gezellig. Ook afgezien van de ruimte is het zitcomfort dik in orde. Als we op een later moment met de auto kunnen rijden gaan we nog wel dieper op dit alles in.
Fiat Grande Panda: mild hybrid en elektrisch
De Fiat Grande Panda deelt zijn technische platform met de nieuwe Citroën (ë-)C3 en de nieuwe Opel Frontera. Het is dus geen verrassing dat ook de aandrijflijnen overeenkomen. Zo krijgt de elektrische versie van de Grande Panda een 83 kW (115 pk) elektromotor en een 44 kWh batterijpakket. Dat moet goed zijn voor een actieradius van ongeveer 320 km (WLTP-test loopt nog).
Verder spreekt Fiat zonder al te veel details over “een hybrideversie”. Dat moest haast wel de bekende 1,2-liter driecilinder benzinemotor met 48V mild hybrid-technologie zijn. Het is alleen nog de vraag of de Grande Panda de 74 kW (100 pk) of 100 kW (136 pk) sterke variant krijgt, of beide. Op termijn wordt ook een niet-hybride benzineversie aan het aanbod toegevoegd, maar het lijkt ons onwaarschijnlijk dat die ook naar Nederland komt.
Ingebouwde laadkabel
Een opvallend detail waarmee de Fiat Grande Panda zich onderscheidt van de technisch gerelateerde Citroën C3 en Opel Frontera is de ingebouwde laadkabel. In het achterspatbord vind je een conventionele laadaansluiting, waar je zelf een laadkabel op moet aansluiten. Achter de ‘grille’ zit optioneel nóg een laadaansluiting, maar dan in de vorm van een kabel die je eruit kunt trekken, om hem vervolgens aan een laadpaal te bevestigen. Laadsessie klaar? Dan slurpt de Grande Panda de laadkabel eenvoudig weer als een spaghettisliert op.
Dat scheelt dus een hoop gedoe met een afzonderlijke laadkabel die over de grond sleept en vervolgens weer ergens opgeborgen moet worden. Er is wel een belangrijk nadeel: met deze geïntegreerde laadkabel kan de Grande Panda nog maar met 7 kW opladen. Dat geldt ook voor de traditionele aansluiting aan de achterkant. Zonder de optionele spaghettikabel bedraagt het laadvermogen 11 kW. Fiat werkt nog aan een oplossing voor dit probleem, zodat je straks hopelijk ook met de spaghettikabel met 11 kW kunt laden.
Fiat Grande Panda wordt betaalbaar
De eerste Fiat Panda stond in 1980 voor praktisch en betaalbaar vervoer. De nieuwe Grande Panda moet dat gaan voortzetten. De exacte prijs is nog niet bekend, maar Fiat verwacht de hybrideversie voor “minder dan 19.000 euro” aan te bieden en de elektrische versie voor “minder dan 25.000 euro”. In de huidige (nieuwe)automarkt zijn dat scherpe prijzen te noemen. Let wel: dit is een internationale indicatie.
De Panda City gaat bij ons al ruim 19.000 euro kosten, dus tel daar voor de Grande Panda nog maar wat bij op. Om een wat concreter beeld te geven: de technisch aan de Grande Panda verwante Citroën C3 is in Nederland leverbaar vanaf 20.690 euro voor de benzineversie en vanaf 24.290 euro voor de elektrische. Wij rekenen op vergelijkbare prijzen voor de Fiat Grande Panda, al hopen we dat het merk daar nog net iets onder weet te blijven.
Fiat 500e Giorgio Armani
Nu we er toch zijn presenteert Fiat ook gelijk een speciale uitvoering van de Fiat 500e: de Giorgio Armani. Dat ter gelegenheid van de 90e verjaardag van de oprichter van het modemerk. De Fiat 500e Giorgio Armani is voorzien van opvallende wielen met zeer groot GA-logo en modelspecifieke carrosseriekleuren: grijzig donkergroen of ‘Ceramic Greige’, een soort luxueus beige-achtig grijs. Vanbinnen vind je modelspecifieke bekleding, die is geïnspireerd op klassieke kleermakerstechnieken. Ook is de handtekening van Armani op verschillende plekken op en in de auto terug te vinden. Verder zijn zo’n beetje alle reguliere opties voor de 500e standaard aangevinkt. De Fiat 500e Giorgio Armani is alleen leverbaar in driedeursuitvoering en alleen met de 87 kW (118 pk) aandrijflijn.