De nieuwe Peugeot 308: alles wat je moet weten
Eerste Peugeot-model met nieuwe merklogo’s
De nieuwe Peugeot 308 ziet er in alle opzichten anders uit dan zijn voorganger. Daarnaast is de nieuwe 308 het eerste Peugeot-model met de nieuwe merklogo’s.
EMP2
De nieuwe 308 van Peugeot staat op een doorontwikkelde versie van het multi-energie platform EMP2 (Efficient Modular Platform), dat het mogelijk maakt om een volledig aanbod van geëlektrificeerde versies van dit model aan te bieden. Twee plug-in hybrides zijn direct beschikbaar vanaf de introductie.
Twee PHEV’s
Het gaat hier om de volgende plug-in hybrid:
HYbrid 225 e-EAT8 / voorwielaandrijving / combinatie van een 180 pk (132 kW) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de e-EAT8-versnellingsbak / minimaal 26 gram C0₂-emissie per km en een volledig elektrische actieradius van maximaal 59 km (WLTP)
HYbrid 180 e-EAT8 / voorwielaandrijving / combinatie van een 150 pk (110 kW) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de e-EAT8-versnellingsbak / minimaal 25 gram C0₂-emissie per km en een volledig elektrische actieradius van 60 km (WLTP)
Batterij
In beide gevallen gebruikt Peugeot een lithium-ion accu met een capaciteit van 12,4 kWh. De accu heeft een garantie van 8 jaar/160.000 kilometer voor 70% van de oorspronkelijke laadcapaciteit.
Oplaadtijden plug-in hybrides
Tot de standaarduitrusting behoort een 1-fase lader van 3,7 kW en als optie is een 1-fase lader van 7,4 kW leverbaar. Via een wallbox (32 A) 22 kW duurt het volledig opladen van de batterij 2 uur en 30 minuten met de 1-fase (7,4 kW) boordlader. Via een wallbox (16 A) met 11 kW is dat 3 uur en 50 minuten voor de 1-fase boordlader (3,7 kW). Met een standaard stopcontact (8 A) is wat meer geduld vereist: 7 uur en 5 minuten met de 1-fase (3,7 kW) boordlader.
Ook benzine- en dieselversies
De nieuwe Peugeot 308 wordt ook nog leverbaar met benzinemotoren en dieselmotoren. De PureTech-benzineversies hebben allemaal een 1,2-liter driecilinder en bij de BlueHDi-diesels is dat altijd een 1,5-liter viercilinder. Er is keuze uit een PureTech 110 (6-handbak), een PureTech 130 (6-handbak of EAT8-automaat), een BlueHDi 130 S(6-handbak) en een BlueHDi 130 (EAT8).
Afmetingen Peugeot 308 2021
De nieuwste 308 is flink gegroeid. Hij heeft een lengte van 4,36 meter (+11 cm), de voorruit is steiler en verder naar achteren geplaatst, de wielbasis is met 55 mm toegenomen tot 2,675 meter en de nieuwe 308 is 20 mm lager geworden, de hoogte is nu 1,44 meter. Dankzij de grotere wielbasis biedt de 308 vooral op de tweede zitrij aanzienlijk meer beenruimte.
Bagageruimte
De inhoud van de bagageruimte bedraagt 412 liter, waarvan 28 liter in het opbergvak onder de laadvloer. Bij de HYbrid-modellen is dat 361 liter. Met de achterbankleuningen neergeklapt, bedraagt de inhoud van de bagageruimte 1.323 liter.
i-Cockpit
Het interieur heeft een welbekend recept: de i-Cockpit. Een compact stuurwiel, veel digitale displays, alles oogt typisch Peugeot. Helemaal nieuw is het infotainmentsysteem Peugeot i-Connect Advanced met TomTom connected navigatie en een 10-inch display. Updates worden ‘over the air’ bijgewerkt. Via het spraakcommando ‘OK Peugeot’ kunnen er spraakopdrachten worden uitgevoerd. De ‘mirroring’-functie is nu draadloos en het is mogelijk om twee telefoons tegelijkertijd via Bluetooth te verbinden.
Virtuele i-knoppen
Vanaf het Allure-niveau beschikt de nieuwe Peugeot 308 over volledig configureerbare virtuele i-knoppen die het fysieke frontpaneel van de airconditioning vervangen. Deze zijn onder het 10-touchscreen geplaatst.
10-inch digitaal instrumentarium
Het instrumentenpaneel is voorzien van een 10-inch digitaal paneel vanaf het basisniveau. In de GT- uitvoering is het cluster voorzien van een driedimensionale weergave. Dit digitale paneel is volledig configureerbaar en heeft verschillende weergavemodi (TomTom-navigatie, radio/media, rijassistentiesystemen, energiestroom, etc.) die tijdens het rijden kunnen worden gewijzigd.
LED-sfeerverlichting
De LED-sfeerverlichting (met keuze uit acht kleuren), zit verborgen achter het centrale display en verlicht het dashboard tot aan de portierpanelen. Deze zijn, afhankelijk van de uitvoering, bekleed met kunstleder, stof of alcantara en kunnen worden afgewerkt met aluminium sierdelen.
Vanaf het Allure-niveau heeft de 308 twee USB C-aansluitingen (opladen en opladen/data) die zich aan de achterzijde van de middenconsole bevinden. In het midden van de zitbank (2/3-1/3) bevindt zich een armsteun met twee bekerhouders en een telefoonhouder, met daarachter ook een doorlaadmogelijkheid.
Zeven carrosseriekleuren
Peugeot levert de nieuwe 308 in zeven carrosseriekleuren, te weten Vert Olivine, Blue Vertigo, Rouge Elixir, Blanc Nacré, Blanc Banquise, Gris Artense en Noir Perla Nera.
Veiligheidssystemen Peugeot 308
- Dodehoekbewaking tot op grote afstand (75 meter)
- Waarschuwing voor verkeer achter de auto (bij achteruitrijden, waarschuwing voor gevaar in de buurt)
- Nieuwe 180° achteruitrijcamera met geïntegreerde reinigingssproeier
- 360° parkeerhulp met vier camera’s (voor, achter en opzij)
- Handsfree achterklep met benaderingssensor
- Een verwarmbare voorruit en een verwarmbaar stuurwiel
- E-call+ noodoproepsysteem met informatie over het aantal passagiers en de locatie, inclusief de richting waarin de auto op de rijstrook staat
- Verstelling van de achteruitkijkspiegels bij het inschakelen van de achteruitversnelling
- Adaptieve cruise control met Stop & Go-functie (in combinatie met automatische EAT8-versnellingsbak) met instelbare afstand tot de voorligger
- Adaptieve cruise control met 30 km/u-functie in combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak, met instelbare afstand tot de voorligger
- Automatische noodstop (detecteert voetgangers en fietsers, overdag en in het donker, bij snelheden van 7 km/u tot 140 km/u (afhankelijk van de uitvoering) met waarschuwing voor dreigende aanrijding
- Actieve waarschuwing voor de onbedoelde overschrijding van een rijbaanmarkering (of de berm) met koerscorrectie
- Driver Attention Alert, om de alertheid van de bestuurder tijdens lange ritten en bij snelheden boven 65 km/u te detecteren door de microbewegingen van het stuurwiel te analyseren
- Automatisch inschakelen van grootlicht
- Uitgebreide herkenning van verkeerstekens (stopborden en borden voor eenrichtingsverkeer, inhaalverbod, einde inhaalverbod, etc.)
- Schuifdak met afdekscherm
- Perimeter-, volume- en blokkeringsalarm
- Elektrische parkeerrem bij alle uitvoeringen
Marktintroductie
De nieuwe Peugeot 308 komt in de tweede helft van 2021 in Europa op de markt en zal in Frankrijk worden geproduceerd in de fabriek in Mulhouse. In diverse landen kan de nieuwe 308 worden aangeschaft via de online verkoopsite van het merk, waarbij de aanschaf, de inruil, de financiering en de keuze van de afleverlocatie volledig digitaal verlopen.